نبرد فرسایشی در خاورمیانه

در مذاکرات برای آتش‌بس در غزه، نتانیاهو بر توقف موقت خصومت‌ها فشار می‌آورد که از نظر تئوری به اسرائیل اجازه می‌دهد تا پس از چند هفته به جنگ با حماس ادامه دهد و به این ترتیب حامیان خود را که مخالف پایان جنگ قبل از نابودی کامل حماس هستند، آرام کند. در مقابل، سنوار خواهان آتش‌بس دائمی است که حتی اگر ظرف چند ماه از بین برود، به حماس فرصت بیشتری برای بازسازی زرادخانه خود و حفظ قدرت در غزه می‌دهد. بدون توافق در غزه، حزب‌الله متعهد شده است که حملات خود را در امتداد مرز اسرائیل و لبنان ادامه دهد؛ جایی که هرگونه اشتباه محاسباتی یا اشتباه ناگهانی خطر تبدیل یک نبرد نسبتا محدود به یک درگیری بزرگ‌تر شامل ایران را به همراه دارد. حداقل تا اینجای کار، یافتن راهی برای جلب رضایت نتانیاهو-سنوار تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید.

در حال حاضر، هم اسرائیل و هم حزب‌الله از لبه پرتگاه درگیری تمام‌عیار عقب‌نشینی کرده‌اند. این عقب‌نشینی در ادبیات رهبران دو طرف هم دیده می‌شود. وزیر جنگ اسرائیل روز یکشنبه از «اهمیت پرهیز از تشدید تنش منطقه‌ای» سخن گفت، درحالی‌که رهبر حزب‌الله هم گفت: «مردم می‌توانند نفس بکشند و آرامش داشته باشند.» با این حال، جنگ اسرائیل و حزب‌الله و همچنین جنگ بین اسرائیل و حماس بر سر غزه دچار توقف نشده است. صدها هزار نفر در اسرائیل و لبنان به‌دلیل جنگ آواره شده‌اند. میلیون‌ها فلسطینی در غزه بی‌خانمان شده‌اند، بخش‌های زیادی از این سرزمین ویران و ده‌ها هزار نفر جان باخته‌اند.

از سوی دیگر، ایران هنوز به ترور هنیه در تهران پاسخ نظامی نداده است.«شیرا اِفرون» تحلیلگر «انجمن سیاست اسرائیل» که یک گروه تحقیقاتی مستقر در نیویورک است، گفت: «از نظر استراتژیک، وضعیت تغییر نکرده است و ما در جایی هستیم که بودیم.» وی گفت: «این در عمل به معنای جنگ فرسایشی مستمر، با خطر دائمی تشدید تنش بدون هیچ پایانی است. در این میان، صدها هزار نفر همچنان رنج می‌برند.» آتش‌بس در لبنان وابسته به آتش‌بس در غزه است که با توجه به اهداف متضاد نتانیاهو و سنوار، همچنان چشم‌اندازی دور است. حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل با آتش‌بس در غزه موافقت نکند، به نبرد خود ادامه خواهد داد. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز یکشنبه در یک سخنرانی گفت که این گروه حق حمله مجدد را برای انتقام قتل یک فرمانده ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل در ماه گذشته برای خود محفوظ می‌دانند.

بنیامین نتانیاهو با بندهایی در توافق‌نامه آتش‌بس پیشنهادی مخالف است و استدلال می‌کند که چنین توافقی به حماس اجازه می‌دهد تا از جنگ سالم بیرون بیاید و دست‌نخورده باقی بماند. ائتلاف راست افراطی نتانیاهو به قانون‌گذارانی متکی است که متعهد شده‌اند در صورت موافقت او با چنین توافقی، دولت او را سرنگون کنند. حماس، به نوبه خود، مصمم است در غزه پس از جنگ باقی بماند و اعلام کرده است که هرگونه آتش‌بس موقتی را که خروج کامل اسرائیل از غزه را تضمین نمی‌کند، رد می‌کند. «ابراهیم دلالشاه» مدیر مرکز افق که یک گروه تحقیقاتی فلسطینی در رام‌الله در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل است، گفت: «از حماس خواسته می‌شود که اشغال نوار غزه توسط اسرائیل را به‌طور کامل یا جزئی بپذیرد.»

دلالشاه افزود: «درخواست از آنها برای درنظر گرفتن چنین شرطی یعنی درخواست از آنها برای خودکشی خودشان. این چیزی است که حماس هرگز و هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.» اکنون همه نگاه‌ها به نتانیاهو و سنوار دوخته شده است. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، در اسرائیل، مقامات و تحلیلگران امیدوارند که جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای و تصمیم روشن حزب‌الله برای تعدیل اقدامات خود در روز یکشنبه، ممکن است سنوار را متقاعد به نرم کردن موضع خود سازد.