کارت آتش‌بس روی میز کاخ سفید

«پیتر بیکر» و «کارون دمیرجیان» در گزارش ۳دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، کربی در چندین برنامه گفت‌وگومحور در روز یکشنبه، ادعا کرد که حماس در شکست مذاکرات مقصر است. وی افزود که این گروه به شرایط توافق اولیه خود برای آغاز تحویل اسرا که در غزه هستند، عمل نکرده است. کربی گفت که حماس در تهیه فهرستی از زنان و کودکانی که می‌توانستند علاوه بر ۱۰۵گروگانی که در جریان توقف اولیه درگیری‌ها آزاد شدند، ناموفق بود. در میان کسانی که هنوز در بازداشت هستند، هشت یا ۹آمریکایی هستند. اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان، روز یکشنبه گفت تا زمانی که حمله اسرائیل متوقف نشود، مذاکرات بر سر گروگان‌ها از سر گرفته نخواهد شد. اسرائیل از آن زمان حملات خود به حماس را از سر گرفته است. با این حال، کربی از اسرائیل خواست تا از وارد آوردن تلفات به غیرنظامیان خودداری کند. او گفت که مقامات اسرائیلی نسبت به توصیه‌های ایالات متحده درباره دقیق‌تر کردن در حملات خود رویکردی «باز» داشته‌اند.

او در برنامه «این هفته» شبکه ABC گفت: «ما معتقدیم که آنها پیام‌های ما را درباره تلاش برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان پذیرا بوده‌اند.» وی خاطرنشان کرد که اسرائیل نقشه‌ای منتشر کرده است که غیرنظامیان را به مناطق امن هدایت می‌کند. دولت بایدن در این دو ماهی که از حملات می‌گذرد به دنبال خط‌مشی دقیقی است. دولت بایدن درحالی‌که از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند، در عین حال سعی کرده است اسرائیل را از آنچه پاسخ غیرمتناسب تلقی می‌شود، بازدارد. این امر منجر به انتقاداتی از سوی چپ و راست در روز یکشنبه شد؛ زیرا برخی از جمهوری‌خواهان از اینکه تیم بایدن در تلاش برای قید و بند زدن به اسرائیل است، شکایت کردند؛ درحالی‌که برخی از لیبرال‌دموکرات‌ها از این گله‌مند بودند که دولت بایدن آن‌گونه که باید دست اسرائیل را باز نگذاشته است.

به نوشته «بیکر-دمیرجیان»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، سناتور لیندسی گراهام، جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، وزیر دفاع آستین را در سیبل خود قرار داد. در سخنرانی روز شنبه، آستین هشدار داد که اسرائیل باید از غیرنظامیان غزه محافظت کند و از خشونت علیه فلسطینی‌ها توسط شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری جلوگیری کند؛ زیرا در غیر این صورت «پیروزی تاکتیکی را با شکست استراتژیک جایگزین می‌کنید.» چنین بود که گراهام که در برنامه «وضعیت اتحادیه»سی‌ان‌ان صحبت می‌کرد، آستین را (ژنرال چهار ستاره بازنشسته ای را که در عراق جنگیده بود) مورد انتقاد قرار داد. گراهام گفت: «آستین خیلی ساده‌لوح است. منظورم این است که من تمام اعتمادم را نسبت به این مرد از دست دادم.» وی خطاب به آستین گفت: «اگر در ۱۱سپتامبر این‌گونه به ما حمله شد، اگر کسی ظرف دو ماه از ما می‌خواست که علیه القاعده آتش‌بس برقرار کنیم، آنها را از شهر می‌راندیم.» گراهام افزود که «آستین به اسرائیل چیزهایی می‌گوید که دستیابی به آنها غیرممکن است.»

از سوی دیگر طیف ایدئولوژیک، «پرامیلا جایپال»، نماینده دموکرات از واشنگتن، در همان برنامه گفت که دولت بایدن مسوولیت دارد که اسرائیل را از کشتن این همه غیرنظامی بازدارد. او گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند حامی این نوع بمباران‌های بی‌رویه باشد. این اعتقاد راسخ من است. ما باید شرایطی را برای کمک‌های نظامی به همان شکلی که برای هر کشور دیگری انجام می‌دهیم، داشته باشیم.» درحالی‌که کاخ سفید حماس را مسوول شکست مذاکرات می‌دانست، اما خانم جایپال اسرائیل را مقصر اعلام کرد. وی افزود: «قطر گفته که حماس همچنان بر سر میز مذاکره است. اسرائیل هم باید همچنان پشت میز باشد. درواقع، برخی از گروگان‌های اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل همچنان باید بر سر میز مذاکره باشد؛ زیرا این مذاکراتی پیچیده‌ است و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هر دو طرف بخواهند به نوعی به توافق برسند.»

