P5_2_50101_1402402111_10762406235328122.957124250_1 copy

سوم) باشگاه بارسلونا

در سال۲۰۱۱، «موسسه‌ خیریه قطر برای آموزش، علم و جامعه» که به «موسسه قطر» یا «QF» هم معروف است و توسط همسر شیخ حمد و مادرِ امیر شیخه موزای فعلی تاسیس و اداره می‌شود، ۱۵۰میلیون یورو (۱۶۸میلیون دلار) برای یک قرارداد پنج‌ساله پرداخت تا به اولین اسپانسر پیراهن باشگاه تبدیل شود. به همین ترتیب، «قطر ایرویز» یا « QA» اسپانسر اصلی باشگاه بارسلونا بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷، پس از قراردادی به مبلغ ۹۶میلیون یورو (۱۰۷میلیون دلار) بود. در سال۲۰۱۱، این شرکت هواپیمایی ابتدا قراردادی پنج‌ساله با بارسلونا به مبلغ ۲۱۵میلیون یورو (۲۴۱میلیون دلار) امضا کرد و در سال۲۰۱۷ آن را یک سال دیگر تمدید کرد. این پیوستگی شامل معرفی‌نامه‌های فوتبالی و بازیکنان بارسلونا بود که شامل ویدئوهای ایمنی داخل «قطر ایرویز» بود، مانند فیلمی که در آن یک داور فوتبال به افراد سیگاری کارت قرمز نشان می‌داد. به نام بازیکنان بارسلونا در ویدئوها اشاره شده است.

پس از اتمام قرارداد، این شرکت هواپیمایی از تصویری با شعار «همه با هم اکنون» و لوگوی این شرکت هواپیمایی و جام جهانی۲۰۱۸ روسیه در اطلاعیه‌های مسافران خود استفاده کرد. «قطر ایرویز» نقش کلیدی در تعامل با بازیگران ورزشی غیردولتی ایفا کرد و در نتیجه از قدرت عاریه‌ای در قالب اقداماتی مانند شریک رسمی «تور دوچرخه‌سواری قطر» و «تورنمنت تنیس آزاد قطر» در سال۲۰۱۱، حامی عنوان «قهرمانی ملت‌های یورو هاکی» در سال ۲۰۰۷ و شرکت هواپیمایی رسمی برای «مسابقات کریکت انگلیس» و «مسابقات موتورسواری فرمول E» استفاده کرد. درباره باشگاه بارسلونا، دو شرکت دولتی - «قطر ایرویز» و «موسسه قطر» - ابزارهای مهمی برای استفاده از قدرت عاریه‌ای قطر بوده‌اند.

چهارم) باشگاه بایرن‌مونیخ

«قطر ایرویز» یک قرارداد شراکت پنج‌ساله با باشگاه بایرن‌مونیخ امضا کرد تا به «شریک اصلی» آن تا ژوئن۲۰۲۳ تبدیل شود. این شرکت هواپیمایی قرارداد اسپانسری‌ای را که بایرن در سال۲۰۱۶ با «فرودگاه بین‌المللی حمد» (HIA) امضا کرد، بر عهده گرفت و در سال۲۰۱۷ آن را به یک قرارداد اسپانسری درباره [تبلیغات روی] «آستین» اضافه کرد. تخمین زده شد که توافق حمایت مالی «فرودگاه بین‌المللی حمد» از بایرن حداقل ۱۰میلیون یورو (۱۱میلیون دلار) است و حتی برای این تیم باواریایی سودآورتر بود. هم «فرودگاه بین‌المللی حمد» و هم «قطر ایرویز» دولتی هستند. با این ‌حال، «آندریاس یونگ» تصریح کرد که شراکت بایرن‌مونیخ با «قطر ایرویز»، این شرکت قطری را به یکی از «شرکای اصلی و ذی‌نفعان» بایرن تبدیل نخواهد کرد که متشکل از اسپانسر پیراهن آنها «دویچه تلکام» و سهامداران آنها «آدیداس»، «آلیانز» و «آئودی» است که هرکدام از آنها 8.33درصد از سهام باشگاه را در اختیار دارند.

پنجم) آ.اس.رُم

نمونه دیگری از دامنه‌ قدرت عاریه‌ای قطر، اعلامیه‌ی «قطر ایرویز» در ۲۳آوریل۲۰۱۸ درباره قرارداد همکاری چندساله با باشگاه فوتبال ایتالیا، «آ.اس.رم» بود. این بزرگ‌ترین قرارداد امضاشده توسط این باشگاه بود و تضمین می‌کرد که «قطر ایرویز» به شریک اصلی رُم در سراسر جهان تبدیل می‌شود، با لوگوی این شرکت هواپیمایی که پیراهن‌های تیم را در طول فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تزیین می‌کند. در نتیجه، خرید و معامله با باشگاه‌های فوتبال که دامنه‌ قدرت عاریه‌ای قطر را افزایش داد، توسط شرکت‌های دولتی انجام شد.

