از زمانی که آقای بایدن رئیس‌جمهور شد، بیش از ۳.۱میلیون نفر از افرادی که از مرز عبور کرده‌اند، پذیرفته شده‌اند که این رقم از جمعیت ساکن شیکاگو نیز بیشتر است.در این میان حداقل ۱.۷میلیون نفر دیگر به‌طور پنهانی وارد کشور شده‌اند یا بعد از انقضای مدت ویزای خود به مکزیک بازنگشته‌اند. سیاستی که جمهوری‌خواهان اجرا کرده‌اند، آن بوده است که برای تحت فشار قراردادن دموکرات‌ها برای درک شدت مشکلات در ایالت‌های جنوبی، این مهاجران را به سمت ایالت‌های شمالی که تحت نفوذ دموکرات‌ها قرار دارد، هدایت کرده‌اند. در واقع نحوه برخورد فرمانداران جمهوری‌خواه با موضوع مهاجرت موجب شده است، رای‌دهندگان درخصوص موضوع مهاجرت به این حزب اعتماد بیشتری داشته باشند.اما شرایط امروز کشور در زمینه ورود مهاجران غیرقانونی، همه ناشی از کوتاهی دولت بایدن نیست. هنگامی که بازار کار آمریکا با کمبود نیروی کار مواجه است، انگیزه افراد برای ورود غیرقانونی به آمریکا افزایش می‌یابد.

به همین دلیل بود که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، آمارها، روند افزایشی را نشان می‌داد تا زمانی که شیوع همه‌گیری کرونا، به کمک ترامپ آمد و مشکل موقتا برطرف شد.هنگامی که مرزها در سال۲۰۲۱ دوباره بازگشایی شد، تقاضای فروخورده، منجر به افزایش موج ورود جمعیت مهاجر در سراسر مرز جنوبی شد. بیش از نیمی از مهاجران ورودی به آمریکا از کشورهایی فراتر از مکزیک و از کشورهای قسمت شمالی و آمریکای مرکزی هستند. بخش اعظم آنها از ونزوئلا به آمریکا می‌آیند.اما اکنون هزاران نفر از کشورهایی چون روسیه (۴۳هزار نفر طبق آمار منتهی به ماه سپتامبر سال۲۰۲۳)، ‌هند و چین (۲۴هزار نفر) از مسیر هوایی به کشورهای همسایه ایالات متحده سفر می‌کنند و سپس نسبت به عبور از مرز اقدام می‌کنند.بااین‌حال، بخشی از تقصیرها را می‌توان متوجه دولت بایدن دانست.

زبان تند و آتشین ترامپ و ادعای او مبنی بر اینکه مکزیک «متجاوزین به عنف» را به آن‌سوی مرز می‌فرستد و اقدامات بی‌رحمانه دولت او، از جمله جداکردن کودکان از والدینشان، به‌عنوان یک عامل بازدارنده، همراه با طرح او برای ساخت دیوار مرزی موجب شد برخی از سیاستگذاران دموکرات درخصوص بحث مهاجرت مواضع افراطی اتخاذ کنند. این عده تصور می‌کردند که افکار عمومی آمریکا با آنها همراه است.رای‌دهندگان در واقع علیه «ترامپیسم» یا سیاست‌های افراطی ترامپ شورش کردند و در زمانی که او بر سر کار بود، حمایت از مهاجرت به آمریکا در میان افکار عمومی به اوج رسید.

هنگامی که دولت جدید دموکرات قدرت را به دست گرفت، باور عمومی آن بود که باید سیاست‌هایی برخلاف دولت ترامپ اتخاذ کند. عملیات ساخت دیوار مرزی با مکزیک متوقف شد. دموکرات‌ها سیاست ماندن در مکزیک را که پناه‌جویان را موظف می‌کرد تا زمانی که مقامات درباره درخواست‌هایشان تصمیم بگیرند در جنوب مرز بمانند، کنار گذاشتند. به‌طور طبیعی به دنبال این سیاست‌ها، آمار مهاجرت غیرقانونی مجددا افزایش یافت.

حرف و عمل متفاوت

اما از هنگام برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در سال۲۰۲۲، بایدن بی سر و صدا، اجرای برخی از سیاست‌های دوران ترامپ را مجددا از سر گرفته است. او پذیرفته است شکاف‌های دیوار را پر کند. پناه جویانی که سعی می‌کنند از مبادی ناشناخته عبور کنند، به استثنای چند مورد، به‌طور خودکار درخواست‌هایشان رد می‌شود. آنها باید قبل از ورود به کشور به‌صورت آنلاین درخواست دهند. با این حال، آمریکایی‌ها نسبت به این اقدامات بی‌اطلاع هستند. این رویه تا حدی به این علت است که بایدن تمایلی به جلب‌توجه نسبت به سیاست‌های فوق ندارد.البته باگذشت زمان مشخص شده که حرف و عمل بایدن در موضوع مهاجرت متفاوت است. در این میان، مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه سخت‌گیرانه مهاجرت را با بودجه جنگ اوکراین هم‌ردیف کرده است.

