download copy

 آمریکایی‌‌‌ها نامزدی را دوست دارند که قول جدیدی می‌‌‌دهد. اما وقتی یک رئیس‌‌‌جمهور فعلی با رئیس‌‌‌جمهور سابق رقابت می‌‌‌کند، آیا می‌توانند ردای تغییر بپوشند؟ وعده تغییر برای دهه‌‌‌ها نیروی قدرتمندی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بوده است و یک جذابیت قابل اعتماد برای اشتیاق اساسی در رای‌‌‌دهندگان آمریکایی است. این امر در نامزدی جان اف.کندی، رونالد ریگان، باراک اوباما و دونالد جی.ترامپ نقش اساسی داشت. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، «تغییر در مقابل موارد تکراری» بر پلاکاردی نوشته شده بود که روی دیوار اتاق کمپین مبارزات انتخاباتی بیل کلینتون زمانی نصب شده بود.

با این حال، امسال، آمریکایی‌‌‌ها که تقریبا در هر معیاری تشنه مسیری جدید هستند، با انتخاب بین «تداوم» یا «بازگشت» روبه رو هستند. رقابت بین جو بایدن و دونالد جی.ترامپ، رئیس‌‌‌جمهوری سابق انتخابات نادری است که در آن نامزد اصلی حزبی وجود ندارد که بتواند به‌‌‌عنوان چهره‌‌‌ای تازه و نماد فردای جدید معرفی شود. هیچ‌‌‌کدام از این دو مرد آماده استفاده از تمام شور و هیجانی که با احتمالات ناشناخته و تازه همراه می‌شود، نیستند. در عوض، آمریکایی‌‌‌ها در حال برگزاری رقابت مجدد هستند، رقابتی بین رئیس‌‌‌جمهور فعلی و رئیس‌‌‌جمهور سابق، که هر دو از 90‌درصد آمریکایی‌‌‌ها مسن‌‌‌تر هستند. بایدن 81 سال و ترامپ 77 سال دارد و اکثریت آنها به این دو، نگاه نامطلوب دارند.

هرکسی که مسابقه‌‌‌ای را که از بسیاری جهات با زمان حال مطابقت ندارد بهتر هدایت کند، می‌تواند در هشت ماه آینده دست بالا را داشته باشد. پل بگالا، استراتژیست ارشد کمپین‌‌‌های ریاست جمهوری بیل کلینتون، با تشریح دینامیک غالب در سیاست آمریکا، گفت: «تنها دو انتخاب وجود دارد: ادامه مسیر یا زمان برای تغییر.» بگالا درباره مردم آمریکا گفت: «ما خواهان تغییر هستیم. ما انقلابی هستیم. ما برای تغییر ساخته شده‌‌‌ایم.»

این دینامیک احتمالا برای جو بایدن چالش‌‌‌برانگیز است، با وجود این واقعیت که رئیس‌‌‌جمهور سابق یکی از شناخته‌‌‌شده‌‌‌ترین چهره‌‌‌ها در تاریخ سیاسی آمریکاست. رئیس‌‌‌جمهورهای فعلی تقریبا همیشه مجبور می‌‌‌شوند تا با سوابق خود رقابت کنند. همین محدودیت باعث می‌شود که روسای جمهور مستقر وعده تکمیل موارد را به دور دوم بدهند «تاکار را تمام کنند.» این می‌تواند چالش بزرگی برای بایدن فراهم کند. در عین حال او سعی کرده است تمرکز را تغییر دهد. جو بایدن در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در «وضعیت اتحادیه» تقریبا به مقدار قابل‌توجهی درباره دستور کار ترامپ صحبت کرد.

حداقل از زمان انتخاب کندی جوان به کاخ سفید در سال 1960، وعده دادن برای فصل جدید، موضوع تکراری و اغلب تعیین‌‌‌کننده برای کمپین‌‌‌های آمریکا بوده است. جیمی کارتر در دوره پس از واترگیت با معرفی خود به عنوان «یک رهبر برای تغییر» در سال 1976 برنده انتخابات شد. چهار سال بعد، ریگان، کارتر را در بحبوحه یک اقتصاد راکد با وعده «بیایید آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» از قدرت برکنار کرد.

کل مبارزات انتخاباتی اوباما – تی‌‌‌شرت‌‌‌ها، پوسترها، کلاه‌‌‌ها و برگه‌‌‌های سخنرانی‌‌‌های امضا شده توسط او- حول محور «تغییری که می‌توانیم به آن باور داشته باشیم» ساخته شد. ترامپ هم از شعار ریگان استفاده کرد و آن را از آن خود کرد. اما این انتخابات از بسیاری جهات یک ناهنجاری است. آخرین باری که یک رئیس‌‌‌جمهور مستقر و یک رئیس‌جمهور سابق در یک رای‌‌‌گیری شرکت کردند به سال 1912 بازمی‌گردد و آخرین مسابقه مجدد در رقابت‌‌‌های ریاست جمهوری در سال 1956 بود. در عین حال، به‌‌‌ندرت انتخابات ریاست جمهوری با چنین جریان پنهانی از نارضایتی وجود داشته است - هم از کشور و هم از نامزدهای اصلی احزاب که به دنبال رهبری بر کشور هستند. 20 سال از زمان حمله به عراق می‌‌‌گذرد، از زمانی که آمریکایی‌‌‌های بیشتری فکر می‌‌‌کردند که کشور در مسیر درستی قرار دارد تا جهت اشتباه. آخرین نظرسنجی ان‌‌‌بی‌‌‌سی نیوز نشان داد که 73‌درصد از رای‌‌‌دهندگان فکر می‌‌‌کنند که کشور در مسیر اشتباهی قرار گرفته است - و نارضایتی از جهت‌‌‌گیری کشور تقریبا به‌‌‌طور مداوم در سه سال گذشته به 70‌درصد رسیده است. هرگز در تاریخ نظرسنجی این همه رای‌‌‌دهنده با این همه نارضایتی وجود نداشته است.

 بیش از 80درصد افراد در نظرسنجی اخیر نیویورک‌‌‌تایمز/ کالج سیه‌‌‌‌‌‌نا گفته‌اند از این انتخابات خشمگین، ترسیده وناامید شده‌‌‌اند یا دلهره دارند. نسبت اندکی در خصوص این انتخابات خوشحال، هیجان‌‌‌زده یا امیدوار هستند. اینکه بسیاری از آمریکایی‌‌‌ها می‌‌‌خواهند کشور در مسیری متفاوت حرکت کند، نگرانی، بسیاری از دموکرات‌‌‌ها را برانگیخته است، در حالی که بایدن در انتخابات مقدماتی نیمی از راه نامزدی را طی کرده و به احتمال بسیار زیاد او نامزد اصلی این حزب خواهد بود. داگلاس سوسنیک، مشاور ارشد سابق کلینتون، گفت: «در این محیطِ نارضایتی، تغییر نیروی قدرتمندی است.

اگر انتخاب این است که «ترجیح می‌دهید در مسیر بمانید یا تغییر دهید»، من همیشه تغییر را قبول خواهم کرد.» پیت جیانگرکو، مشاور اوباما در مبارزات انتخاباتی با این موضوع موافق است و خاطرنشان کرد که روحیه آمریکایی‌‌‌ها از زمان همه‌گیری ویروس کرونا حتی بدتر شده است. او گفت که توسل به آمریکایی‌‌‌هایِ ناآرام و ناراضی باید برای بایدن و ترامپ در حالی که کمپین‌‌‌های پیش رو برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کنند، محوری باشد.