تسخیر سرزمین «ویکتوریا»

منچستریونایتد، لیورپول یا تاتنهام هاتسپر از جمله باشگاه‌های قدرتمند لیگ برتر انگلیس هستند که هدف قطر قرار دارند؛ کشوری در خاورمیانه که میزبانی گران‌ترین جام‌جهانی را تاکنون بر عهده گرفته است. ناصر الخلیفی، رئیس سرمایه‌گذاری ورزشی قطر، اخیرا با دنیل لوی، رئیس باشگاه تاتنهام در مورد خرید احتمالی سهام این باشگاه مستقر در لندن گفت‌وگو کرده است. این شخص که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر همچنین در حال بررسی تصاحب کامل یا سهام رقبای خود از جمله منچستریونایتد یا لیورپول است.

سخنگوی سرمایه‌گذاری ورزشی قطر از اظهار نظر خودداری کرد. همچنین سخنگوی تاتنهام جلسه‌ای در مورد فروش سهام در این باشگاه را تکذیب کرد. سخنگوی منچستریونایتد نیز از اظهارنظر خودداری کرد. سخنگوی لیورپول هم به درخواست ما برای اظهارنظر پاسخ نداد. با این حال گفته می‌شود مذاکرات سرمایه‌گذاری ورزشی قطر ادامه دارد و ممکن است به توافق منجر نشود. همچنین احتمالا به معنای فروش احتمالی باشگاه پرچمدارشان، پاری‌سن‌ژرمن، است. سرمایه‌گذاری ورزشی قطر تصمیم گرفته است حداقل یک سرمایه‌گذاری را در لیگ برتر پس از میزبانی موفق کشورش در جام جهانی در نظر بگیرد. این حرکت به دلیل رشد مداوم لیگ برتر صورت می‌گیرد. هر‌گونه معامله بالقوه - خواه تصاحب کامل یا سهام اقلیت - استراتژی قطر برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ورزشی را بیشتر تقویت می‌کند.

این برای تقویت وجهه این کشور است و موجب می‌شود کشورهای غربی برای سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی این کشور تمایل بیشتری داشته باشند. قطر بیش از ۲۰۰میلیارد دلار در دهه گذشته برای توسعه زیرساخت‌های کشورش برای میزبانی جام جهانی هزینه کرده است. در کنار ساخت استادیوم‌های جدید، قطر دارایی‌های ورزشی دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به تصاحب پاری‌سن‌ژرمن، سهام باشگاه اس‌سی براگای پرتغال و توسعه گروه رسانه‌ای beIN که با تمرکز بر ورزش خریداری شده است، اشاره کرد. خانواده آمریکایی گلیزر که مالک منچستریونایتد هستند، به دنبال سرمایه‌گذارند و ممکن است آماده فروش باشند، درحالی‌که دیگر مالکان لیگ برتر انگلیس، مانند اف‌سی لیورپول نیز در حال بررسی فروش هستند.

تاتنهام هاتسپر که یک استادیوم جدید با ظرفیت بیش از ۶۰هزار نفر را توسعه داده است، طبق گزارش «فوتبال بنچمارک»، ارائه‌دهنده داده‌های صنعت و مشاور، ارزش آن چیزی کمتر از ۲میلیارد یورو (۸/ ۱میلیارد پوند) است. رقیب این باشگاه یعنی اف سی چلسی سال گذشته به مبلغ ۵/ ۲میلیارد پوند به یک کنسرسیوم آمریکایی فروخته شد.

سهام منچستریونایتد از ژوئیه گذشته که با قیمت ۴۱/ ۱۰دلار معامله می‌شد، هم‌اینک به‌شدت قوی‌تر شده است. طبق داده‌های بلومبرگ، اخیرا با قیمت ۱۱/ ۲۳دلار بسته شدند که ارزش بازار سهام این باشگاه را در حدود ۸/ ۳میلیارد دلار نشان می‌دهد. مشخص نیست که آیا موسسه سرمایه‌گذاری ورزشی قطر مذاکراتی را با سایر باشگاه‌های لیگ برتر انجام داده است یا خیر و هر پیشنهاد احتمالی در حال حاضر در مراحل اولیه است. با این حال چیزی که فعلا قطعی به نظر می‌رسد این است که بنا به گفته سی‌بی‌اس اسپورتس، مقامات این موسسه سرمایه‌گذاری ابتدا با سران تاتنهام دیدار داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۹، زمانی که تیم مستقر در یورکشایر در لیگ دسته دوم بازی می‌کرد، سران موسسه سرمایه‌گذاری ورزشی قطر درباره خرید سهام لیدزیونایتد بحث می‌کردند. این در حالی است که دو تیم از بزرگ‌ترین تیم‌های لیگ برتر، منچستریونایتد و اف سی لیورپول، در حال گذراندن فرآیندهایی هستند که ممکن است منجر به فروش بخشی از سهام یا تمام آن شود. لیگ برتر در حال حاضر دارای دو باشگاه با مالکان خاورمیانه است: منچسترسیتی متعلق به گروه فوتبال‌سیتی مستقر در ابوظبی است و نیوکاسل‌یونایتد اخیرا توسط کنسرسیومی تحت حمایت صندوق ثروت عربستان سعودی خریداری شده است و آنها نیز در حال ساخت و ارتقای دارایی‌های ورزشی خود هستند.

 آدام سامرفلد، شریک مدیریتی «سرتوس کپیتال پارتنرز» می‌گوید: «علاقه فزاینده‌ای در باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس با توجه به فروش سهام اقلیت وجود دارد. باشگاه‌ها شروع فرآیندهای فروش منچستریونایتد و لیورپول را به تماشا نشسته‌اند و منتظر واکنش آنها هستند. اما چیزی که مشخص بوده این است که آنها نیز راه را برای فروش سهام اقلیت خود به کشورهای عربی باز گذاشته‌اند.»

روند مالکیت چند باشگاه در حال تغییر است. حدود ۲۰۰ تیم متعلق به گروه‌های فوتبالی هستند که سرمایه‌گذاران آنها صاحب بیش از یک تیم هستند؛ مثلا گروه فوتبال‌سیتی اکنون مالک ۱۰ باشگاه از جمله منچسترسیتی است. برند نوشیدنی‌هایی مانند ردبول از گروه‌های فوتبالی همچون سالزبورگ و لایپزیگ حمایت می‌کند و «موسسه شرکای ۷۷۷» مستقر در میامی با باشگاه‌هایی از جمله جنوا، ستاره سرخ پاریس و هرتابرلین، همکاری می‌کند. هلدینگ فوتبال جان تکستور در بوتافوگو، در باشگاه‌هایی مانند المپیک لیون و کریستال پالاس و مولن‌بیک سهام دارد.

قوانین یوفا در حال حاضر افراد حقیقی یا حقوقی را از داشتن کنترل یا نفوذ در بیش از یک باشگاه برای ورود به یکی از مسابقات اروپایی خود، مانند لیگ قهرمانان اروپا، منع می‌کند. با این حال، ردبول سالزبورگ و آر‌بی لایپزیگ در سال ۲۰۱۸ پس از اینکه نشان دادند اساسا با یکدیگر تفاوت دارند، به‌رغم اینکه هر دو بخشی از گروه ردبول هستند، اجازه یافتند در لیگ اروپای یوفا با یکدیگر دیدار کنند. ممکن است این‌گونه تساهل‌ها مجددا در قاره سبز دیده شود.