مردان بایدن از «جو» عصبانی‌اند جو بایدن در کنار آنتونی‌ بلینکن وزیر خارجه آمریکا/عکس: AP

بر اساس گفت‌وگو با چندین کارمند وزارت خارجه و همچنین گزارش‌های دیگر، این امر نشان‌دهنده احساسات بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی، به‌ویژه در رده‌های متوسط و پایین است. اگر چنین اختلافات داخلی تشدید شود، می‌تواند سیاستگذاری دولت بایدن در قبال منطقه را دشوارتر کند. این سند دو درخواست کلیدی دارد: اینکه ایالات متحده از آتش‌بس حمایت کند و پیام‌های خصوصی و عمومی خود را نسبت به اسرائیل متعادل کند؛ از جمله انتقاد از تاکتیک‌های نظامی اسرائیل و رفتار با فلسطینی‌ها که ایالات متحده عموما ترجیح می‌دهد خصوصی بماند. در این سند آمده است که شکاف بین پیام‌های خصوصی و عمومی آمریکا «به برداشت عمومی منطقه‌ای کمک می‌کند که ایالات متحده بازیگری مغرض و ناصادق است که در بهترین حالت منافع ایالات متحده در سراسر جهان را به پیش نمی‌برد و در بدترین حالت به منافع آمریکا در تمام نقاط جهان آسیب می‌رساند.» در این پیام همچنین آمده است: «ما باید علنا از نقض هنجارهای بین‌المللی از سوی اسرائیل مانند عدم محدود کردن عملیات تهاجمی به اهداف نظامی مشروع انتقاد کنیم.

زمانی که اسرائیل از خشونت شهرک‌نشینان و تصرف غیرقانونی زمین‌ها حمایت می‌کند یا از زور بیش از حد علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کند، ما باید علنا اعلام کنیم که این برخلاف ارزش‌های آمریکایی ماست تا اسرائیل بدون مجازات دست به عمل نزند.» این سند دارای طبقه‌بندی «حساس اما طبقه‌بندی‌نشده» است. مشخص نیست چند نفر آن را امضا کرده‌اند یا اینکه «آیا» و «چه زمانی» به «کانال مخالفان» وزارت خارجه ارسال شده است؛ کانالی که کارمندان می‌توانند اختلاف نظرهای مربوط به سیاست‌ها را بیان کنند. همچنین مشخص نیست که آیا این سند که به دست پولیتیکو رسیده، تجدیدنظر شده است یا خیر؟‌ با این حال، استدلال‌های موجود در آن کانال پنجره‌ای به روی تفکر بسیاری از افراد در وزارت امور خارجه می‌گشاید که مدت‌هاست به‌دلیل درگیری چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین زبان در کام گرفته‌اند. این وزارتخانه از اظهارنظر مستقیم درباره این سند خودداری کرد که البته در چنین اسنادی امری متداول و استاندارد است.

این وزارتخانه پولیتیکو را به اظهارات گذشته سخنگو[ی این وزارتخانه] «متیو میلر» ارجاع داد که گفت آنتونی بلینکن از چنین بحث‌ها و استدلال‌هایی استقبال و آنها را به دقت ارزیابی می‌کند. میلر در یک نشست مطبوعاتی ماه گذشته درباره چنین پیام‌هایی گفت: «یکی از نقاط قوت این بخش این است که ما افرادی با نظرات متفاوت داریم. ما آنها را تشویق می‌کنیم تا نظرات خود را بدون پرده‌پوشی اعلام کنند.» چندین سند منتقدانه درباره این جنگ در وزارت امور خارجه در حال چرخش است و به دنبال جمع‌آوری امضا برای آنها هستند. این نوع ارتباطات ممکن است طبقه‌بندی‌شده یا نشده باشند؛ اما محتوای آنها به ندرت فاش می‌شود. «کانال مخالفان» وزارت خارجه، یک ابزار قدیمی است که به کارکنان اجازه می‌دهد تا آزادانه نارضایتی خود را درباره یک موضوع سیاسی بدون ترس از انتقام ابراز کنند. یکی از کارمندان وزارت خارجه که این سند را دیده و برای بحث درباره این موضوع حساس ترجیح داد نامش محفوظ بماند، گفت که سند به‌دست‌آمده از سوی پولیتیکو توسط دو کارمند سطح متوسط که در حوزه خاورمیانه کار کرده‌اند، نوشته شده است.

