اما ناهار آنها دارای اهداف دیگری هم بود که تامین‌کننده خواست یکی از نزدیکان ترامپ است: «هریس از آن دسته از افراد مشهور سیاه‌پوست است که برخی از نزدیکان ترامپ امیدوارند سال آینده قانون اصلاح عدالت کیفری امضا شده، موسوم به گام اول توسط رئیس‌جمهوری سابق، از سوی هریس برجسته شود.» این یکی از اولویت‌های اصلی کوشنر در دوران مشاوره‌اش در کاخ سفید بود و برخی از مشاورانش نیز روی آن تاکید دارند. اگرچه قرار نیست خود هریس از قانون مجازات –در صورت تایید- سود ببرد، اما ترامپ در آخرین روز ریاست‌جمهوری‌اش او را به همراه تعدادی دیگر مورد عفو قرار داد و او پس از دهه‌ها زندانی بود، در نهایت به دستور رئیس‌جمهور سابق آزاد شد. او هم‌اینک می‌تواند یک تبلیغ‌کننده بزرگ برای این هدف خاندان ترامپ در صورت کسب قدرت باشد.

ترامپ که در برخی از نظرسنجی‌های اخیر در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست پیشرفت‌هایی را نشان داده، امیدوار است که با پتانسیل تغییر در ایالت‌های کلیدی، کمی بیشتر از گذشته رای این گروه نژادی را به‌دست آورد. ترامپ تاکنون چهاربار متهم شده است؛ واقعیتی که مشاوران و متحدانش اصرار دارند -بدون ارائه هیچ مدرکی- به نحوی برای رای‌دهندگان سیاه‌پوست مفید خواهد بود؛ زیرا او ادعا می‌کند که قربانی تعقیب قضایی نامناسب است. او همچنین مکررا سه دادستان سیاه‌پوست را که از او تحقیق می‌کنند، «نژادپرست» نامیده است. اما برخی از نزدیک‌ترین متحدان او که تلاش می‌کردند، ترامپ را طرفدار سیاهان نشان دهند، اصرار دارند که او پیام آنها را متوجه شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این بخشی از نمایش ترامپ است یا گفته‌های مشاوران ترامپ درست است. هریس از گفت‌وگو درباره آنچه در دیدار آنها رخ داده است خودداری کرد؛ اما او در بیانیه‌ای از دولت ترامپ ابراز قدردانی کرد و قانون مجازات را تحسین کرد. او گفت: «تصویب قانونِ گام اول و طرح‌های مشابه پیرامون اصلاحات عدالت کیفری، تسکینِ مورد نیاز را برای بسیاری از افراد و خانواده‌های مستحق فراهم کرده است.»

یکی از دستیاران کوشنر و یکی از سخنگویان ترامپ به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. همه اطرافیان رئیس‌جمهور سابق معتقد نیستند که او باید قانون گام اول را برجسته کند؛ قانونی که خود ترامپ بلافاصله پس از امضای آن خشمگین شد. ترامپ که اغلب تحت تاثیر خواست‌های رای‌دهندگان اصلی‌اش قرار می‌گیرد، پس از آنکه تعدادی از جمهوری‌خواهان سرسخت در سال‌های۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بحبوحه افزایش جنایات شروع به انتقاد از آن کردند، خود نیز به صف آنها پیوست. برخی از نزدیکان محافظه‌کار او که این لایحه را برای جمهوری‌خواهان مشکل‌ساز می‌دانند، به‌طور خصوصی گفتند که از ملاقات او با هریس ناراضی هستند. درحالی‌که این موضوع چالشی بالقوه برای تیم ترامپ به شمار می‌رود، بحث‌ها به‌گونه‌ای پیش می‌رود که بر چالش گسترده‌تر برای تیم جو بایدن در آستانه انتخابات سال۲۰۲۴ تاکید دارد: چگونه می‌توان حریفی را که سابقه چهارساله و همچنین بیانیه‌های چندین دهه‌ای درباره او وجود دارد، شناسایی کرد؛ چراکه اظهارات او در چند دهه اخیر متناقض بوده است. ترامپ سابقه طولانی در اظهارات نژادپرستانه از جمله حمله به عامل وراثتیِ مکزیکی یک قاضی دارد. درخواست مجازات اعدام برای نوجوانانی که در سال۱۹۸۹ در یک مورد تجاوز جنسی وحشیانه در پارک مرکزی دستگیر و سپس مجبور به اعتراف شدند، یکی دیگر از این گفته‌هاست.

همچنین او به گروهی از زنان رنگین‌پوست - که تقریبا همگی در ایالات متحده به دنیا آمده‌اند – گفته بود که به کشورهای خود بازگردند و در نهایت که شاید معروف‌ترین آن باشد، اصرار بر اینکه شاید باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست، در ایالات متحده متولد نشده باشد. او همچنین در لفاظی‌های خود درباره جرم و جنایت در آمریکا به‌شدت خشونت‌آمیز شده است و او می‌گوید که آن نوع آزادی‌ای را تحسین می‌کند که فروشندگان مواد مخدر باید اعدام شوند و اینکه دزدان مغازه باید در همان محل با تیر کشته شوند. در عین حال، او تصریح کرده است که به قانون به‌عنوان وسیله‌ای نگاه می‌کند که می‌تواند آرای سیاه‌پوستان را به سمت سبد او بکشاند. در این زمینه او به‌دنبال کاهش حداقل مجازات اجباری برای برخی جرائم است. او در سال۲۰۲۲ هنگامی که درباره ابراز پشیمانی مکررش از اصلاح قانون مواخذه شد، به یک خبرنگار گفت: «این کار را برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار انجام دادم. هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست آن را انجام دهد؛ اما هیچی به هیچی. اعتبار قابل توجهی به‌دست نیاوردم.» اما ترکیب ائتلافی دموکرات‌ها، متشکل از سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و رای‌دهندگان جوان‌تر از زمان پیروزی بایدن به هم ریخته و ترامپ از حمایت آن گروه‌ها برخوردار شده است. درحالی‌که یکی از مشکلات موجود این است که ترامپ اظهارات تناقض‌آمیز زیادی دارد و افراد می‌توانند آنها را ردیابی کنند.

با این حال قانون گام اولِ دو حزبی که ترامپ در دسامبر۲۰۱۸ امضا کرد، بخشی از کارنامه اوست که برخی از متحدانش معتقدند که می‌توانند در سال۲۰۲۴ از آن برای کم اهمیت جلوه دادن لفاظی‌ها و اقدامات مرد قدرتمند او درباره نژاد و خشونت استفاده کنند. مایکل والدمن، رئیس‌جمهور و مدیر اجرایی مرکز عدالت برنان که در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون نیز در کاخ سفید خدمت می‌کرد، می‌گوید: «ترامپ در لفاظی‌های خود هم تشنه به خون بود؛ اما قانون گام اول را امضا کرد که اصلاح مهمی در احکام بود. چه او واقعا به آن اعتقاد داشت یا نه، او این کار را کرد.»

به نظر می‌رسد عملکرد بد بایدن و این‌گونه اقدامات ترامپ تا حدی موفق بوده است، درحدی‌که در آخرین نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا مشخص شد که رای‌دهندگان سیاه‌پوست -که مدت‌ها هم‌سنگر دموکرات‌ها و بایدن بودند- اکنون ۲۲درصدشان در این پنج ایالت خاکستری از جمله ویسکانسین، میشیگان، جورجیا، آریزونا و نوادا از ترامپ حمایت می‌کنند؛ سطحی که برای یک جمهوری‌خواه در دوران مدرن در سیاست ریاست‌جمهوری دیده نشده است.