کناره‌گیری بایدن فعلا منتفی شد

درحالی‌که نزدیکان او به‌شدت از عملکرد ضعیف او در برابر رئیس‌جمهور سابق دونالد جی.ترامپ آگاه بودند، اما استدلال کردند که او هنوز هم می‌تواند به کشور نشان دهد که قادر به خدمت برای چهار سال دیگر است. بایدن نظر مشاوران را جویا شده است که آیا باید کنفرانسی برگزار و از خود دفاع کند یا اینکه به نحوی دیگر با مردم صحبت کند، اما هنوز هیچ تصمیم‌گیری قطعی انجام نشده است. با این حال کارزار بایدن بیکار ننشسته است. این کمپین چیزی را که می‌تواند یک تماس حیاتی با کمیته مالی ملی وی برای آرام کردن اعصاب و کاهش دمای تند باشد، برنامه‌ریزی کرده است. یکی از افراد مطلع به شرط ناشناس درباره گفت‌وگوهای خانوادگی بایدن گفت: یکی از قوی‌ترین صداهایی که از آقای بایدن درخواست می‌کرد تا در برابر فشارها برای کناره‌گیری مقاومت کند، پسرش هانتر بایدن بود که رئیس‌جمهور مدت‌هاست برای مشاوره به او تکیه می‌کند.

هانتر بایدن از آمریکایی‌ها می‌خواهد که نسخه‌ای از پدرش را ببینند که او می‌داند: این رئیس‌جمهور شاید سالخوده باشد یا کامل نباشد؛ اما مسلط به حقایق است. سایر اعضای خانواده در تلاش بودند تا دریابند که چگونه می‌توانند مفید باشند. به گفته این فرد آگاه، حداقل یکی از نوه‌های رئیس‌جمهور علاقه خود را برای مشارکت بیشتر در کمپین، احتمالا از طریق گفت‌وگو با اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی ابراز کرده است. یکی فرد مطلع دیگر گفت: «همه خانواده متحد هستند» و به صراحت اضافه کرد که رئیس‌جمهور از رقابت خارج نمی‌شود و درباره این کار صحبتی نشده است. این شخص گفت: «به بایدن گفته شده است که بلند شو و به جنگ ادامه بده.»

خشم دموکرات‌ها روز یکشنبه زمانی آشکار شد که جان مورگان، یکی از کمک‌کنندگان ارشد دموکرات‌ها از تیم بایدن به برادر رئیس‌جمهور یعنی فرانک گله کرده است و باخت را متوجه سه عقل منفصل بایدن، راین کلاین، آنیتا دان و باب بائر کرده است. این سه مهم‌ترین نقش را برای تمرینات مناظرات دارند. در ایالات متحده یک تیم برای کاندیدای مورد نظر آماده می‌شود تا او را در جلسات مناظرات تمرینی یا ساختگی آماده کنند تا نامزد مورد نظر شرایط مناظره واقعی را در این تمرینات تجربه کند.

مورگان در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بایدن برای مدت طولانی فریب ارزش آنیتا دان و همسرش را خورده است. آنها باید بروند...همین امروز. کلاشی ناخوشایند است. این یک سوءمدیریت سیاسی بود.» او در مصاحبه بعدی توضیح بیشتری داد. او می‌گوید: «مثل این است که یک قهرمان را به جای اینکه درست تمرین دهند، ببرند او را به مدت ۱۵ساعت در سونا نگه دارند و بعد بگویند برو مبارزه کن. من معتقدم که بحث فقط درباره ران کلاین، باب بائر و آنیتا دان است.» همچنین گفته می‌شود اعضای خانواده بایدن روی کارکنان رئیس‌جمهور متمرکز شده‌اند، از جمله آنیتا دان، مشاور ارشد کاخ سفید و شوهرش، بائر، وکیل شخصی رئیس‌جمهور که در طول تمرین‌های مناظره نقش ترامپ را بازی می‌کرد.

با این حال متحدان جو بایدن در انتخابات۲۰۲۴ طی چند روز گذشته در سطح علنی به‌شدت تلاش داشته‌اند خطاهای بایدن در مناظره پنج‌شنبه مقابل رقیب جمهوری‌خواهش، دونالد ترامپ را کم‌اهمیت جلوه دهند. آنها برای این منظور از افراطی بودن نگرانی و اضطراب دموکرات‌ها نسبت به این مناظره حرف زده‌اند، افزایش کمک‌های اهداکنندگان مالی به ستاد بایدن را «رکوردشکن» دانسته‌اند و به فهرست بلندبالای روسای‌جمهور اسبقی که در زمان اولین مناظره‌های ریاست جمهوری‌شان ضعیف ظاهر شده‌اند، اشاره کرده‌اند. بسیج همه‌جانبه نزدیکان بایدن برای نجات کاندیداتوری او یکشنبه در اقامتگاه کمپ‌دیوید همزمان با تشویق این رئیس‌جمهور آمریکا توسط خانواده‌اش برای باقی ماندن در رقابت ادامه پیدا کرد و به نظر می‌رسد این تلاش‌ها دست‌کم به‌طور موقت، شک و تردیدهای علنی نسبت به کفایت بایدن را فرونشانده و کمی زمان برای او خریده‌ است؛ اما همچنان دستیاران، حامیان و اعضای خانواده بایدن تلاش دیوانه‌وار و شدیدشان برای مهار تبعات عملکرد ضعیف او در مناظره با ترامپ را ادامه می‌دهند.