دولت از این موضوع ناراحت است؛ زیرا حمایت از اوکراین صرف‌نظر از سیاست این کشور در زمینه مهاجرت، برای آمریکا دارای منطق اقتصادی و استراتژیک است و این یک خطای بزرگ است. در عوض، در نظام سیاسی که طرفین از هر اهرمی برای پیشبرد سیاست‌های خود بهره‌برداری می‌کنند بایدن باید به این وضعیت به‌عنوان یک فرصت نگاه کند.برخی از خواسته‌های جمهوری‌خواهان درباره مهاجرت معقول به نظر می‌رسد. اکثر مهاجران بدون ویزا که از مرز جنوبی عبور می‌کنند، از مسیر بیابانی وارد آمریکا نمی‌شوند. آنها یک افسر مرزبانی را پیدا می‌کنند و درخواست پناهندگی خود را به او تسلیم می‌کنند. سپس آنها باید در یک مصاحبه که اصطلاحا «ترس معتبر» نامیده می‌شود، شرکت کنند. جمهوری‌خواهان می‌خواهند شرایط قبولی در این مصاحبه را دشوارتر کنند. این یک هدف معقول به نظر می‌رسد.

بر اساس قوانین دولت بایدن، نگرانی از خشونت گروهی به‌عنوان دلیلی برای پذیرش درخواست ورود به کشور در نظر گرفته می‌شود.بعد از قبولی در اولین آزمون، مهاجران معمولا در انتظار رای دادگاه می‌مانند و طی این مدت آزاد هستند؛ زیرا دادگاه‌ها مملو از پرونده‌های مرتبط هستند. میانگین انتظار برای رسیدگی بیش از چهار سال است. درخواست تجدیدنظر می‌تواند این مدت را بیشتر به تاخیر بیندازد. دموکرات‌ها برای استخدام ماموران بیشتر برای رسیدگی به دعاوی و قضات بیشتر برای سرعت‌بخشیدن به رسیدگی پرونده‌های معوقه بودجه می‌خواهند. این هم معقول به نظر می‌رسد.در اینجا باید یک توافق وجود داشته باشد. بااین‌حال هر یک از طرفین به انگیزه‌های طرف مقابل بی‌اعتماد هستند. جمهوری‌خواهان می‌گویند به دولتی که برای اجرای قوانین مهاجرت اعتماد ندارند بودجه بیشتری نمی‌دهند. در عوض آنها خواهان استیضاح وزیر امنیت داخلی هستند.

نگرانی از هجوم موج انسانی

دموکرات‌ها وقتی به خواسته‌های جمهوری‌خواهان نگاه می‌کنند، مانند اینکه خانواده‌هایی را که به کشور می‌آیند، می‌توان برای مدت نامحدودی بازداشت کرد، آنها را به این نتیجه می‌رساند که هدف اصلی مذاکرات، تلاش برای به شکست کشاندن آن است تا از مذاکرات به‌عنوان سلاحی علیه بایدن بهره‌برداری شود و نکته‌ای که در میان بسیار محتمل به نظر می‌رسد آن است که طرفین، تبلیغات انتخاباتی را بر دستیابی به یک راه‌حل مناسب ترجیح دهند.

شرایط حاضر باید موجب نگرانی بایدن شود. گزارش‌های ما از سمت مرز مکزیک نشان می‌دهد، اگر مردم این‌سوی مرز به این نتیجه برسند که ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود، باید شاهد حرکت موج بی‌شماری از مهاجران به سمت مرز باشیم که می‌خواهند قبل از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ خود را به آمریکا برسانند. مرزهای ناامن، مهاجرت قانونی را تضعیف می‌کند و موجب می‌شود احزاب طرفدار اعمال محدودیت‌های بیشتر اجرای سیاست‌های خود را با آزادی عمل بیشتری دنبال کنند. از طرف دیگر، موضوع مهاجرت می‌تواند ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند؛ جایی که او ممکن است آمریکا را از کنوانسیون پناهندگان سال۱۹۵۱ خارج کند و نهایتا موجب فروپاشی آن شود. بایدن با خواندن دست جمهوری‌خواهان، آستین‌ها را بالا بزند تا مشکلات مرزی را حل و فصل کند. این اقدامی در جهت صحیح است که می‌تواند به پیروزی او در انتخابات کمک کند.