تاس بایدن بد می‌نشیند

به نظر می‌رسد درباره بایدن در حوزه‌های مختلفی تردید وجود دارد، از سن بالای او گرفته تا میزان نارضایتی عمیق از مدیریت اقتصادی کشور. نتایجی که در پی این گزارش خواهد آمد، حاصل همکاری نیویورک‌تایمز با کالج سیه‌نا است. نتایج نشان می‌دهد که بایدن در برابر ترامپ، محتمل‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود، با اختلاف ۴ تا ۱۰درصد در میان رای‌دهندگان ثبت‌شده در آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا شکست خورد. این نظرسنجی نشان داد که بایدن تنها در ویسکانسین با ۲درصد جلوتر است. بر اساس نظرسنجی این دو موسسه، بایدن ۴۱ و ترامپ ۵۲درصد رای مردم را به‌دست می‌آورد. در جورجیا، این رقم برای بایدن، ۴۳ و برای ترامپ ۴۹درصد است. در آریزونا، بایدن ۴۴ درصد و ترامپ ۴۹درصد آرا را به‌دست آورد.

در میشیگان نیز یک اختلاف ۵درصدی به‌دست آمد. درحالی‌که بایدن ۴۳درصد آرا را به‌دست آورد، این رقم برای ترامپ ۴۸درصد بود. در پنسیلوانیا نیز بایدن ۴۴ و ترامپ ۴۸درصد آرا را به‌دست آورد. ویسکانسین تنها جایی بود که ترامپ تا حدی دست برتر را داشت؛ اما حتی در این ایالت هم موقعیت او شکننده است. او در حالی ۴۷درصد آرای مردم را به‌دست آورد که ترامپ با ۴۵درصد در تعقیب اوست. در سراسر شش میدان نبرد – که بایدن در آنها در انتخابات۲۰۲۰، عملکرد خوبی داشت – رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، از ترامپ عقب است. نارضایتی در سراسر نظرسنجی تایمز/سیه‌نا موج می‌زند و اکثریت رای‌دهندگان می‌گویند سیاست‌های بایدن شخصا به آنها آسیب زده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ائتلاف چند نژادی و چند نسلی که بایدن را انتخاب کرد تا چه حد در حال فروپاشی است. گروه‌های جمعیتی که در سال۲۰۲۰ با اختلاف زیادی از بایدن حمایت کردند، اکنون به‌شدت رقابتی شده‌اند؛ زیرا دو سوم رأی‌دهندگان می‌بینند که کشور در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.

رای‌دهندگان زیر ۳۰سال تنها با یک‌درصد از بایدن حمایت می‌کنند، برتری او در میان رای‌دهندگان اسپانیایی‌تبار تک‌رقمی است و مزیت او در مناطق شهری است؛ اما اختلافش چندان بالا نیست و تقریبا در مناطق روستایی به گرد پای ترامپ نمی‌رسد. درحالی‌که زنان همچنان از بایدن حمایت می‌کنند، مردان با اختلاف دوبرابر بیشتر ترامپ را ترجیح می‌دادند و این مزیت جنسیتی که در سال‌های اخیر کمک شایانی به دستاوردهای دموکرات‌ها کرده، ‌روند معکوس پیدا کرده است. رای‌دهندگان سیاه‌پوست -که مدت‌ها سنگری برای دموکرات‌ها و بایدن بودند- اکنون ۲۲درصدشان در این ایالت‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند، سطحی که برای یک جمهوری‌خواه در دوران مدرن در سیاست ریاست‌جمهوری دیده نشده است.

در یک نشانه قابل توجه، بایدن در سفیدپوست‌ترین ایالت (ویسکانسین) نسبت به دیگر ایالت‌های مورد بررسی قرار گرفته، وضعیت بهتری داشت و همسویی نژادی در دیگر ایالت‌ها بین دو حزب حالت نوسانی پیدا کرده و برتری دموکرات‌ها در این زمینه در حال از بین رفتن است. بر اساس این نظرسنجی، بایدن و ترامپ هر دو عمیقا -و به‌طور مشابه- منفور هستند. اما رای‌دهندگانی که اکثرا می‌گویند که کشور در مسیر اشتباهی قرار گرفته است، ناامیدی بیشتری از رئیس‌جمهوری فعلی داشته‌اند. اسپنسر وایس، متخصص ۵۳ساله پست برق در بلومزبورگ که در سال۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرد، اما اکنون از ترامپ حمایت می‌کند و با رعایت ملاحظاتی می‌گوید: «جهان تحت رهبری بایدن در حال فروپاشی است. من ترجیح می‌دهم کسی را ببینم که احساس می‌کنم می‌تواند یک رهبر با الگویی مثبت برای کشور باشد. دست‌کم من فکر می‌کنم ترامپ نسبت به او هوشیارتر است.»

بایدن هنوز یک سال فرصت دارد تا اوضاع را تغییر دهد. شاخص‌های اقتصادی حتی اگر رای‌دهندگان با آنها موافق نباشند، افزایش یافته است. ترامپ همچنان به‌دنبال قطبی کردن آمریکا است. کمپین بایدن که از بودجه خوبی برخوردار است، هدفش رفع نقاط ضعف او از جمله ضعف جمعیتی او خواهد بود. دموکرات‌ها می‌گویند در سال۲۰۲۰، به‌رغم اینکه بایدن محبوبیت بالایی نداشت، اما توانستند ضررهایش را محدود کنند و حزب دموکرات را به سلامت به کاخ سفید برسانند. با این حال، این نظرسنجی نشان می‌دهد که چگونه بایدن سال آینده را با مشکلات عظیم شروع می‌کند.

این در حالی است که ترامپ چهار بار به اتهامات کیفری متهم شده و در سال۲۰۲۴ محاکمه‌هایش ادامه پیدا خواهد کرد. اگر نتایج نظرسنجی در نوامبر آینده یکسان باشد، ترامپ قطعا پیروز انتخابات خواهد بود. در این صورت او می‌تواند بیش از ۳۰۰رای الکترال به‌دست آورد که بسیار بیشتر ۲۷۰رای الکترالی است که برای تصاحب کاخ سفید مورد نیاز است. یکی دیگر از نشانه‌های شوم برای دموکرات‌ها این است که رای‌دهندگان در تمام سطوح درآمدی احساس می‌کنند سیاست‌های بایدن شخصا به آنها آسیب رسانده است؛ درحالی‌که سیاست‌های ترامپ را برای کمک به آنها قابل توجه و معتبر می‌دانند. نتایج در این زمینه کاملا متضاد بود.

رای‌دهندگان درخصوص اینکه ترامپ به آنها کمک کرده، به ترامپ ۱۷امتیاز دادند و به بایدن در این خصوص که اقداماتش موجب آسیب به آنها شده است، امتیاز ۱۸ دادند. بایدن که در اواخر این ماه ۸۱ساله می‌شود، تبدیل به مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا شده است و ریاست‌جمهوری برای او یک وظیفه سنگین به‌حساب می‌آید. بسیاری از دموکرات‌ها سن او را برای ریاست‌جمهوری مناسب نمی‌دانند. این در حالی است که در مقابل، تنها ۱۹درصد از حامیان ترامپ که ۷۷سال سن دارد، او را بیش از حد مسن می‌دانند. این رقم در کل، به ۹۳درصد می‌رسد. در مورد بایدن ۶۲درصد گفته‌اند او دیگر تیزبینی خود را به‌دلیل کهولت سن از دست داده است و این یک ضعف بزرگ برای او در این نظرسنجی به‌حساب می‌آید.