در ادامه این بیانیه ادعا شده است که دو رهبر حماس در این حمله جان باخته‌اند. جمعیت هلال احمر فلسطین گفت که خدمه آمبولانس آن تعداد زیادی قربانی را به درمانگاه تال‌السطان و بیمارستان‌های صحرایی در رفح منتقل کرده‌اند؛ جایی که تعداد کمی از بیمارستان‌های فعال باقی مانده است. گفته می‌شود به‌دلیل حملات اسرائیلی‌ها «تعداد زیادی» از افراد در آتش‌سوزی گیر افتاده‌اند. هلال‌احمر فلسطین در ادامه بیانیه گفت: این حمله به منطقه تال‌السطان در رفح، در محدوده منطقه‌ای که ارتش اسرائیل به‌عنوان «منطقه بشردوستانه» اعلام کرده بود، صورت گرفته است؛ جایی که به غیرنظامیان فلسطینی گفته بود قبل از حمله به رفح، به پناهگاه بروند. پزشکان بدون مرز هم گفتند برآورد می‌شود که بیش از ۱۵تن در پی حمله به یک مرکز درمانی در رفح در منطقه تال‌السلطان جان باخته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

دکتر جیمز اسمیت، متخصص اورژانس بریتانیایی در رفح که در آن مرکز کار می‌کرد، گفت که این حمله باعث کشته شدن آوارگانی شد که «به دنبال پناهگاه و سرپناه در چادرهای برزنتی بودند.» دکتر اسمیت هنگام صحبت از خانه‌ای در چند مایلی مرکز آسیب‌دیدگان گفت: «فیلم‌هایی که همکارانش در مرکز تروما از جراحات ناشی از حملات و آتش‌سوزی به اشتراک گذاشته‌اند، واقعا دردناک است. اینها بدترین چیزهایی است که تاکنون در عمرم دیده‌ام.» دکتر اسمیت ادامه داد: «اگرچه سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۸۰۰هزار نفر در عرض چند هفته پس از اعلام حمله ارتش اسرائیل از رفح گریخته‌اند، اما این منطقه همچنان پرجمعیت است.» او گفت: «اینها چادرهای بسیار بسیار محکمی هستند و آتش‌سوزی مانند این می‌تواند با عواقب فاجعه‌بار در یک زمان بسیار بسیار کوتاه گسترش یابد.» وی افزود: «این حمله یکی از وحشتناک‌ترین چیزهایی بود که در تمام هفته‌هایی که در غزه کار می‌کردم، دیده یا شنیده‌ام.»

با این حال حماس هم روز یکشنبه حملاتی به داخل سرزمین‌های اشغالی انجام داد. نیویورک‌تایمز در گزارش جداگانه‌ای نوشت که حماس بعدازظهر چند ده موشک به مرکز اسرائیل پرتاب کرد و آژیرهای حمله هوایی را برای اولین‌بار از اواخر ژانویه در منطقه تل‌آویو به صدا درآورد و نشان داد که این گروه توانایی‌های موشکی دوربرد خود را بیش از هفت ماه حفظ کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حداقل هشت‌موشک از شهر رفح در جنوب غزه شلیک شده است؛ جایی که نیروهای اسرائیلی در عملیاتی علیه حماس در حال پیشروی بوده‌اند که مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. به گفته سازمان ملل متحد، حملات اسرائیل بحران انسانی در این منطقه را عمیق‌تر کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، پدافند هوایی «تعدادی» راکت را سرنگون کرد و هنوز گزارشی از میزان خسارت منتشر نشده است. ماگن دیوید آدوم، رئیس سرویس اضطراری اسرائیل گفت که دو زن در حین فرار به یک پناهگاه بمب زخمی شدند. شاخه نظامی حماس، گردان‌های قسام، مسوولیت شلیک راکت را بر عهده گرفت و گفت که این حمله در پاسخ به کشتار غیرنظامیان صورت گرفته است. رهبران اسرائیل ماه‌ها اصرار داشتند که عملیات زمینی در مقیاس وسیع در رفح برای مقابله با حماس ضروری است. دولت بایدن، سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشر همگی نگرانی جدی خود را درباره این حمله ابراز کرده‌اند که به گفته آنها امنیت غیرنظامیانی را که در آنجا پناه گرفته‌اند، تهدید می‌کند.