اولین جلسه پرحاشیه پیش‌استیضاح بایدن

جیمی راسکین، نماینده مریلند نماینده ارشد دموکرات در کمیته نظارت گفت: «اگر جمهوری‌خواهان یک تفنگ از کار افتاده یا حتی یک تفنگ آب‌پاش داشتند، امروز آن را ارائه می‌کردند. اما آنها چیزی درباره جو بایدن ندارند.» جمهوری‌خواهان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا به اتهامات احتمالی استیضاح رشوه و سوء‌استفاده از قدرت علیه بایدن چشم دوخته‌اند و بیش از ۷۰۰صفحه از تحقیقات مالیاتی محرمانه درباره پسرش هانتر بایدن را منتشر کرده‌اند. اما جمهوری‌خواهان تاکنون تلاش کرده‌اند تا فعالیت تجاری هانتر بایدن را به پدرش مرتبط کنند. به‌رغم بررسی بیش از ۱۲هزار صفحه سوابق بانکی و ۲۰۰۰صفحه گزارش فعالیت‌های مشکوک، هیچ یک از مطالب منتشرشده تاکنون هیچ‌گونه پرداختی به رئیس‌جمهور را نشان نمی‌دهد.

جیمز آر.کومر، نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی و رئیس کمیته نظارت گفت که هیئت او به جست‌وجوی شواهد بیشتر علیه جو بایدن ادامه خواهد داد. با پایان یافتن جلسه، کومر گفت که مجوز بررسی برای سوابق بانکی شخصی هانتر بایدن و جیمز بایدن، برادر رئیس‌جمهور و شرکت‌های وابسته به آنها را صادر می‌کند. کومر افزود: «یکی از این گام‌ها دستیابی به بینشی است که پول‌های خارجی بایدن‌ها به کجا ختم شد و برای چه اهدافی خرج شده است.» با این حال، در حال حاضر، حتی برخی از شاهدانی که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای شهادت در روز پنج‌شنبه انتخاب شدند، اذعان داشتند که قانون‌گذاران مدارک لازم برای استیضاح جو بایدن را جمع‌آوری نکرده‌اند. بروس جی.دوبینسکی، حسابدار پزشکی قانونی گفت: «امروز اینجا نیستم تا حتی بگویم که فساد، کلاه‌برداری یا هرگونه تخلفی وجود داشته است. به نظر من، قبل از انجام چنین ارزیابی باید اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و بررسی شود.»

به همین ترتیب، جاناتان تورلی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه جورج واشنگتن، به این هیات گفت، درحالی‌که او انجام تحقیقات را ضروری می‌داند، من معتقد نیستم که شواهد فعلی از محتوا و اهداف استیضاح حمایت کند. او گفت: «این چیزی است که یک تحقیق باید مشخص کند.» لحن شاهدان کاملا با آنچه توسط جمهوری‌خواهان کمیته تعیین شده، در تضاد بود؛ به‌گونه‌ای‌که آنها ماه‌ها خانواده بایدن را «مجرم» می‌خواندند و ده‌ها اتهام به اعضای خاندان رئیس‌جمهوری وارد کردند. کومر در اظهارات ابتدایی خود وعده داد که بیش از دوجین مدرک ارائه کند که «فساد جو بایدن و سوءاستفاده از مناصب دولتی» را آشکار کند. لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه از کلورادو، بایدن را به مشارکت در «بازی‌های تجاری و کسب سود» و «معاملات تجاری مشکوک خارجی» متهم کرد.

مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا در ویدئویی که این جلسه را تبلیغ می‌کند، بایدن را «فاسدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده» خواند. اما حتی زمانی که جلسه در جریان بود، برخی از جمهوری‌خواهان به‌طور خصوصی نگران بودند که کومر کنترل روند رسیدگی را از دست بدهد. ناظران می‌گویند که او با فراخوانی شاهدانی که با اهداف استیضاح ناهمخوان بودند، روایت خود را تضعیف کرده است. یکی از دستیاران ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به شرط ناشناس ماندن برای جلوگیری از انتقاد علنی از همکاران، جلسه را فاجعه‌بار خواند. به جای بررسی عمیق درباره تخلفات ادعایی یک رئیس‌جمهور، جلسه استماع، ساعت‌ها بیشتر به یک نزاع حزبی تبدیل شد. اندکی پس از پایان جلسه، دموکرات‌ها برای برهم زدن روایت جمهوری‌خواهان اقدامات خود را آغاز کردند.

