دورنمای مبهم آتش‌بس

«رابرت جیمیسون»، «ایزابل کرشنر» و دیگران در گزارش ۱۹اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، این خبر فشار جدیدی بر حماس وارد می‌آورد. با این حال، مقامات حماس معتقدند این پیشنهاد اساسا به نفع اسرائیل است؛ اگرچه جزئیات آن منتشر نشده است. «اسامه حمدان»، یکی از مقامات حماس، روز دوشنبه در مصاحبه تلویزیونی با الجزیره گفت که حماس به‌طور کلی چارچوب آتش‌بسی را که رئیس‌جمهور بایدن در اواخر ماه مه ترسیم کرد، پذیرفته است. اما او نتانیاهو را به‌خاطر افزودن شرایط جدیدی به این پیشنهاد متهم کرد و گفت که مقامات اسرائیلی در دور مذاکرات هفته گذشته در دوحه قطر هیچ حرف جدیدی را درباره موضوعات کلیدی بیان نکرده‌اند. حمدان گفت: «اگر دولت ایالات متحده جدی بود، ما به مذاکرات بیشتری نیاز نداشتیم؛ همان پیشنهاد بایدن کافی بود.»اما دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدار با بلینکن «مثبت» بوده و نخست‌وزیر «تعهد اسرائیل به پیشنهاد کنونی آمریکا درباره آزادی گروگان‌های ما را که نیازهای امنیتی اسرائیل را در نظر می‌گیرد، تکرار کرده است و او به‌شدت بر آن اصرار دارد.»

به‌رغم لحن خوش‌بینانه، برخی از مقامات اسرائیلی به‌طور خصوصی نسبت به اینکه پیشنهاد آمریکا منجر به پیشرفت در رویکرد حماس شود، ابراز تردید کرده‌اند. بلینکن و سایر میانجی‌ها آنچه را که در پیشنهاد «پل زدن» وجود دارد، توضیح نداده‌اند. اما مقامات آمریکایی گفته‌اند با چارچوب آتش‌بسی که بایدن در ۳۱مه تشریح کرد و بعدا توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، مطابقت دارد. بلینکن روز دوشنبه اذعان کرد که این معامله نهایی نشده است. او گفت: «گام مهم بعدی این است که حماس بله بگوید و سپس در روزهای آینده، همه مذاکره‌کنندگان متخصص دور هم جمع شوند» تا روی راه‌های اجرای توافق کار کنند.

بلینکن افزود: «اینها هنوز مسائل پیچیده‌ای هستند و نیازمند تصمیمات سخت رهبران هستند و در نهایت، به این تصمیمات بستگی دارد. اما من فکر می‌کنم که در اینجا در سراسر منطقه احساس فوریت واقعی وجود دارد که باید این کار را از خط پایان عبور داد و هر چه سریع‌تر هم آن را انجام داد.» بلینکن همچنین با رئیس اسرائیل و وزیر جنگ این رژیم و همچنین با بستگان گروگان‌ها در غزه دیدار کرد. ستاد انجمن خانواده گروگان‌ها در بیانیه‌ای پس از دیدار اعضایش با بلینکن گفت: «ما همچنان از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا در اسرع وقت توافق‌نامه را امضا کنند. ما نمی‌توانیم این فرصت حساس را که ممکن است آخرین فرصت باشد، هدر دهیم. زمان برای گروگان‌ها رو به اتمام است.»