نطق  بایدن علیه اسرائیل

او روز چهارشنبه گفت که از ارسال گلوله‌های توپ نیز جلوگیری خواهد کرد. جو بایدن در مصاحبه‌ای با ارین برنت، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «اگر آنها به رفح بروند، من سلاح‌هایی را که برای مقابله با رفح، برای مقابله با شهرها استفاده شده است، ارائه نمی‌کنم.»  وی افزود: «این کار اشتباه است. ما نمی‌خواهیم که سلاح‌ها و گلوله‌های توپخانه‌ای که در جنگ علیه غیرنظامیان استفاده می‌شود، تامین کنیم.» بایدن در پاسخ به این سوال که آیا از بمب‌های ۹۰۷کیلوگرمی آمریکایی برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده شده است یا خیر گفت: «غزه در نتیجه آن بمب‌ها کشته داشته است.» اظهارات بایدن بر شکاف فزاینده بین ایالات متحده و نزدیک‌ترین متحدش در خاورمیانه بر سر جنگ غزه که بیش از ۳۴هزار نفر جان باخته و باعث یک بحران انسانی شده است، تاکید می‌کند.

ایالات متحده تا حد زیادی بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات برای اسرائیل است و دولت بایدن قصد دارد این هفته گزارشی را به کنگره ارائه و ارزیابی کند که آیا به تضمین‌های اسرائیل مبنی بر استفاده از سلاح‌های آمریکایی مطابق با قوانین ایالات متحده و بین‌المللی اعتقاد دارد یا خیر؟ بایدن پیش‌تر در برابر درخواست‌های قبلی برای شرطی کردن کمک به اسرائیل مقاومت کرده بود.

سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه هشدار داد که «حملات اسرائیل به رفح» حماس را ریشه‌کن نمی‌کند و از این رژیم خواست جایگزین‌هایی برای حمله طولانی‌مدت به شهری که بیش از یک‌میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، بیابد. جان اف‌کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا در هدف اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس که در ۷اکتبر به اسرائیل حمله کرد و بیش از ۱۲۰۰نفر را کشت و بیش از ۲۰۰تن را به اسارت گرفت، شریک است. او ادامه داد: «شکست پایدار حماس قطعا هدف اسرائیل باقی می‌ماند و ما در این هدف با آنها شریک هستیم؛ اما به‌نظر رئیس‌جمهوری، با کوبیدن رفح، شکست پایدار حماس رخ نمی‌دهد.»  اظهارات اخیر بایدن موجب شده است که گمانه‌زنی‌ها درباره فاصله بیشتر واشنگتن از تل‌آویو تقویت شود. در این ارتباط کربی سعی کرد نگرانی‌ها را مبنی‌بر اینکه ایالات متحده در حال فاصله گرفتن از نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه است، کاهش دهد.