دولت نتانیاهو بر لبه فروپاشی نیویورک‌تایمز: بی‌اعتمادی نسبت به توانایی نتانیاهو برای حکمرانی در افکار عمومی عمیق‌تر شده است. /AP

در این گزارش آمده است: «بی‌اعتمادی نسبت به توانایی نتانیاهو برای حکمرانی از سطوح بالای آن قبل از جنگ، در افکار عمومی عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است و ما انتظار داریم که اعتراضات گسترده‌ای برای استعفای او و انتخابات جدید برگزار شود.»

وی با بیان اینکه گزینه‌های جایگزین عدم توافق درباره آتش‌بس، برای مردم بی‌گناه غزه، اسرا و خانواده‌های آنها بدتر خواهد بود، گفت: تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس ادامه دارد؛ اما قابل تضمین نیست. برنز همچنین گفت: «نیاز این رژیم به پاسخ به حمله مقاومت فلسطین قابل درک است؛ اما در این بین نباید غیرنظامیان آسیب ببینند.» این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اسرائیل برای دستیابی به هدف خود یعنی «نابودی حماس» تلاش خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل احتمالا برای سال‌های آینده با مقاومت مسلحانه مداوم حماس مواجه خواهد شد و ارتش برای خنثی کردن زیرساخت‌های زیرزمینی حماس که به نیروهای مقاومت اجازه می‌دهد پنهان شوند تا قدرت خود را بازیابند و نیروهای اسرائیلی را غافلگیر کنند، مبارزه خواهد کرد.» این مقام آمریکایی افزود: «کاهش درگیری در خاورمیانه نخستین گام برای حل است و برای افزایش میزان کمک‌های انسانی به نوار غزه تلاش می‌شود.» برنز گفت: «تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، توزیع موثر کمک‌ها در غزه بسیار دشوار است.» وی تصریح کرد: «ارزیابی آمریکا این است که حزب‌الله لبنان و ایران خواهان تشدید جنگ غزه و گسترش آن نیستند.»

تنش بین بایدن و نتانیاهو در روزهای اخیر بر سر عملیات نظامی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل در رفح در جنوب غزه شعله‌ور شده است؛ اما گزارش اطلاعاتی که طی ماه‌ها تهیه شده بود، قبل از تنش‌های اخیر نوشته شده بود. گزارش سالانه معمولا با جلسات دوروزه استماع در مجلس سنا و کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان همراه است. از مقامات اطلاعاتی درباره ارزیابی کابینه نتانیاهو در استماع روز دوشنبه در سنا سوال نشد. در عوض، سوالات درباره اسرائیل و غزه و متمرکز بر مذاکرات تبادل اسرا بود.

ویلیام جی برنز، مدیر سی‌آی‌ای، روز شنبه از هشتمین سفر خارجی خود برای مذاکره درباره آزادی اسرا بازگشت. مقامات آمریکایی امیدوار بودند که تا آغاز ماه رمضان به توافق برسند؛ اما این ضرب‌الاجل به پایان رسید. برنز گفت که او بر پیگیری مرحله اول توافق برای توقف جنگ در غزه به مدت شش هفته متمرکز شده است تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به این منطقه سرازیر شود و آزادی ۴۰اسیر تضمین شود. این گروه زنان، مردان مسن و مجروحان یا بیماران هستند که قرار است با اسرای فلسطینی در اسرائیل مبادله شوند. برنز جزئیاتی را ارائه نکرد که چه تعداد فلسطینی آزاد خواهند شد؛ اما دیگرانی که در جریان این مذاکرات بودند، گفته‌اند که صدها زندانی سطح پایین و ۱۵نفر محکوم به حبس‌های سنگین آزاد خواهند شد.

برنز گفت: «تنها راه برای کمک به ساکنان غزه که در «شرایط ناامیدکننده» هستند و کمک به اسرای اسرائیلی و خانواده‌هایشان این است که قدم اول را برای چیزی که ممکن است در طول زمان تبدیل به «اهداف و ترتیبات پایدارتر» شود، دنبال کنیم.» برنز تصریح کرد: «من از مدت‌ها پیش در چنین بحران‌هایی یاد گرفتم که باید یک هدف عملی پیدا کرد و بی‌وقفه آن را دنبال کرد.» او گفت: «فکر نمی‌کنم کسی بتواند موفقیت را تضمین کند. آنچه من فکر می‌کنم می‌توانید تضمین کنید این است که شرایط برای غیرنظامیان بی‌گناه غزه که از شرایط ناامیدکننده رنج می‌برند، بدتر می‌شود.»

بحران دریای سرخ از منظر سی‌آی‌ای

 برنز با اشاره به محاصره کشتیرانی اسرئیل در دریای سرخ مدعی شد: «جنبش انصارالله یمن از جنگ غزه برای اهداف و اجرای دستورکار خود بهره‌برداری می‌کند. این جنبش وارد جنگ غزه شده و به یکی از طرف‌های اصلی این جنگ تبدیل شده است.» برنز افزود: «حملات یمن در دریای سرخ و علیه اسرائیل، خطری واقعی برای گسترش درگیری است.» انصارالله یمن اعلام کرده تا زمان توقف جنگ غزه و لغو محاصره این باریکه، به عملیات نظامی خود علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد. آمریکا و انگلیس به بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، مواضع این جنبش را در داخل یمن هدف قرار می‌دهند تا جایی‌که روز دوشنبه، ۱۳ حمله به مناطق مختلف یمن انجام داده‌اند. برنز درباره جنگ اوکراین نیز گفت: اگر کنگره نتواند کمک نظامی بیشتری به اوکراین ارائه کند، اشتباه بزرگ و تاریخی خواهد بود؛ چراکه تجهیزات اوکراین در حال تمام شدن است و اکنون زمان کمک به این کشور است. وی تاکید کرد: «تصور اینکه اوکراین چگونه مناطقی را که پس گرفته، بدون حمایت آمریکا حفظ خواهد کرد، دشوار است.»

4958869 copy