در ادامه بیانیه از زبان بایدن آمده است: «امروز، به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده -همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند- با موفقیت حملاتی را علیه تعدادی از اهداف در یمن انجام دادند؛ چراکه آزادی دریانوردی در یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های جهان توسط نیروهای حوثی به خطر افتاده است.»  در ادامه بیانیه آمده است: «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی در دریای سرخ است -از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ.»  در بیانیه بایدن آمده است: «این حملات پرسنل ایالات متحده، دریانوردان غیرنظامی و شرکای ما را به خطر انداخته، تجارت را به خطر انداخته و آزادی دریانوردی را به خطر انداخته است. بیش از ۵۰کشور از ۲۷حمله به کشتیرانی تجاری بین المللی متاثر شده‌اند.»  بایدن مدعی شده است: «خدمه بیش از ۲۰کشور در اقدامات دریایی تهدید یا گروگان گرفته شده‌اند.

بیش از ۲۰۰۰کشتی مجبور شده‌اند مسیر را هزاران مایل تغییر دهند تا از دریای سرخ اجتناب کنند که می‌تواند باعث تاخیر هفته‌ها در زمان ارسال محصول شود. در ۹ژانویه، حوثی‌ها بزرگ‌ترین حمله خود را تا به امروز انجام دادند؛ مستقیما کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار دادند.» در این اظهارات ادعا شده است: « پاسخ جامعه بین‌المللی به این حملات متحد و قاطع بوده است.» بایدن گفت: «ماه گذشته، ایالات متحده عملیات نگهبان رفاه را آغاز کرد؛ ائتلافی متشکل از بیش از ۲۰ کشور متعهد به دفاع از کشتیرانی بین‌المللی و جلوگیری از حملات حوثی‌ها در دریای سرخ. ما همچنین به بیش از ۴۰کشور در محکومیت تهدیدات حوثی‌ها پیوستیم. هفته گذشته، همراه با ۱۳متحد و شریک، هشداری صریح دادیم مبنی بر اینکه نیروهای حوثی در صورت عدم توقف حملات خود، عواقب آن را متحمل خواهند شد و دیروز، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از حوثی‌ها خواست به حملات به کشتی‌های تجاری و بازرگانی پایان دهند.‌»

در پایان این بیانیه بایدن مدعی شده است: «اقدام دفاعی امروز به دنبال این کارزار دیپلماتیک گسترده و تشدید حملات نیروهای حوثی علیه کشتی‌های تجاری صورت می‌گیرد. این حملات هدفمند پیام روشنی دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده و شرکای ما حملات به پرسنل ما را تحمل نخواهند کرد یا به بازیگران متخاصم اجازه نخواهند داد آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای تجاری جهان به خطر بیندازند. من در صورت لزوم از انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی دریغ نمی‌کنم.»