این سند تصدیق می‌کند که اسرائیل «حق و تعهد مشروع» دارد تا علیه حماس اقدام کند؛ اما در عین حال استدلال می‌کند که «میزان جان‌های از دست رفته تا کنون غیرقابل قبول است» که اشاره دارد به هزاران فلسطینی که بیشتر آنها غیرنظامی و بسیاری از کودکان بودند که در روزهای بعد توسط اسرائیل جان باختند. در این سند آمده است که «مدارا»ی ایالات متحده در قبال چنین تلفات بالای غیرنظامیان «تردیدی را در نظم بین‌المللی و قوانیی که ما مدت‌ها از آن دفاع کرده‌ایم ایجاد می‌کند.» همچنین استدلال می‌کند که ایالات متحده باید اسرائیل و حماس را مسوول اقدامات خودشان بداند. بعید است که خواسته‌های این سند – حداقل به این زودی‌ها- به دست بایدن یا دستیاران ارشد او برسد و منشأ اثر شود. رئیس‌جمهور، بلینکن و دیگران درخواست آتش‌بس را رد کرده‌ و از تمایل اسرائیل برای از بین بردن حماس حمایت می‌کنند.

محبوبیت داخلی بایدن عقب‌تر از ترامپ

«هالی اوتربین» هم در گزارشی دیگر در پولیتیکو نوشت، نگرانی‌ها در میان دموکرات‌ها نسبت به مواضع جو بایدن درباره انتخابات ۲۰۲۴، در حال افزایش است. همچنین در درون حزب، نگرانی‌هایی در حال ظهور است مبنی بر اینکه حمایت او از اسرائیل در جنگ علیه حماس، بایدن را در میان بخش‌های کلیدی پایگاه حزبش تضعیف می‌کند. نگرش آمریکایی‌ها درباره این مناقشه به سرعت در حال تغییر است و ممکن است از هم اکنون تا نوامبر آینده چیزهای زیادی تغییر کند. اما درحالی‌که اسرائیل در پاسخ به حمله ۷اکتبر حماس دست به حمله‌ای ویرانگر به غزه زده است، حزب دموکراتِ بایدن بر سر جنگ دچار شکاف است. مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز که یکشنبه (۱۴ آبان ماه) منتشر شد، احتمالا نگرانی‌های برخی از دموکرات‌ها را درباره پیامدهای سیاسی ناشی از نحوه مدیریت مناقشه از سوی بایدن افزایش دهد. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در پنج ایالت از شش ایالت محل نبرد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق عقب‌تر است.بر اساس نظرسنجی‌ها، رای‌دهندگان ایالت‌های مردد نسبت به مدیریت اقتصادی بایدن – که معمولا برای رای‌دهندگان مهم‌تر از مسائل جهانی است – و همچنین سن او تردیدهای جدی دارند. اما سیاست خارجی نیز نقطه ضعفی برای بایدن است و برخی از دموکرات‌ها فکر می‌کنند که این امر باعث تشدید آسیب‌پذیری‌های دیگر بایدن، به‌ویژه در میان رای‌دهندگان جوان و غیرسفیدپوست می‌شود. به نوشته اوتربین، نظرسنجی‌های تایمز نشان می‌دهد که رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده در ایالت‌های محل نبرد به ترامپ نسبت به بایدن در مدیریت مناقشه اسرائیل و فلسطین با اختلاف ۱۱درصد اعتماد دارند. رای‌دهندگان زیر ۳۰سال ترجیح می‌دهند ترامپ با ۱۰امتیاز این موضوع را مدیریت کند. طبق نظرسنجی تایمز، رای‌دهندگان ایالت‌های مردد زیر ۳۰سال تنها با یک‌درصد از بایدن حمایت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی‌های خروجی، بایدن در سال۲۰۲۰، رای‌دهندگان جوان را با ۲۴امتیاز در سطح ملی پشت سر خود داشت. جایگاه بایدن در میان رای‌دهندگان احتمالی در نظرسنجی تایمز کمی بهتر است، در مقایسه با رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده، شاید به این دلیل که برخی از آمریکایی‌های ناامید از رئیس‌جمهور از رقابت خارج می‌شوند. به‌عنوان مثال، بایدن در چهار ایالت از شش ایالت با رای‌دهندگان احتمالی، پشت سر ترامپ قرار دارد و رای‌دهندگان احتمالی زیر ۳۰ سال با ۶ امتیاز از بایدن حمایت می‌کنند. با وجود اینکه آمارها روی صفحه نمایش کمی بهتر است، اما نتایج همچنان تصویر تیره‌ای را برای رئیس‌جمهور ایجاد می‌کند. «جان دلا ولپ»، مدیر نظرسنجی موسسه سیاست در دانشکده کندی هاروارد که به تیم انتخاباتی بایدن در سال۲۰۲۰ مشاوره می‌داد، گفت: «چگونه [جنگ] می‌تواند تاثیری بر نحوه تفکر مردم، به‌ویژه جوانان آمریکایی درباره خودشان، رئیس‌جمهور و کشور نداشته باشد؟»

