تیم آفریقای جنوبی همچنین استدلال کرد که کنترل اسرائیل بر دو گذرگاه مرزی اصلی در جنوب غزه، در رفح و کرم شالوم، مانع از ورود کمک‌های کافی به آن شده و غزه را در سطوح بی‌سابقه‌ای از نیازهای بشردوستانه فرو می‌برد. «گیلاد نوام»، معاون دادستان کل اسرائیل در امور حقوق بین‌الملل و دیگر وکلای اسرائیلی جمعه گذشته این ادعاها را در دادگاه رد کرده و پرونده آفریقای جنوبی را «وارونگی واقعیت» خواندند. او تهاجم اسرائیل به رفح را عملیاتی «محدود و محلی» خواند که مقدمه آن تخلیه غیرنظامیان بود. یکی دیگر از مشاوران حقوقی اسرائیل، «تامار کاپلان تورگمان» گفت که صدها کامیون حامل تجهیزات بشردوستانه هفته گذشته وارد کرم شالوم شده‌اند.این جلسات بخشی از پرونده آفریقای جنوبی است که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کند که در ماه دسامبر ارائه شد. دادگاه سازمان ملل هیچ ابزاری برای اجرای دستورات خود ندارد؛ اما پرونده علیه اسرائیل بر محکومیت‌هایی که اسرائیل درباره جنگ با آن مواجه شده، افزوده است.

تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری پس از آن اتخاذ می‌شود که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، روز دوشنبه اعلام کرد که برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ وی حکم بازداشت را درخواست کرده است.«متیو امپوکه بیگ» و «آرون باکسرمن» هم در گزارش ۲۳مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه به شکل عمیق‌تری وارد نبرد در رفح شد و حملات خود را در این شهر گسترش داد و افراد بیشتری را از آن بیرون راند. با شدت گرفتن درگیری‌ها، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه گفت روز جمعه به دادخواست آفریقای جنوبی برای دستور توقف فوری حمله زمینی در رفح پاسخ خواهد داد. این دیوان، به‌عنوان بازوی سازمان ملل متحد، هیچ ابزاری برای اجرا و به کرسی نشاندن دستورات خود ندارد؛ اما درخواست برای مهار تهاجم، به رشته شکست‌های دیپلماتیک و حقوقی اسرائیل از زمان آغاز جنگ می‌افزاید.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در مناطق «برزیل» و «شبوره» در رفح برای اجرای آنچه آن را عملیات محدود علیه گردان‌های حماس می‌نامد، در حال عملیات است. حمله به رفح می‌تواند آزمون حیاتی برای روابط اسرائیل با ایالات متحده باشد. دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش، روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای اسرائیلی «در حال اصلاح عملیات ما هستند تا کمترین آسیب به غیرنظامیان غزه وارد شود.» وی افزود: «ما رفح را ویران نمی‌کنیم، ما با دقت و دقیق عمل می‌کنیم.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن گفت که اسرائیل از هیچ یک از خطوط قرمز عبور نکرده است. سالیوان به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «نگرانی اصلی ما مانورهای بزرگ در مناطق شهری متراکم است و این چیزی است که ما به آن نگاه خواهیم کرد. آنچه تاکنون دیده‌ایم، این نبوده است.»