افزایش اختلافات آمریکا و اسرائیل

«ایزابل کرشنر» و «توماس فولر» در گزارش ۲۶دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که نیروهای این رژیم «به‌طور مداوم» به نوار غزه حمله می‌کنند. او افزود که جنگ «چه یک هفته طول بکشد یا چند ماه» ادامه خواهد داشت. ژنرال هالوی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: «ما بسیار بسیار مصمم هستیم. نیروهای ما در هر جایی که عملیات می‌کنند، با آتش سنگین از هوا، دریا و زمین همراهی می‌شوند.»اظهارات وی پس از بیانیه متمردانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیان شد که روز دوشنبه از خط مقدم بازدید کرد و این بازدید قبل از دیدار روز سه‌شنبه در واشنگتن بین مشاور نزدیک نتانیاهو و اعضای دولت بایدن است.

«ران درمر»، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و یکی از اعضای کابینه جنگی نتانیاهو، بعدازظهر سه‌شنبه با آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور بایدن دیدار کرد. اسرائیل به‌رغم اختلافات فزاینده با نزدیک‌ترین متحد خود، ایالات متحده، اما هنوز تسلیم رویکردهای آمریکا به جنگ نشده است. دولت بایدن متعهد به حمایت از اسرائیل در سازمان ملل بوده و تاکنون هزاران گلوله از جمله گلوله‌های تانک هم تحویل اسرائیل شده است. با این حال، به‌طور فزاینده‌ای، بین متحدان بر سر طرح‌هایی درباره دامنه جنگ، جدول زمانی و برنامه‌هایی برای اداره غزه پس از جنگ، اختلافاتی وجود دارد. یک مقام اسرائیلی گفت که مذاکرات بین درمر و آمریکایی‌ها بر مرحله بعدی جنگ و غزه پس از جنگ متمرکز است.

نتانیاهو روز دوشنبه در بازدید از غزه تاکید کرد که ارتش او تا رسیدن به تمام اهداف، جنگ را ادامه خواهد داد. نتانیاهو به سربازان اسرائیلی در غزه گفت: «هر کسی که درباره توقف صحبت می‌کند، باید بگویم چنین چیزی وجود ندارد. ما متوقف نمی‌شویم. جنگ تا پایان ادامه خواهد داشت، تا زمانی که آن را تمام کنیم.» به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل در حال عبور از مرز در مکان جدیدی در مرکز غزه و رسیدن به حومه البریج است؛ جایی که به گفته ارتش با یک گردان حماس درگیر خواهد شد. این گزارشگران همچنین به نقل از مقامات آمریکایی نوشتند که اوایل روز سه‌شنبه، ایالات متحده دور جدیدی از حملات هوایی را در عراق انجام داد و به تعدادی از تاسیسات گروه‌های شبه نظامی حمله کرد.

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل در حال حاضر «در یک جنگ چند جبهه‌‌ای» قرار دارد و «در هفت جبهه مورد حمله قرار گرفته است»: غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران.دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفت که حزب‌الله روز سه‌شنبه تعدادی موشک ضد تانک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک کرد. او افزود که در نتیجه این حمله دو غیرنظامی و ۹سرباز اسرائیلی زخمی شدند. با افزایش تعداد کشته‌ها در غزه، اسرائیل با فشارهای بین‌المللی فزاینده‌ای مواجه شده است؛ از جمله رای غیرالزام‌آوری که در این ماه توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب و خواستار آتش‌بس شد. مقامات و آژانس‌های سازمان ملل متحد هم برخی از شدیدترین انتقادها را از جنگ غزه ارائه کرده‌اند و این منطقه را «قبرستان کودکان» توصیف کرده‌اند.