نظرسنجی نیویورک‌تایمز در روز یکشنبه موجی از وحشت و اخراج را در میان سرسخت‌ترین مدافعان بایدن - و جنگ - به راه انداخت. «بیل کریستول»، یکی از «باز»های برجسته در سیاست خارجی، از بایدن خواست اعلام کند که در سال۲۰۲۴ دیگر نامزد نخواهد شد. اما تمایزهای واضحی بین چشم‌انداز سیاسی کنونی و چشم‌انداز سیاسی موجود در ده‌ها سال پیش وجود دارد. یکی از آنها وضعیت غزه است. در روزهای اخیر، رهبران مسلمان و عرب آمریکایی به دستیاران ارشد بایدن هشدار داده‌اند که سیاست‌های رئیس‌جمهور در زمان جنگ می‌تواند به او در سال ۲۰۲۴ در میان رای‌دهندگان جوامعشان و ترقی‌خواهان هم‌پیمان آسیب برساند. اگرچه آنها بخش کوچکی از رای‌دهندگان را در سطح ملی تشکیل می‌دهند، رای‌دهندگان آمریکایی عرب می‌توانند در انتخابات نزدیک به‌ویژه در ایالت مردد میشیگان، یک بلوک رای‌دهنده حیاتی باشند. «وائل الزیات»، مدیر عامل گروه مدافع مسلمانان به نام « Emgage» گفت که گروه او و دیگران نگرانی‌های خود را مستقیما به اردوگاه بایدن منتقل کرده‌اند. او گفت نگران این نیست که رای‌دهندگان مسلمان به ترامپ رای بدهند، بلکه به‌طور کامل با رقابت‌ها وداع می‌گویند و شرکت نمی‌کنند. او گفت: «این اعداد نشان‌دهنده جوامعی است که با نحوه مدیریت این جنگ مخالف هستند... من کاملا معتقدم که آنها ترقی‌خواهان را از دست داده‌اند. جوانان را از دست داده‌اند. آنها احتمالا بخش قابل توجهی از جامعه سیاه‌پوستان و مانند این لحظه، کل جامعه عرب-مسلمان را از دست داده‌اند. ما ۱۲ماه دیگر وقت داریم. بنابراین سخت است که بدانیم آنها کجا خواهند بود؛ اما این تصویری است از جایی که کشور در حال حاضر در آن قرار دارد.» «کوین مونوز» سخنگوی کمپین انتخاباتی گفت: «پیش‌بینی‌های یک سال قبل کمی متفاوت‌تر از پیش‌بینی‌های یک سال بعد به نظر می‌رسند. این پیش بینی‌ها را سند ندانید: گالوپ باخت ۸امتیازی را برای پرزیدنت اوباما پیش‌بینی کرد؛ اما یک سال بعد پیروز شد. یا یک سال مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای۲۰۲۲، زمانی که همه رسانه‌های مهم به‌طور مشابه پیش‌بینی تلخی را برای پرزیدنت بایدن مطرح کردند... ما در سال۲۰۲۴ با پایین انداختن سر و انجام کار پیروز خواهیم شد، نه با نگرانی درباره یک نظرسنجی.»