کارزار انتخاباتی بایدن را حالا می‌توان به‌عنوان یک نمونه مطالعاتی از کارزاری که درگیر بحران می‌شود، در نظر گرفت. منابع مطلعی که نامشان را فاش نساختند، تصریح کردند: رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور کامل متعهد به باقی ماندن در رقابت انتخاباتی شده اما این رئیس‌جمهور آمریکا همچنان از دستیاران و متحدانش درباره تبعات عملکردش در مناظره پرس و جو می‌کند. او از بابت مقالات و درخواست‌هایی بر مبنای توصیه به او برای کنار رفتن از رقابت انتخاباتی اظهار نگرانی و ناخرسندی کرده است.

تام هارکین، سناتور سابق دموکرات از ایالت آیووا، یکی از جدیدترین دموکرات‌هایی است که روز جمعه با نوشتن یادداشتی به دوستانش از بابت تبعات عملکرد فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ هشدار داد. او در این یادداشت تصریح کرد: «مناظره فاجعه‌ای بود که بایدن نخواهد توانست بعد از آن خودش را بازیابی کند.» او از قانون‌گذاران دموکرات خواست مشترکا رئیس‌جمهور آمریکا را تشویق به کنار رفتن از رقابت انتخابات کنند. اما تیم بایدن در سطح خصوصی گفت‌وگوهای تلفنی متعدد داشته تا حامیان مالی مضطرب دموکرات‌ها و قانون‌گذاران نگران کنگره را آرام و همزمان خودشان را برای یک جدال نه فقط بر سر احتمال برد یا باخت بایدن در انتخابات ماه نوامبر آتی بلکه همچنین بر سر اینکه اصلا بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات باشد یا نه، آماده‌کنند.

هارکین که زمانی در مجلس سنا در کنار بایدن برای بیش از ۲دهه کار کرده است، در مصاحبه‌ای گفت: « فکر می‌کنم رئیس‌جمهور آمریکا باید کنار رفته و بگذارد کنوانسیون حزب دموکرات یک کاندیدای جدید را به جایش انتخاب کند.» با وجود همه درخواست‌هایی که از سوی چهره‌های دموکرات برای کنار رفتن بایدن از رقابت انتخاباتی مطرح شد اما تا یکشنبه شب هیچ مقام دولتی برجسته دموکراتی درخواست کنار رفتن بایدن را از رقابت مطرح نکرده است. چند منبع مطلع دیگر نیز می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیانش در مواجهه با این تلاطمات تلاش دارند خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و می‌گویند بایدن در طول عمرش توانسته است بحران‌های شخصی و سیاسی متعدد را تحمل کند.

بایدن قرار است در ادامه این هفته به کاخ سفید برگردد و از جشن موسوم به «چهارم ژوئیه» میزبانی کند. در روزهای آینده عملکرد بایدن درحالی‌که در طول مناظره با ترامپ مکررا رشته افکارش را از دست می‌داد و مکث‌های غیرعادی داشت، شدیدا از سوی رای‌دهندگان و قانون‌گذاران رصد و تحلیل خواهد شد. برخی دموکرات‌های مطرح دیگر علنا با وجود اذعان به عملکرد بد رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره با ترامپ باز هم از او حمایت کرده‌اند. با این حال در وبگاه اینترنتی مجله تایم اشاره شده است که حلقه داخلی اوباما به‌شدت از عملکرد بایدن نگران هستند و یاران سابق اوباما خواستار جایگزینی بایدن هستند. اوباما نیز خود در نوشته‌ای کوتاه، تلویحی از بایدن و عملکردش در مناظره انتقاد کرده بود؛ اما از برکناری او چیزی نگفت.

در این شرایط برخی نیز از بایدن دفاع کردند. «حکیم جفریز»، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا درگیر گفت‌وگوهایی بر سر آینده کاندیداتوری بایدن در انتخابات هستند.» او افزود: «با توجه به تعطیلات مجلس نمایندگان آمریکا در هفته آینده به مناسبت جشن چهارم ژوئیه، در این مدت نیز گفت‌وگوهای آنها با تلفن و در فضای مجازی ادامه خواهد یافت.» او گفت: «عملکرد بایدن در پنج‌شنبه‌شب مطمئنا یک پسرفت بود؛ اما البته من معتقدم که پسرفت‌ها چیزی به جز زمینه‌ای برای یک بازگشت نمی‌توانند باشند.» تعدادی از دموکرات‌ها نیز آشکارا درباره سن و توانمندی جسمانی بایدن ابراز نگرانی می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر از آنها سکوت اختیار کرده و منتظر دیدن نتایج نظرسنجی‌ها هستند تا نظرشان را اعلام کنند.

جیمی راسکین، نماینده دموکرات کنگره روز یکشنبه گفت: «عملکرد جو بایدن در مناظره دچار یک مشکل بزرگ بود. در تمام سطوح حزب ما گفت‌وگوهای مفصل و جدید و صادقانه در این‌باره در جریان است.» در روزهای بعد از مناظره چهره‌های تاثیرگذاری از جمله تحلیلگران برجسته و نیویورک‌تایمز شامل توماس ال.فریدمن، نیکولاس کریستو و جو اسکاربورو به همراه دیوید رمنیک، دبیر این نشریه از بایدن خواستند یا دست‌کم از رقابت انصراف داده یا به‌طور جدی به این کار فکر کند. صبح یکشنبه آر.تی رایبک، معاون رئیس سابق کمیته ملی حزب دموکرات در پستی در فیس‌بوک گفت: «مردم باید رهبران دموکرات‌ها را تحت فشار بگذارند که او را از نامزدی حزب برای ریاست‌جمهوری کنار بگذارند.» اما رهبران کنونی این کمیته در جلسه‌ای مجازی در روز شنبه از اعضایشان خواستند همچنان به بایدن پایبند باشند.