تاوان لبخند زدن به «ماچادو»

تخلف آنها؟ فروش ۱۴پرس صبحانه و تعداد انگشت‌شماری امپانادا به چهره برجسته اپوزیسیون کشور. واکنش دولت تنها چند ساعت بعد رخ داد؛ دستوری که خواهران را مجبور کرد تا به‌طور موقت کسب‌وکار خود را تعطیل کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پرونده آنها به‌طور گسترده در اینترنت به اشتراک گذاشته شد و آنها را به نمادهایی از سرکشی برای ونزوئلایی‌های خسته از رهبران این کشور تبدیل کرد. (از آن زمان این خواهران فراتر از ونزوئلا طرفداران آنلاین زیادی به‌دست آوردند و محصولات خود را پس از آن به «امپانادای آزادی» تغییر نام دادند.) اما تجارت آنها تنها یکی از چندین موردی است که پس از ارائه خدمات روزمره به ماریا کورینا ماچادو، مخالف سیاسی اصلی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، ضرب شست قوی دولت را احساس کرده‌اند.

خانم ماچادو، قانون‌گذار سابق و منتقد دیرینه مادورو، حتی در انتخابات شرکت نکرده است؛ اما از محبوبیت خود برای کمپین تبلیغاتی نامزد اصلی اپوزیسیون ریاست‌جمهوری استفاده می‌کند. هر جا که او در مسیر مبارزات انتخاباتی می‌رود، افرادی که به او کمک می‌کنند توسط مقامات مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در هفته‌های اخیر، ۶اپراتور تجهیزات صوتی که در یک کمپین انتخاباتی کار می‌کردند، مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. همچنین یک کامیون که به یک کارزار تبلیغاتی کمک می‌کرد، از تجربه مشابه سخن گفت. چهار قایقران طرفدار اپوزیسیون هم شب تا صبح ‌میهمان یکی از پاسگاه‌های انتظامی بودند. آنها در مصاحبه‌ها گفتند که برخی از افراد ساعت‌ها بازداشت شده‌اند و پایشان به یک بازداشتگاه بدنام موسوم به هلیکوئید باز شده است. برخی دیگر تجهیزاتشان توقیف شده است و برخی دیگر با پلمب کسب‌وکارهایشان مواجه شده‌اند و از کار و زندگی افتاده‌اند. فرانسیسکو اکسو، راننده کامیون، درباره ۴۷روزی که وسیله نقلیه‌اش در اختیار پلیس بود، گفت: «آن روزها چیزی برای خوردن نداشتیم.»

برای چهره‌های اپوزیسیون و تحلیلگران چنین آزار و اذیت‌های کوچکی، نشانه‌های روشنی است که دولت به دنبال راه‌های جدیدی برای سرکوب مخالفان و نمایش قدرت خود است. انگیزه هرچه باشد، توافق گسترده‌ای وجود دارد که رای‌گیری که برای ۲۸ژوئیه برنامه‌ریزی شده است، بزرگ‌ترین چالش انتخاباتی را برای تسلط ۱۱ساله مادورو در قدرت ایجاد می‌کند. برای اولین‌بار پس از سال‌ها، اپوزیسیون حول یک شخصیت واحد - ماچادو - متحد شده که از حمایت گسترده رای‌دهندگان برخوردار است. هنگامی که دولت مادورو او را از نامزدی منع کرد، ائتلاف او موفق شد یک جانشین در رای‌گیری به‌دست آورد؛ یک دیپلمات سابق خوش‌زبان به نام «ادموندو گونزالس.» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ونزوئلایی‌ها قصد دارند به گونزالس رای بدهند؛ چراکه از گرسنگی گسترده، فقر و سطح فزاینده مهاجرت که خانواده‌ها را مجبور به جدایی کرده است، خسته شده‌اند.

در اواخر ماه مه، ماچادو با تیمش در بین رویدادهای کمپین در پانچو گریل توقف کرد و صبحانه خرید و با خانواده هرناندز عکس گرفت. اما پس از اینکه ماچادو و تیم همراه رفتند، خواهران هرناندز دو ‌میهمان دیگر هم داشتند: دو حسابرس مالیاتی و یک گارد ملی که هدیه‌شان تعطیلی رستوران بود. این خواهران در نگهداری دفاتر حسابداری یا اظهار درآمد از جمله مواردی که مسوولان به آنها گفته‌اند، کوتاهی کرده‌اند. خواهران این اتهامات را رد نکردند؛ اما آنها گفتند که در دو دهه فعالیت خود، هرگز از سازمان مالیات به سراغ آنها نیامده بودند.د ر منطقه‌ای که چنین تخلفاتی رایج است، هیچ‌کس دیگری در شهر در آن روز بازرسی نشد.