به‌طور کلی، تیم بایدن ابراز اطمینان کرده است که مردم آمریکا از پذیرش اسرائیل توسط رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند. دستیاران او همچنین استدلال می‌کنند که بایدن سال‌ها مدافع آمریکایی‌های عرب و مسلمان بوده است؛ از جمله در هفته‌های اخیر، زمانی که او اسلام‌هراسی را محکوم کرده و شروع به اعمال فشار بر اسرائیل برای استفاده از خویشتن‌داری در کارزار غزه کرده است. برخی از دموکرات‌ها همچنان نگران هستند. «ولید شهید»، یک استراتژیست دموکرات مترقی که به‌شدت از رویکرد بایدن به جنگ انتقاد کرده است، گفت که بسیاری از رای‌دهندگان نگرانی‌هایی درباره سن رئیس‌جمهور داشتند که مایل بودند این نگرانی را کنار بگذارند؛ زیرا از دستاوردهای قانون‌گذاری بایدن در مقابله با تغییرات آب و هوایی و خدمات ارائه‌شده در دوران کووید حمایت می‌کردند. او گفت: «اما تامین مالی بمباران نتانیاهو از سوی بایدن، رای‌دهندگان جوان‌تر و رای‌دهندگان رنگین‌پوست را در سطح ارزش‌های اصلی آشفته می‌کند. انتخابات بیشتر و بیشتر شبیه به سال۲۰۱۶ است؛ جایی که دموکرات‌ها به‌عنوان حزب مستقر باید سخت تلاش کنند تا رای‌دهندگان خود را متقاعد کنند به جای اینکه فقط به ما بگویند که دیگری چقدر وحشتناک است.» یک استراتژیست مترقی که برای سناتور برنی سندرز کار می‌کرد و نامش برای صحبت آزادانه با ما محفوظ است، گفت که نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز «باید یک زنگ هشدار جدی» برای مبارزات انتخاباتی بایدن باشد.

فشار ترقی‌خواهان بر بایدن

ترقی‌خواهان در کاپیتول هیل در حال افزایش فشار بر دولت بایدن هستند تا از اهرم فشار خود برای وادار کردن اسرائیل به توجه به نگرانی‌های فزاینده بشردوستانه در غزه استفاده کند. درحالی‌که کاخ سفید از توقف خصومت‌ها برای رسیدگی به این نگرانی‌ها حمایت می‌کند، اما رهبری اسرائیل روز جمعه گفت که چنین دیدگاهی ندارد. این تنش به خوبی می‌تواند در روزهای آینده به اوج برسد؛ زیرا کنگره درخواست بودجه بلندپروازانه‌ای را پیش می‌برد که میلیاردها دلار به اسرائیل ارسال می‌کند. «جنیفر هابرکورن» و «نیکولاس ویو» هم در گزارش دیگری برای پولیتیکو نوشتند، در چند روز گذشته، چندین قانون‌گذار از کاخ سفید خواسته‌اند موضع سخت‌تری در قبال همتایان اسرائیلی خود اتخاذ کند. این قانون‌گذاران از دولت خواسته‌اند تا اسرائیلی‌ها را تحت فشار قرار دهد تا علنا برنامه‌های خود را برای تضمین امنیت غیرنظامیان و رسیدگی به مسائل بشردوستانه، مانند دسترسی به آب و سوخت، قبل از نهایی کردن کمک‌های اضافی ایالات متحده به این رژیم، به اشتراک بگذارند. «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، (نماینده دموکرات از نیویورک) گفت: «ورای یک آتش‌بس صِرف، فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که حزب ما بر رئیس‌جمهور فشار بیاورد تا واقعا یک نیروی میانجی در آنچه در این جنایات در غزه می‌بینیم، باشد.

