دوره جدید از بی‌ثباتی سیاسی در اسرائیل

«ایزابل کرشنر» در گزارش ۱۰ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، اما اقدام گانتس به این معنی است که نتانیاهو اکنون کاملا به شرکای ائتلاف «راست افراطی» و «ارتدوکس افراطی» خود وابسته است؛ زیرا او جنگ غزه را در مواجهه با فشارهای فزاینده بین المللی دنبال می‌کند که باعث شده است وی به‌طور فزاینده‌ای در داخل و خارج در معرض انزوا قرار گیرد.

گانتس و گادی آیزنکوت، یکی دیگر از اعضای قدرتمند «وحدت ملی» نیز کابینه جنگی نتانیاهو را ترک کردند. آنها هر دو از فرماندهان سابق ارتش هستند که به‌طور گسترده به‌عنوان چهره‌های کلیدی میانه‌رو در هیات پنج‌نفره دیده می‌شدند که در ماه اکتبر پس از حمله حماس به اسرائیل تشکیل شد. این دو سیاستمدار اعتماد عمومی را به تصمیم‌گیری کابینه در زمان آسیب‌های ملی افزایش دادند. آنها همچنین درحالی‌که اسرائیل با حماس در غزه می‌جنگید، به کابینه جنگ هاله‌ای از مشروعیت و اجماع بخشیدند.

گانتس، نتانیاهو را به «پشت‌گوش‌اندازی سیاسی» متهم کرد و گفت که او تصمیمات استراتژیک حیاتی را برای تضمین بقای سیاسی خود به تعویق انداخته است. تصمیم گانتس برای کناره‌گیری از کابینه زمان جنگ، دوره جدیدی از بی‌ثباتی سیاسی را آغاز می‌کند و بسیاری از اسرائیلی‌ها را متعجب کرده و این پرسش را مطرح کرده که این رژیم از اینجایی که هست به کجا می‌رود؟ «یوهانان پلسنر» رئیس موسسه دموکراسی، یک گروه تحقیقاتی غیرحزبی در قدس، با توصیف این تغییر سیاسی به‌عنوان «به‌شدت پراهمیت» گفت که اسرائیلی‌ها قبلا در بسیاری از مسائل زمان جنگ به کابینه نمرات پایینی می‌دادند. او گفت که این شامل مدیریت جنگ و روابط با ایالات متحده، متحد حیاتی اسرائیل هم می‌شود.

پلسنر گفت: «با غیبت گانتس، من انتظار دارم که این نمرات حتی پایین‌تر برود.»گانتس سه هفته پیش اولتیماتومی صادر کرده و به نتانیاهو هشدار داده بود که کابینه اضطراری را متلاشی می‌کند مگر اینکه نخست‌وزیر برنامه‌های روشنی ارائه دهد؛ از جمله اینکه چه‌کسی یا گروهی جایگزین حماس پس از جنگ خواهد شد و چگونه می‌توان تعداد زیادی از گروگان‌هایی را که هنوز در فلسطین نگهداری می‌شوند، بازگرداند؟ گانتس اکتبر گذشته به کابینه پیوست تا حس وحدت را در زمان بحران تقویت کند. با وجود عدم اعتماد عمیق بین گانتس و نتانیاهو و سابقه خیانت، به رقیب سیاسی خود نتانیاهو پیوست. آخرین باری که گانتس در سال۲۰۲۰ با نتانیاهو وارد یک کابینه شد -پس از آنکه نتانیاهو توافق‌نامه تقسیم قدرت را زیر پا گذاشت- پایان بدی داشت.نفوذ گانتس و آیزنکوت (که پسرش سرباز بود و در ماه دسامبر در جریان جنگ در غزه کشته شد) در ماه‌های اخیر کاهش یافته است و بسیاری از اسرائیلی‌ها را به این پرسش واداشته که چرا کابینه اضطراری را ترک نکرده‌ و زودتر از این به مخالفان نپیوسته‌اند؟ گانتس خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در پاییز امسال شده بود.

شرکای رسمی نتانیاهو که در کابینه جنگ باقی می‌مانند، عبارتند از: «یوآو گالانت» وزیر جنگ و رقیب حزب محافظه‌کار لیکود که نتانیاهو سال گذشته تلاش کرد او را برکنار کند و «ران درمر» یکی از افراد مورد اعتماد نتانیاهو با تجربه بیشتر دیپلماتیک تا سیاسی. مشخص نیست که آیا کابینه جنگ به کار خود ادامه خواهد داد یا خیر؟ یک کابینه امنیتی جداگانه و گسترده‌تر شامل دو رهبر حزب افراطی ناسیونالیست است: ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی؛ هر دو می‌خواهند غزه را با اسرائیلی‌ها پر از جمعیت کنند. بن‌گویر و اسموتریچ هر دو متعهد شده‌اند که اگر نتانیاهو طرح اسرائیلی برای توافقی شامل آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها با اسرای فلسطینی را ادامه دهد، کابینه او را سرنگون خواهند کرد که همان‌طور که بایدن گفت در عمل جنگ را به حاشیه می‌برد.