ترور رهبر اپوزیسیون کره‌جنوبی

بر اساس گزارش‌های خبری و عکس‌های صحنه، لی قبل از انتقال با آمبولانس از ناحیه گردن خونریزی داشت. او به بیمارستانی در بوسان منتقل شد و سپس با هلی‌کوپتر برای درمان در «بیمارستان دانشگاه ملی سئول» به سئول منتقل شد. تا اواسط بعدازظهر، هیچ بیانیه رسمی درباره وضعیت لی منتشر نشد؛ اما گزارش‌های خبری محلی حاکی از آن است که جراحت او تهدیدی برای زندگی اش نیست. «کوون چیلسونگ»، سخنگوی حزبش، به نقل از پزشکان در بوسان گفت که به نظر می‌رسد رگ گردن لی آسیب دیده است. فیلم‌های حمله نشان می‌دهد که مهاجم از طریق گروهی از اپراتورهای دوربین تلویزیون به لی نزدیک می‌شود و ظاهرا خود را یکی از حامیان او نشان می‌دهد.

او چیزی که به نظر می‌رسید یک تاج کاغذی یا پلاستیکی است، بر سر داشت و روی آن نوشته شده بود: «من لی جائه میونگ هستم.» حامیان و ماموران پلیس پس از ضربات چاقو به جان ضارب افتادند و او را به ماشین پلیس منتقل کردند. «سون جی هان» بازپرس ارشد پلیس بوسان در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این مرد به لی نزدیک شد و با صدای بلند از او امضا خواست.» لی در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در سال۲۰۲۲ به‌صورت ناپلئونی و با حاشیه ای کمی از آرا توسط «یون سوک یول»، محافظه‌کار شکست خورد. او از آن زمان تاکنون تحت یکسری تحقیقات توسط دادستان‌های ایالتی درباره فساد و سایر اتهامات جنایی قرار گرفته است. وی تمام اتهامات وارده به خود را رد کرد و سال گذشته در اعتراض به اعتصاب غذای سه هفته‌ای دست زد و «یون» را متهم کرد که از سیستم عدالت کیفری برای ارعاب مخالفان سیاسی خود استفاده می‌کند. دادگاه به دادستان اجازه نداد لی را دستگیر کنند؛ اما او با چشم‌انداز یکسری محاکمه روبه‌رو است.

دفتر رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای اعلام کرد که یون روز سه‌شنبه «نگرانی عمیق» خود را درباره سلامتی و امنیت لی ابراز کرد و به دولتش دستور داد تا تحقیقات سریعی درباره حمله انجام دهد و از درمان پزشکی او اطمینان یابند. در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور تاکید کرد که این شکل از خشونت تحت هیچ شرایطی در جامعه ما نباید تحمل شود.» مردم کره‌جنوبی‌ بر سر لی که انتظار می‌رود دوباره در سال۲۰۲۷ نامزد ریاست‌جمهوری شود، به‌شدت اختلاف نظر دارند. حامیان مترقی اش وی را قهرمانی صریح برای فقرا و اقلیت‌های اجتماعی می‌دانند؛ درحالی‌که مخالفان محافظه‌کار او را پوپولیست فاسد می‌دانند. سیاست این کشور در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای دو قطبی شده است و با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در ماه آوریل، تنفر بین حامیان یون و لی افزایش یافته است.

اما حملات فیزیکی به سیاستمداران غیر معمول بوده است. در سال۲۰۰۶، پارک گئون هی، سیاستمدار محافظه‌کار که در آن زمان یکی از رهبران مخالفان بود، توسط مردی که از منتقدان سرسخت او بود، با «کاتر» مورد حمله قرار گرفت. خانم پارک در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۱۲ پیروز شد. در سال۲۰۱۵، یک ناسیونالیست خودخوانده که احساسات ضد آمریکایی را ابراز کرده بود، صورت مارک دبلیو لیپرت، سفیر وقت ایالات متحده در کره جنوبی را با چاقوی آشپزخانه برید. یون هی کیون، رئیس آژانس پلیس ملی کره‌جنوبی دستور داد تا تدابیر امنیتی برای سیاستمداران و دیگر مقامات برجسته افزایش یابد.