آمادگی برای تهاجم بیشتر به جنوب غزه

«ویویان یی»، «ایاد ابوهویلا» و «توماس فولر» هم در گزارش ۳دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، در بحبوحه رگبار حملات هوایی، اسرائیل روز یکشنبه دستورات تخلیه‌ای اکیدی به نوار غزه برای آماده‌سازی برای تهاجم زمینی مورد انتظار در بخش جنوبی این منطقه صادر کرد. این دستورات جدید که سه روز پس از پایان آتش‌بس یک هفته‌ای صادر شد، باعث سردرگمی و ترس در میان ساکنان غزه شد که برخی از آنها پیش‌تر حداقل یک‌بار آواره شده‌اند. تصاویری از غزه در روز یکشنبه نشان می‌دهد که دود تیره بر فراز منظره‌ای پوشیده از آوار بلندشده و کودکان خون آلودی که در بخش‌های بیمارستانی پوشیده از گرد و غبار گریه می‌کنند. عزاداران در کنار ردیفی از اجساد پیچیده‌شده در ملحفه‌های سفید ایستاده بودند.

اواخر یکشنبه‌شب، دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش گفت که اسرائیل «به عملیات زمینی خود علیه پایگاه‌های حماس در سراسر نوار غزه ادامه می‌دهد و عملیات خود را گسترش می‌دهد.» با این حال، جزئیات بیشتری ارائه نکرد. مقامات نظامی از اظهارنظر درباره اینکه آیا اظهارات هاگاری به معنای آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب است، خودداری کردند. به نوشته «یی- ابوهویلا- فولر»، ارتش اسرائیل اواخر هفته گذشته اعلام کرد که طرح‌هایی را برای تهاجم زمینی بزرگ‌تر تصویب کرده است. روزنامه تایمز اسرائیل روز یکشنبه به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که ارتش این رژیم از زمان آغاز تهاجم زمینی اولیه ۱۰هزار حمله هوایی انجام داده است. «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز یکشنبه اذعان داشت که نابودی حماس که کنترل غزه را در دست دارد، زمان می‌برد. او در برنامه «این هفته» گفت: «نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد. نمی‌دانم ماه‌ها طول می‌کشد یا نه؟»

عکس‌های روز یکشنبه عواقب حملات هوایی اخیر را نشان می‌داد: زنی که وارد اتاق نشیمن فردی دیگری می‌شد که بالشتک‌های مبل قهوه‌ای رنگ آن پاره شده بود. دخترکی که پسر کوچکی را در آغوش گرفته است، هر دو صورتشان پر از خون و موهایشان از خاک سفید شده است. مردی در هم ریخته که روی پله‌های سردخانه ایستاده بود و دو مرد دیگر زیر بغلش را گرفته و مانع افتادنش می‌شدند. بیمارستان‌های جنوب تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند. به گفته تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی: «مردم بی‌شماری به دنبال سرپناهی بودند و هر گوشه از تاسیسات را پر کرده بودند. بیماران روی زمین افتاده و از درد جیغ می‌کشیدند.»

«استفن کیلن» و «ویرجینیا پترومارکی» هم در گزارش ۴دسامبر برای الجزیره نوشتند که اسرائیل عملیات زمینی خود را در جنوب غزه توسعه داده است و از روز شنبه تا کنون ۸۰۰نفر جان باختند. این در حالی است که نیروهای اسرائیلی شب هنگام تا اوایل صبح فلسطینیان زیادی را در کرانه باختری اشغالی دستگیر کردند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اسرائیلی، دوشنبه ۱۲آذر، به استان‌های «جنین»، «قلقیلیه»، و «الخلیل» حمله کردند. همچنین این نیروها وارد اردوگاه «جلزون» و روستای «جفنا» در کرانه باختری شدند. این نیروها با حمله به اردوگاه «عقبه جبر» شماری را بازداشت کردند. در پی حمله نیروهای اسرائیلی به محله «کفر سابا» در استان قلقیلیه و اردوگاه «الدهیشه» درگیری‌هایی رخ داد. این در حالی است که با کشته شدن سه سرباز دیگر، شمار نیروهای‌ اسرائیلی که از آغاز جنگ غزه کشته شدند به ۷۵ نفر رسید.

«محمد چرکائوری»، استاد دانشگاه جورج میسون معتقد است که از سر گیری حملات اسرائیل بخشی از طرح و برنامه رسمی نتانیاهو برای جدایی انداختن در نوار غزه است. او معتقد است که نتانیاهو به دنبال مهندسی ژئوپلیتیک نوار غزه است و معتقد است که می‌تواند فلسطینیان را وادار به حرکت به سوی سینا کند. او معتقد است که «ما در حال بازگشت به برنامه اولیه او هستیم. من فکر می‌کنم که این قتل عام بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

این استاد دانشگاه جورج میسون بر این باور است آمریکا پس از سفر بلینکن کار زیادی برای توقف کشتارها انجام نداده است. به تعبیر چرکائوری، «واقعیت متفاوت از کلامی است که از دهان‌ها درمی‌آید.» در کنار تشدید حملات اسرائیل به غزه و کشتار و دستگیری فلسطینیان اما یک اتفاق مهم هم افتاده است. الجزیره به نقل از رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد که دیروز دوشنبه دادگاه محاکمه نتانیاهو آغاز شد. اگرچه وی از حضور در دادگاه خودداری کرد، اما ظرف چند ماه آینده می‌تواند برای ادای شهادت باز هم فراخوانده شود. نخست‌وزیر اسرائیل به تقلب، فساد مالی و اتهاماتی دیگر متهم شده است. او بارها گفته که قربانی بازی سیاسی رسانه‌ها و چپ‌هاست.