۳- گستره‌ قدرت عاریه‌ای قطر

با میزبانی رویدادهای بزرگ مانند «بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶»، «مسابقات قهرمانی جهانی دوچرخه‌سواری جاده UCI 2016 » یا «مسابقات قهرمانی جهانی ژیمناستیک هُنری ۲۰۱۸ FIG»، گستره‌ قدرت عاریه‌ای قطر از نظر فنی در سراسر جهان گسترش می‌یابد؛ زیرا سازمان‌های برگزارکننده چنین رویدادهایی فراملیتی هستند و شامل اعضای وابسته یا تیم‌های بین‌المللی می‌شوند. قطر با میزبانی «بازی‌های آسیایی۲۰۰۶ دوحه» از سازمان‌دهنده خود یعنی «شورای المپیک آسیا» (OCA)، برای کسب قدرت در کشورهای حاضر در شورای ۴۵عضوی المپیک آسیا استفاده کرد؛ درحالی‌که میزبان «مسابقات جهانی دوره‌ی کوتاه فینا» در سال۲۰۱۴ بود، گستره [نفوذ] قطر به ۲۰۹کشور دارای عضویت فینا گسترش یافت؛ میزبانی‌اش از «مسابقات جهانی هندبال IHF 2015» به ۲۰۹کشور با عضویت «فدراسیون بین‌المللی هندبال» یا «IHF» رسید و با میزبانی «مسابقات قهرمانی جهانی ژیمناستیک هُنری FIG 2018»، ۱۴۷عضو «FIG» تحت تاثیر قرار گرفتند. به ‌این ‌ترتیب، ماهیت فراملی نهادهای حاکم بر ورزش به قطر اجازه داد تا بر گستره‌ وسیع‌تری برای قدرت عاریه‌ای خود تاثیر بگذارد.

گستره‌ اصلی جهانی که قطر قصد داشت نفوذ خود را از طریق آن گسترش دهد فوتبال بود؛ یک «بازی واقعا جهانی». فیفا بیش از هر نهاد حاکمه‌ ورزشی دیگری دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی داشت. تا پایان دسامبر۲۰۱۹، فیفا ۱۳میلیون دنبال‌کننده در توییتر داشت. این در حالی است که در سال۲۰۱۸ این رقم 12.4میلیون بود. فیفا همچنین در سال۲۰۱۹ حدود 16.2میلیون دنبال کننده در اینستاگرام داشت؛ درحالی‌که در سال۲۰۱۸ این رقم 11.8میلیون بود. در مقابل، «اتحادیه‌ بین‌المللی دوچرخه‌سواری» (UCI) دنبال‌کننده‌های خود را در توییتر از ۲۵۰هزار در سال۲۰۱۸ به 269هزار و 429نفر و در اینستاگرام از ۶۰۰هزار در سال۲۰۱۸ به ۶۹۲هزار نفر در سال۲۰۱۹ افزایش داد. در دسامبر۲۰۱۹، فینا 83هزار و 754 دنبال‌کننده در توییتر داشت که نسبت به 69هزار و 201دنبال‌کننده در سال ۲۰۱۸ افزایش نشان می‌دهد؛ درحالی‌که در سال۲۰۱۸ در اینستاگرام 69هزار و 201دنبال‌کننده داشت؛ اما در سال۲۰۱۹ این رقم به ۲۶۵هزار نفر رسید.

درحالی‌که «فدراسیون بین‌المللی هندبال» در سال۲۰۱۸ حدود 24هزار و 500دنبال‌کننده در توییتر داشت؛ اما در سال۲۰۱۹ این رقم به 38هزار و 163نفر رسید. این فدراسیون همچنین در سال۲۰۱۸ در اینستاگرام 62هزار و 300دنبال‌کننده داشت؛ اما در سال۲۰۱۹ به ۱۱۴هزار نفر رسید. این تصادفی نیست که قطر برای میزبانی جام‌جهانی فوتبال۲۰۲۲ رقابت کرد و برنده شد. این به قطر فرصت داد تا نفوذ خود را به ۲۱۱انجمن وابسته به فیفا هم گسترش دهد. معامله با باشگاه‌های فوتبال اروپایی یا خرید آنها به افزایش گستره قدرت عاریه‌ای قطر کمک کرد و به‌دلیل ماهیت فراملی بازیگران ورزشی غیردولتی، قدرت عاریه‌ای قطر در سراسر جهان گسترش یافت.