محرمانه‌های نبرد در غزه

برخی از فرماندهان اسرائیلی می‌گویند که دو هدف اصلی کابینه نتانیاهو با یکدیگر ناسازگار هستند. برای شکست حماس، ارتش باید درگیر جنگ طولانی مدتی شود که به احتمال زیاد به قیمت جان اسرای اسرائیلی تمام می‌شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، برای ارزیابی وضعیت کارزار نظامی اسرائیل، رونن برگمن و پاتریک کینگزلی نقشه‌های محرمانه نبرد اسرائیل را بررسی کردند و با چندین رهبر ارشد نظامی و غیرنظامی در اسرائیل صحبت کردند.

 پس از بیش از ۱۰۰روز جنگ، پیشرفت محدود اسرائیل برای شکست حماس، تردیدهایی را در فرماندهی عالی ارتش درباره امکان دستیابی کوتاه‌مدت به اهداف اصلی این رژیم در زمان جنگ ایجاد کرده است: ریشه‌کن کردن حماس و همچنین آزادی گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه هستند. بر اساس بررسی‌های نیویورک‌تایمز، اسرائیل کنترل بخش کمتری از غزه را در این مرحله از جنگ نسبت به آنچه در ابتدا در نقشه‌های جنگی از آغاز تهاجم پیش‌بینی شده بود، به‌دست آورده است.

بر اساس مصاحبه با چهار تن از رهبران ارشد نظامی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، اهداف دوگانه آزادی گروگان‌ها و شکست حماس اکنون با یکدیگر ناسازگار است. همچنین مشکل زمانی که اسرائیل برای شکست کامل حماس به آن نیاز دارد وجود دارد؛ چراکه فشار اعمال‌شده از سوی متحدان اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در بحبوحه جان باختن غیرنظامیان دو چندان شده است. ژنرال‌ها همچنین می‌گویند که نبرد طولانی با هدف شکست کامل حماس به احتمال زیاد به قیمت جان اسرای اسرائیلی که از ۷اکتبر در غزه نگه داشته می‌شوند، تمام می‌شود. حماس بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی را در ماه نوامبر آزاد کرد، اما گفته است که بقیه را آزاد نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیل با توقف کامل درگیری‌ها موافقت کند.

 گمان می‌رود بیشتر اسرای باقی‌مانده توسط هسته‌های حماس در داخل تونل‌هایی که صدها مایل زیر سطح غزه امتداد دارد، نگه داشته شده‌اند. روز پنج‌شنبه، گادی آیزنکوت، رئیس سابق ارتش که در کابینه جنگ خدمت می‌کند، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این یک «توهم» است که باور کنیم اسرا می‌توانند زنده از طریق عملیات نظامی نجات یابند. آیزنکوت افزود: وضعیت در غزه به‌گونه‌ای است که اهداف جنگ هنوز محقق نشده است.»

او ادامه داد: «برای من هیچ دوگانگی وجود ندارد. ماموریت نجات غیرنظامیان، قبل از شکست حماس است.» به گفته این چهار فرمانده، این پیوند استراتژیک، ناامیدی ارتش را از عدم تصمیم‌گیری رهبری غیرنظامی اسرائیل تشدید کرده است. فرماندهان گفتند که ابهام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر درباره طرح پس از جنگ برای غزه، حداقل تا حدی مقصر وضعیت مخمصه ارتش در میدان نبرد است. نتانیاهو هنوز توضیح نداده است که چگونه غزه پس از جنگ اداره می‌شود. فرماندهان می‌گویند که بدون چشم‌انداز بلندمدت برای غزه، ارتش نمی‌تواند تصمیمات تاکتیکی کوتاه‌مدتی درباره چگونگی تصرف بخش‌هایی از غزه بگیرد. احتمال دارد این بخش همچنان خارج از کنترل اسرائیل باقی بماند. تصرف جنوبی‌ترین قسمت غزه که در مرز مصر قرار دارد، مستلزم هماهنگی بیشتر با مصر است.

سه‌تن از فرماندهان گفتند، اما مصر حاضر نیست بدون ضمانت اسرائیل درباره طرح پس از جنگ وارد تعامل شود. دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای که از او خواسته شد اظهارنظر کند، مدعی شد: «نخست‌وزیر، جنگ علیه حماس را با دستاوردهای بی‌سابقه به شیوه‌ای بسیار قاطع رهبری می‌کند!» در سخنرانی روز پنج‌شنبه، نتانیاهو قول داد هم به پیروزی کامل بر حماس دست یابد و هم اسرا را نجات دهد. ارتش اسرائیل در ابتدا از پاسخ به اظهارات فرماندهان خودداری کرد. پس از انتشار آنلاین در روز شنبه، ارتش بیانیه رسمی منتشر کرد و گفت که از هویت فرماندهانی که با تایمز صحبت کرده‌اند اطلاعی ندارد و نظرات آنها «منعکس‌کننده» موضع ارتش نیست. در این بیانیه آمده است: «آزادی اسرا بخشی از اهداف جنگ است و از اهمیت بالایی برخوردار است.» ژنرال‌ها از این بیم دارند که یک لشکرکشی طولانی -بدون برنامه پس از جنگ- هرگونه حمایت باقی‌مانده از سوی متحدان اسرائیل را از بین ببرد و تمایل آنها را برای تامین مهمات اضافی محدود کند.