فاجعه‌ای دیگر از سیاست مهاجرتی ترامپ

اسناد دادگاه از جانب اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ای‌سی‌ال‌یو) نشان می‌دهد که آنها تنها با والدین ۵۰۰ کودک از مجموع ۱۰۰۰ خانواده‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مرز از یکدیگر جدا شدند، تماس گرفتند.

در حالی که ۲۵ مورد از آن والدین شانس بازگشت و دیدار دوباره را یافتند، کمیته فدرال منتخب از سوی دادگاه در جریان یافتن چندین خانواده متوجه شد که این خانواده‌های جدا شده تصمیم گرفتند که کودکانشان را با یک عضو خانواده یا یک حامی در آمریکا بگذارند.  

معاون پروژه حقوق مهاجران ای‌سی‌ال‌یو گفت، صدها خانواده هنوز پیدا نشده‌اند. او گفت: مردم می‌پرسند که چه زمانی تمام این خانواده‌ها پیدا می‌شوند و متاسفانه من برای آن پاسخی ندارم. نمی‌دانم. واقعیت غم‌انگیز این است که صدها تن از والدین بدون کودکانشان به آمریکای مرکزی بازگردانده شدند و کودکان با نزدیکان آشنا یا دور باقی ماندند.

یک گروه میدانی مستقر در مکزیک و آمریکای مرکزی که شخصا برای یافتن خانواده‌های جدا شده تلاش می‌کنند، در بیانیه‌ای گفتند که به یافتن خانواده‌های آن کودکان ادامه می‌دهند.

در بیانیه این گروه آمده است: این یک روند دشوار و وقت‌گیر است. در دوران این پاندمی، تیم مدافعان حقوق بشر ما اقدامات ویژه‌ای برای محافظت از امنیت و ایمنی خود و همچنین والدین و جوامع آنها انجام می‌دهند.

از آوریل ۲۰۱۷ جف سشنز، دادستان کل وقت آمریکا، اعمال مقرراتی با «تحمل صفر» درباره مهاجران غیرقانونی در مرزهای این کشور را اعلام کرد. طبق این مقررات جدید که دولت ترامپ اجرایی کرد، همه‌ مهاجرانی که به طور غیرقانونی از مرزهای آمریکا عبور می‌کنند، «مجرم» محسوب می‌شوند و تحت پیگرد کیفری قرار می‌گیرند؛ حتی افرادی که به دنبال پناهندگی در این کشور هستند.

اما ماجرای تازه این بود که چون نگهداری کودکان در زندان فدرال ممنوع است، آنها را از والدینشان جدا و به مرکزی برای نگهداری از اطفال در دفتر اسکان پناهندگان منتقل می‌کردند. چندین ماه پس از آن، دولت ترامپ به‌ طور رسمی به سیاست جداسازی کودکان مهاجرین از والدینشان پایان داد اما کماکان این رویه دیده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.