تعیین این استاندارد بر عهده ایالات متحده است.» درخواست‌ها برای اولویت دادن به مسائل غیرنظامی و بشردوستانه، بخشی از درخواست‌های رو به رشد دموکرات‌هایی است که با رویکرد اسرائیل در غزه مخالفت کرده‌اند. آنها می‌خواهند شاهد توقفی در جنگ باشند تا غیرنظامیان بتوانند از غزه فرار کنند. رئیس‌جمهور جو بایدن روز چهارشنبه گفت که مدافع این رویکرد است. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه با قاطعیت این درخواست‌ها را رد کرد و گفت که اسرائیل با «تمام قدرت خود» به بمباران نوار غزه ادامه خواهد داد. امتناع نتانیاهو از توجه به درخواست واشنگتن، بایدن را برای یک درگیری سیاسی شدید بین یک متحد قدرتمند و افزایش فشار از سوی ترقی خواهان بر سر نگرانی‌های بشردوستانه آماده می‌کند. سناتور «جف مرکلی» (دموکرات- اورگان) گفت: «من نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت فعلی دارم.» او به همراه سناتور برنی سندرز، الیزابت وارن و پیتر ولش فهرستی از پرسش‌ها را درباره ارزیابی ایالات متحده درباره مرگ غیرنظامیان، نیازهای بشردوستانه و اینکه چه مدت ممکن است این جنگ طول بکشد و مسائل دیگر به دولت ارسال کرد. مرکلی گفت: «ما باید برای ارزش‌هایی که از آن حمایت می‌کنیم، از جمله کمک‌های بشردوستانه و خروج امن غیرنظامیان و دفاع از غیرنظامیان در برابر آسیب در جریان درگیری، تلاش کنیم.» مناقشه بین ایالات متحده و اسرائیل - و کمپین فشار از چپ - در حالی رخ می‌دهد که کنگره درخواست دولت بایدن برای ارسال بیش از ۱۴.۳میلیارد دلار به اسرائیل به‌عنوان بخشی از بسته تکمیلی ۱۰۶میلیارد دلاری امنیت ملی را بررسی می‌کند. با این حال، قانون‌گذارانی که علنا فشار بر اسرائیل برای آتش‌بس یا توقف در کارزار غزه را آغاز کرده‌اند، عمدتا معتقد بودند که فرصت خود را برای ضمیمه کردن درخواست‌هایی برای کمک به اسرائیل از دست داده‌اند.

مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان روز پنج‌شنبه به تصویب یک بسته کمکی مستقل به اسرائیل پرداخت. از سوی دیگر، مجلس سنا در حال تنظیم یک پیشنهاد دو حزبی است که بسیاری از اعضای مجلس علیا امیدوارند که مجلس در نهایت آن را بپذیرد. قانون‌گذاران می‌خواهند قبل از رای دادن به این لایحه، حرکتی در تضمین‌های بشردوستانه ببینند، حتی اگر قصد نداشته باشند پیش‌شرط‌های قانونی درباره بودجه اسرائیل را مطالبه کنند. به نوشته «هابرکورن- ویو» ولش گفت: «دولت بایدن باید مطمئن شود که از خواسته‌های غیرنظامیان محافظت می‌شود. آنها تاثیر زیادی بر طرح جنگی دارند. طرح جنگی که اسرائیل دارد به وضوح تلفات غیرنظامیان را در نظر نمی‌گیرد و آنچه در این مورد بسیار نگران‌کننده است دو چیز است: یکی، مرگ غیرنظامیان و دوم، یک طرح بد. ما در گذشته دیده‌ایم که این فقط مخالفت بیشتری ایجاد می‌کند.» در پاسخ به چنین فشاری، مقام‌های دولتی کمپین «روزانه» خود را برای پاسخ‌گو ساختن اسرائیل و بیان اهمیت به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و اطمینان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند آب و سوخت، به قانون‌گذاران توضیح دادند. یکی از مقام‌های دولتی خاطرنشان کرد که وقتی ایالات متحده تسلیحات را به اسرائیل یا هر کشور دیگری منتقل می‌کند، باید از آن سلاح‌ها مطابق با قانون درگیری مسلحانه استفاده شود.

دموکرات‌های کنگره به دنبال آتش‌بس

 «کارون دمیرجیان» در گزارش ۶نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، دموکرات‌های کنگره که بین حمایت از اسرائیل (در جنگ با حماس) و نگرانی درباره رنج غیرنظامیان در غزه دچار مشکل شده‌اند، در تلاش هستند تا خواستار اقداماتی برای کاهش تلفات غیرنظامیان شوند؛ زیرا جناح چپ حزب هم فشارها را برای آتش‌بس تشدید کرده است. در روزهای اخیر، چند تن از دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا خواستار «توقف موقت بشردوستانه» برای تسهیل در ارسال کمک‌های غذایی، آب و سوخت به نوار غزه شده‌اند که بازتاب درخواست‌های دولت بایدن است. آنها استدلال کرده‌اند که «مکث‌ها» برای جلوگیری از بدتر شدن یک بحران انسانی وخیم و برای مذاکره جهت آزادی گروگان‌ها، ضروری است.اما تعداد کمی خواسته‌های دموکرات‌های مترقی برای آتش‌بس کامل و پایدار را پذیرفته‌اند، حتی زمانی که معترضان طرفدار فلسطین در چند روز گذشته به خیابان‌ها آمدند و خواستار توقف کامل خصومت‌ها شدند. اکثر دموکرات‌ها، از جمله برخی از تاثیرگذارترین رهبران لیبرال کنگره، استدلال کرده‌اند که آتش‌بس کامل به حماس فرصت می‌دهد تا دوباره سازمان‌دهی شود و حمله دیگری به اسرائیل انجام دهد. سناتور برنی سندرز، مستقل از ورمونت و یک یهودی مترقی برجسته روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «شما باید در بمباران مکث کنید.

