کامالا هریس بدون توجه به آنچه سه‌شنبه شب گذشته در فیلادلفیا اتفاق افتاد، قصد داشت دونالد جی ترامپ را با دعوت به یک مناظره دیگر به چالش بکشد. در این‌باره بیانیه‌ای از رئیس ستاد انتخاباتی او، جن اومالی دیلون، از قبل تهیه شده بود. پس از یک جمع و جور کردن کوتاه، مشاوران او در عرض چند دقیقه پس از پایان مناظره، آن را منتشر کردند. برایان فالون، یکی از مشاوران ارتباطی ارشد هریس که در اتاقی در مرکز ملی قانون اساسی حضور داشت، بلافاصله در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این (مناظره) سرگرم‌کننده بود. بیایید دوباره در اکتبر این کار را انجام دهیم.» اما در حال حاضر، حداقل، امیدهای معاون رئیس‌جمهور برای دومین رویارویی تلویزیونی با دونالد ترامپ از بین رفته است. رئیس‌جمهور سابق شرکت در مناظره دیگر را روز پنج‌شنبه رد کرد.

ترامپ پس از دو روز اظهارنظرهای متفاوت درباره مناظره سوم با دموکرات‌ها در توسانِ آریزونا با اشاره به مناظره خود با جو بایدن در ژوئن و هریس در سه‌شنبه گذشته گفت: «ما دو مناظره انجام دادیم و چون موفقیت‌آمیز بود، مناظره سومی وجود نخواهد داشت.» این موضع با اظهار شجاعت او در بهار امسال که قرار بود ترامپ علیه بایدن رقابت کند، فاصله زیادی دارد. ترامپ سپس قول داده بود که با «هر کس و هر زمان و هر مکان» مناظره کند و به اهداکنندگان کمک‌های مالی تی‌شرت تبلیغاتی خود را داد که روی آن با دستکش بوکس ظاهر شده و آماده مبارزه است.

معمولا کسانی که در نظرسنجی‌ها عقب هستند، تمایل به مناظره دیگر دارند. کامالا هریس در مناظره سه‌شنبه شب گذشته بیشتر زمان ترامپ را در حالت تدافعی قرار داد و او را هدف حملات خود قرار داد، از جمله ترک تجمعات انتخاباتی از سوی او و ارثی را که از پدرش برده است، به‌عنوان نقدهای تند و تیز مطرح کرد و ترامپ را به حالت تدافعی فرو برد. ویت آیرس، یک متخصص نظرسنجی قدیمی جمهوری‌خواه، گفت: «به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و اولین چیزی که بعد از مناظره او با هریس به ذهنم رسید این بود که او درخواست مناظره دیگر نخواهد کرد.» تصمیمات ترامپ اغلب موقتی است تا نهایی و او می‌تواند در هفته‌های آینده در صورت تغییر در نظرسنجی‌ها تصمیمات خود را تغییر دهد.

او اولین‌بار نیست که از مناظرات چشم‌پوشی می‌کند. ترامپ از اولین مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال۲۰۲۴ هم صرف‌نظر کرد؛ چراکه پیشتاز نظرسنجی‌ها بود و هرگز در هیچ مناظره دیگری با رقبای داخلی شرکت نکرد؛ زیرا او مقتدرانه در حال پیشتازی در حزب جمهوری‌خواه بود. اما تیم هریس فعلا «کوتاه» نیامده و آماده جواب «نه» شنیدن از سوی ترامپ نیست. فالون در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: «ما اصلا «نه» را آخرین حرف نمی‌دانیم. همان‌طور که او در مناظره نیز نشان داد که در تغییر نظر بسیار مستعد است.» این مشاور ادامه داد: «ما بسیار علاقه‌مند به مناظره در ماه اکتبر هستیم و قصد داریم فعالانه به فشارها ادامه دهیم.»

به گفته دو منبع آگاه، گفت‌وگوهایی با ان‌بی‌سی نیوز درباره بحث احتمالی در ماه اکتبر انجام شده است. با این حال، مشخص نیست که آیا تیم ترامپ همچنان در آن گفت‌وگوها حضور دارند یا اینکه قصد دارند جا بزنند. او قبلا با یک مناظره در ۲۵سپتامبر در ان‌بی‌سی موافقت کرده بود که هریس آن را رد کرد. سخنگوی ان‌بی‌سی از اظهارنظر بیشتر در این مورد خودداری کرد. ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز جمعه، در زمین گلفی که در رانچو پالو وردسِ کالیفرنیا دارد، اعلام کرد که ممکن است دوباره نظرش را درباره مناظره دیگری با هریس تغییر دهد. او گفت: «شاید اگر حال و هوای خوبی داشتم، نمی‌دانم.»