مقامات آمریکایی و برخی دیپلمات‌های منطقه روز جمعه ادعا کردند که ایران تصمیم گرفته است اقدامات تلافی‌جویانه خود را علیه اسرائیل به تعویق بیندازد تا به میانجی‌ها اجازه دهد به کار برای آتش‌بس در غزه ادامه دهند. پس از پایان روز اول مذاکرات در پنج‌شنبه شب، محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر با علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران تماس گرفت و او را در جریان مذاکرات قرار داد. به گفته وزارت امور خارجه قطر، آل ثانی روز جمعه بار دیگر با باقری‌کنی صحبت کرد و هر دو مقام بر لزوم آرامش و کاهش تنش در منطقه تاکید کردند.

روز جمعه، مصر، قطر و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک گفتند که میانجی‌ها به اسرائیل و حماس «پیشنهاد پل زدنی» را ارائه کرده‌اند که مطابق با شروطی است که بایدن رئیس‌جمهور در ۳۱مه مطرح کرد و بعدا توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شد. در این بیانیه آمده است: «این پیشنهاد مبتنی بر زمینه‌های توافق در هفته گذشته است و شکاف‌های باقی‌مانده را به نحوی که امکان اجرای سریع توافق را فراهم می‌کند، پر می‌کند.» هر سه طرف مذاکره‌کننده، مذاکرات در قطر را «جدی، سازنده و در فضایی مثبت» توصیف کردند. بایدن روز جمعه در سخنانی در کاخ سفید گفت: «ما بیش از همیشه به توافق نزدیکیم. من نمی‌خواهم چیزی را به هم بزنم.» وی افزود: «ما خیلی‌خیلی نزدیک‌تر از سه روز پیش هستیم.»

در این بیانیه مشترک آمده است که مقامات ارشد هفته آینده در قاهره، پایتخت مصر به امید نهایی کردن توافق بر اساس شرایط تعیین‌شده در قطر، تشکیل جلسه خواهند داد. مصر، قطر و ایالات متحده گفتند که در این میان، مقامات رده پایین‌تر به بررسی جزئیات فنی درباره چگونگی اجرای پیشنهاد آتش‌بس ادامه خواهند داد. جزئیات طرح «پل زدن» مشخص نشد؛ اما بایدن قبلا طرحی سه مرحله‌ای را توصیف کرده بود که گروگان‌های باقی‌مانده را در ازای اسیران فلسطینی در اسرائیل آزاد می‌کند و در نهایت منجر به «توقف دائمی خصومت‌ها» و بازسازی غزه می‌شود. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای روز جمعه، حماس را به‌دلیل ممانعت از یک توافق سرزنش کرد؛ اما او نیز شرایط اسرائیل را در هفته‌های اخیر برای توافق سخت‌تر کرده است، از جمله خواستار ماندن نیروهای اسرائیلی در سمت نوار غزه در مرز با مصر برای جلوگیری از تسلیح مجدد حماس شده است.

مقامات حماس مستقیما در مذاکرات دوحه شرکت نکردند. اما دو مقام حماس روز جمعه گفتند که میانجی‌ها این گروه را درباره مذاکرات مطلع کرده‌اند. این مقامات بدون اشاره به جزئیات گفتند که پیشنهاد فعلی با شرایطی که این گروه در ماه گذشته با آن موافقت کرده بود، مطابقت ندارد. «غازی حمد»، یکی از مقامات ارشد حماس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که «هیچ‌یک از موارد اختلاف» در دوحه حل نشده است. حمد به المیادین گفت: «اسرائیل هم شروط جدیدی را اضافه کرد، هم خواستار جمله‌بندی‌های جدید یا برخی مسائل پیچیده شد. هیچ پیشرفتی وجود نداشت.» بحث مذاکرات دو روزه در قطر و تداوم آن در قاهره طی هفته آینده در حالی مطرح شد که بر اساس برخی اخبار جسته و گریخته، مقامات ارشد اسرائیلی روز شنبه ۲۷مرداد از پایان فعالیت ارتش این رژیم در نوار غزه خبر دادند. طبق گفته این مقامات، درصورت دستیابی به داده‌های اطلاعاتی جدید، امکان بازگشت ارتش به غزه وجود دارد. به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از چند مسوول ارشد این رژیم، اکثر اهداف مورد نظر محقق شده و اکنون زمان مناسب برای آغاز مبادله گروگان‌های در دست حماس، فرا رسیده است.