شما باید از فاجعه فوری جلوگیری کنید. اسرائیل باید استراتژی خود را تغییر دهد. من نمی‌دانم چگونه می‌توان با سازمانی مانند حماس که خود را وقف نابودی اسرائیل کرده، آتش‌بس – آتش‌بس دائمی – داشت.»«ریچارد جی دوربین» از ایلینوی هفته گذشته اولین سناتور دموکرات بود که خواستار آتش‌بس شد و گفت که تحت شرایط خاصی از آن حمایت خواهد کرد، از جمله اینکه حماس ابتدا با آزادی گروگان‌ها موافقت کند. تصمیم او منعکس‌کننده تغییری در کنگره بود که همزمان است با تغییرات در پیام‌های عمومی بایدن درباره اسرائیل. بایدن در اعلام اینکه ایالات متحده در همبستگی با اسرائیل می‌ایستد، مصمم بوده است. اما در چند روز گذشته، او و مقام‌های ارشد دولت بر تلاش‌های خود برای متقاعد کردن مقام‌های اسرائیلی درباره نیاز به توقف‌های بشردوستانه و ورود کمک به غزه تاکید کرده‌اند.

این تغییر لحن در حالی صورت می‌گیرد که نظرسنجی‌های ترقی‌خواهان نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان دموکرات از آتش‌بس حمایت می‌کنند و همچنین شواهدی نشان می‌دهد مبنی بر اینکه جوانان و رنگین‌پوستان از موضع دولت بایدن در قبال جنگ انتقاد می‌‌کنند.«رشیده طلیب»، (نماینده دموکرات میشیگان و تنها آمریکایی فلسطینی‌تبار در کنگره)، هفته گذشته در ویدئویی بایدن را به حمایت از نسل‌کشی در غزه متهم و خواستار آتش‌بس شد. او گفت: «آقای رئیس‌جمهور، مردم آمریکا در این مورد با شما نیستند.» حقوق بین‌الملل نسل‌کشی را جرمی تعریف می‌کند که به قصد نابودی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی در زمان جنگ یا صلح انجام می‌شود. مقام‌های ارشد اسرائیل گفته‌اند که آنها حماس را هدف قرار می‌دهند نه مردم فلسطین را. در این ویدئو همچنین معترضان طرفدار فلسطین در میشیگان شعار می‌دادند «از رودخانه تا دریا»؛ اشاره به قلمروی بین رود اردن و دریای مدیترانه که به معنای ریختن اسرائیلی‌ها به دریا است. واکنش منفی سایر دموکرات‌ها به این شعار که «اتحادیه ضد افترا» آن را یهودی‌ستیزانه می‌داند، شدید بود. «الیسا اسلاتکین»، دموکرات از میشیگان، در یک رشته پیام توییتری خواستار این شد که خانم طلیب عذرخواهی کند. اسلاتکین، یک میانه‌روی یهودی نوشت: «هیچ‌یک از ما، به‌ویژه رهبران منتخب، نباید زبانی را تقویت کنیم که یک وضعیت پرتنش را شعله‌ور و یافتن زمینه‌های مشترک را برای جوامع ما دشوارتر می‌کند. اگر می‌دانستم که عبارتی که استفاده کرده‌ام به یکی از رای‌دهندگانم آسیب رسانده است، بدون توجه به منشأ آن، عذرخواهی می‌کنم و آن را پس می‌گیرم. من همین را از شما می‌خواهم.»

107230896-1682463010244-biden_r copy