این بمب‌ها بمب‌های سقوط آزاد هستند که بسیاری از آنها از دوران شوروی باقی مانده‌اند، اما اکنون مجهز به بال‌های بازشو هستند که دارای ناوبری ماهواره‌ای هستند و آنها را به مهمات هدایت‌شونده تبدیل می‌کنند. آنها که به‌طور متناوب به آنها «KAB» یا «FAB» گفته می‌شود، بین ۲۲۰ تا ۲۷۲۱ کیلوگرم وزن دارند و مملو از صدها کیلوگرم مواد منفجره هستند. یک انفجار می‌تواند یک ساختمان بلندمرتبه را به آوار تبدیل کند و حتی استحکامات بتنی را از بین ببرد. استانیسلاو، گروهبان جوان ۲۸ساله از تیپ ۳۲مکانیزه اوکراین گفت: «بسیار ترسناک و بسیار سریع هستند. من فقط هربار دعا می‌کنم.» در ماه‌های اخیر، روسیه از بمب‌ها برای تاثیرات ویرانگر استفاده کرده است، موازنه جنگ در شرق اوکراین را به نفع مسکو تغییر داده و به روسیه اجازه می‌دهد به دستاوردهای پیاپی در منطقه دونتسک ادامه دهد.

این بمب‌ها همچنین به نیروهای روسی این امکان را داده است که کل شهرها و روستاها را با سرعت بیشتری با خاک یکسان کنند. در میانه نبردهای نیمه تابستان در اطراف تورتسک، روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز اجازه یافتند یک شب از شهر بازدید کنند تا شاهد چالش‌های پیش‌روی نیروهای اوکراینی باشند؛ زیرا آنها سعی می‌کنند مواضع خود را در زیر بمباران‌های پیاپی، محفوظ نگه دارند. جکسون، یک گروهبان جوان ۲۹ساله که فرماندهی یک جوخه هواپیماهای بدون سرنشین را برعهده دارد، گفت: «هر روز همین اتفاق می‌افتد.» او افزود: «ما تا به یک موقعیت می‌رسیم، آنها KAB را پرتاب می‌کنند، ما پنهان می‌شویم، گوش‌هایمان را می‌گیریم و دهانمان را باز می‌کنیم تا ضربه مغزی نشویم.» مانند استانیسلاو و دیگرانی که با آنها مصاحبه شد، او فقط نام کوچک خود را طبق پروتکل نظامی ارائه کرد.

درحالی‌که نیروهای اوکراینی تقریبا به‌طور کامل از شهر کوچک نوی‌یورک در چند کیلومتری جنوب این کشور بیرون رانده شده‌اند، نبرد برای تورِتسک، یک شهر معدنی سابق، همچنان در جریان است. همراه با پیشروی روسیه در مسیر پوکروفسک، یک مرکز لجستیکی مهم اوکراین در حدود ۶۵کیلومتری جنوب‌شرقی، فشار روس‌ها به منطقه تورتسک تهدیدی برای تضعیف دفاع از دونتسک است. سربازان اوکراینی که در گرم‌ترین مناطق جبهه می‌جنگند، می‌گویند که تا حد زیادی بدون سلاح‌های جنگی مانده‌اند. آنها گفتند که توانایی مستمر روسیه برای بمباران‌های هوایی بی‌امان همچنان نقش مهمی در عقب‌نشینی آنها حتی در برخی از شدیدترین استحکاماتشان دارد. یافتن راهی برای مقابله با این تهدید همچنان یکی از اولویت‌های اصلی نظامی و دیپلماتیک است؛ حتی در شرایطی که کی‌یف درگیر یک بازی جسورانه برای تغییر وضعیت جنگ با تهاجم فرامرزی به منطقه کورسک روسیه است.

کی‌یف امیدوار است که این حمله مسکو را وادار کند که نیروهای بیشتری را برای دفاع از آن منطقه مستقر کند و در نتیجه با فراخوان برخی از نیروهای زبده و بهتر روسیه، فشار در امتداد جبهه شرقی را کاهش دهد. با این حال، تاکنون، چنین به نظر می‌رسد که کرملین قصد دارد عملیات تهاجمی خود در شرق اوکراین را ادامه دهد و شهرهایی مانند تورتسک را با شدت بیشتر و متواتر مانند همیشه مورد حمله قرار دهد. به نظر می‌رسد تاکتیک دو طرف بر این منوال است که همدیگر را به‌شدت خسته و آسیب‌پذیر کند. اوکراین هم مانند روسیه در حال توسعه قابلیت‌های حملات دوربرد خود است و به‌طور فزاینده‌ای از موشک‌ها و پهپادهای تولید داخل برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های روسیه استفاده می‌کند؛ فرودگاه‌هایی که هواپیماهای جنگی روسیه در آن آشیان دارند.