در کینمن، جزیره اصلی مجمع الجزایری به همین نام، در کمتر از ۱۰ کیلومتری (۶.۲ مایلی) از سواحل چین بود که ملی‌گراها تلاش‌های مکرر کمونیست‌ها برای تهاجم را دفع کردند. کینمن و جزایر اطراف آن -که برخی از آنها حتی نزدیک‌تر به سواحل چین هستند- از آن زمان تاکنون بخشی از قلمرو تایوان بوده است. شهروندان چینی مانند شائو زمانی می‌توانستند برای بازدید از جزایر ویزای توریستی دریافت کنند، اما با همه‌گیری کووید این مساله پایان یافت. شائو در یک ارتباط ویدئویی گفت: «کینمن، چین و تایوان همه بخشی از یک ملت هستند. بنابراین باید امکان بازدید وجود داشته باشد و امیدوارم روزی بتوانم از آن بازدید کنم.» همچون شائو، رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ و حزب حاکم کمونیست چین ادعا می‌کنند که تایوان و قلمرو آن بخشی از چین است.

شی در سخنرانی سال جدید خود گفت که اتحاد چین با تایوان دموکراتیک یک «الزام تاریخی» است و چین استفاده از زور را برای دستیابی به اتحاد رد نکرده است. سال گذشته شی از نیروهای مسلح چین خواست تا آمادگی رزمی خود را تقویت کنند. در سال‌های اخیر، ارتش چین با تهاجمات هوایی و دریایی تقریبا روزانه در نزدیکی فضای هوایی و دریایی تایوان، فشار خود را بر تایوان افزایش داده است. در زمان‌های تنش خاص، مانند سفر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان به تایپه، چنین مانورهایی با لفاظی‌های تند و تیز و مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ همراه بوده است. اخیرا تنش‌ها در نزدیکی کینمن نیز افزایش یافته است. در ماه فوریه، دو ماهی‌گیر چینی هنگام واژگونی قایق تندروشان و هنگام تلاش برای فرار از گارد ساحلی تایوان، کشته شدند. آنها در حال ماهی‌گیری «در آب‌های ممنوعه» در حدود یک مایل دریایی (۱.۸کیلومتر) از مجمع‌الجزایر کینمن بودند.

از آن زمان، گارد ساحلی چین فعالیت‌های خود را در اطراف کینمن افزایش داده است. «ژو فنگلیان»، سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین گفت که حادثه فوریه «وحشیانه» بود. او تاکید کرد که این آب‌ها محل «سنتی» ماهی‌گیری برای ماهیگیران چین و تایوان است. واژگونی دوم در روز پنج‌شنبه گزارش شد و به همین مناسبت چین از گارد ساحلی تایوان کمک خواست. شائو که در ساحل ایستاده و به سمت کینمن نگاه می‌کند، می‌گوید که خصومت‌ها راهی برای نزدیک کردن چین و تایوان نیست. او گفت: «من می‌خواهم اتحاد به‌صورت مسالمت‌آمیز اتفاق بیفتد.» اگر این امکان‌پذیر نباشد، او ترجیح می‌دهد همه چیز همان‌طور که هست باقی بماند. او می‌داند که بسیاری از دوستانش نیز همین احساس را دارند. به گفته شائو، اگر آنها به کینمن و تایوان می‌روند، باید به‌عنوان بازدیدکننده باشد، نه به‌عنوان جنگنده.

مطالعه‌ای که سال گذشته توسط مرکز چین قرن بیست‌ویکم دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو منتشر شد، نشان می‌دهد که شائو و دوستانش در مخالفت با جنگ بر سر تایوان تنها نیستند. این مطالعه حمایت عمومی چین از گام‌های مختلف سیاسی درباره اتحاد با تایوان را مورد بررسی قرار داد و دریافت که راه‌اندازی یک جنگ تمام‌عیار برای دستیابی به اتحاد توسط یک‌سوم پاسخ‌دهندگان چینی غیرقابل قبول تلقی می‌شود. تنها یک‌درصد همه گزینه‌های دیگر به جز جنگ را رد کردند و ادعای دولت چین مبنی بر اینکه مردم چین مایلند برای دستیابی به اتحاد «به هر راهی بروند و هر بهایی را بپردازند» به چالش کشیدند.