راسکین و کی‌وی‌سی ام‌فومه، نماینده مجلس نمایندگان، دموکرات مریلندی تلاش کردند کمیته را وادار کنند که احضاریه‌هایی را برای رودلف دبلیو جولیانی، وکیل شخصی دونالد جی.‌ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و همکارش لو پارناس صادر کند. جولیانی و پارناس سال‌ها تلاش کردند تا درباره معاملات تجاری هانتر بایدن در خارج از کشور تحقیق کنند؛ اما موفقیتی نداشتند. پارناس اکنون از این تلاش صرف‌نظر کرده و به کمیته نامه نوشته است: «هیچ مدرک واقعی وجود نداشته است جز تئوری‌های توطئه.» اما جمهوری‌خواهان به ممانعت از ارسال احضاریه‌ها رای دادند. در ابتدای جلسه نیز، ام‌فومه تابلویی را در دست گرفته که روی آن نوشته شده بود: «رودی کجاست؟»

این جلسه در یک روز شلوغ فوق‌العاده در کنگره برگزار شد؛ زیرا ناکارآمدی داخلی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ممکن است باعث تعطیلی دولت تا آخر هفته شود. راجا کریشنامورتی، نماینده مجلس نمایندگان در طول بازجویی خود یک ساعت شمارش معکوس در کنار خود داشت تا هشدار دهد که چیزی به تعطیلی دولت باقی نمانده است. دموکرات‌ها به شیوه‌های مختلف تحقیقات جمهوری‌خواهان را مورد تمسخر قرار دادند. سناتور جان فترمن، دموکرات اهل پنسیلوانیا از همکاران جمهوری‌خواهش خواست این پرونده بی‌سرانجام و پوچ را کنار بگذارند و به شکل طعنه‌آمیز به آنها بابت آغاز استیضاح بایدن تبریک گفت. کاخ سفید هر ساعت ایمیل‌هایی را با این استدلال که جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند افکار عمومی را در حالی که کنگره به سمت تعطیلی دولت می‌رود، منحرف کند، منتشر کرد.

شارون یانگ، سخنگوی کاخ سفید در یکی از این ای‌میل‌ها نوشت: «عواقب آن برای مردم آمریکا بسیار مضر خواهد بود؛ از مشاغل از دست رفته، نیروهایی که بدون حقوق کار می‌کنند، تا به خطر انداختن تلاش‌های مهم برای مبارزه با فنتانیل، ارائه کمک‌های مربوط به بلایای طبیعی، ارائه کمک‌های غذایی و موارد دیگر.» او تصریح کرد که هیچ چیز نباید ما را از این هدف دور کند. به‌رغم ادعاهای دموکرات‌ها و نیویورک‌تایمز که نزدیک به این حزب است، اما روزنامه واشنگتن‌تایمز، نزدیک به جمهوری‌خواهان نوشت که جمهوری‌خواهان توانستند مدارک تازه‌ای رو کنند که نشان می‌دهد بایدن تلاش‌های تجاری پسرش را تقویت کرده است که حکایت از سوءاستفاده رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت دارد.

این روزنامه نوشت: برخی از اسناد شامل پیام‌ها و ایمیل‌هایی از جیمز بایدن، برادر رئیس‌جمهور و پسرش هانتر بایدن بود که به دخالت بایدن در معاملات تجاری آنها اشاره می‌کرد. سوابق دیگر نشان می‌دهد که وزارت دادگستری تلاش می‌کند تا مقامات اف‌بی‌آی را از تحقیق درباره بایدن در جریان تحقیقاتشان درباره کلاه‌برداری مالیاتی ادعایی هانتر بایدن و جنایات اسلحه بازدارد. جمهوری‌خواهان گفتند اسناد تازه منتشرشده در جهت تقویت ادعاهای جمهوری‌خواهان بوده و در راستای سوابق مالی و شهادت شهودی است که در این جلسه حضور داشتند. در این اسناد آمده است که شرکت انرژی بوریسمای اوکراینی در آن زمان یک میلیون دلار دریافت کرده است. همچنین این کمیته در روز سه‌شنبه با استناد به اسناد بانکی اعلام کرد که هانتر بایدن در سال۲۰۱۹ مبلغ ۲۶۰هزار دلار را از سمت چین دریافت کرده است. به ادعای جمهوری‌خواهان نقش بایدن در قراردادهای هانتر بایدن مشهود بوده است.

بایدن علیه شعارمعروف ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا که عمدتا سعی می‌کند تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را مورد خطاب قرار ندهد، در سخنرانی خود در آریزونا به‌شکل مستقیم به مرد محبوب جمهوری‌خواهان و رقیب احتمالی‌اش حمله کرد. او گفت: « اکنون یک اتفاق خطرناک در آمریکا در حال رخ دادن است. یک جنبش افراطی وجود دارد که با اعتقادات اساسی در دموکراسی ما منافات دارد: جنبش «آمریکا را دوباره شکوهمند کن.» او افزود: «نه همه جمهوری‌خواهان، حتی اکثریت جمهوری‌خواهان به ایدئولوژی افراطی «آمریکا را دوباره شکوهمند کن» پایبند نیستند. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «من این را به خوبی می‌دانم؛ زیرا در تمام دوران حرفه‌ای‌ام توانسته‌ام با جمهوری‌خواهان کار کنم. اما تردیدی وجود ندارد که حزب جمهوری‌خواه امروزی توسط افراط‌گرایان جمهوری‌خواه و طرفداران آمریکا را دوباره شکوهمند کن، مرعوب شده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «برنامه افراطی آنها، اگر اجرا شود، اساسا نهادهای دموکراسی آمریکایی را که ما می‌شناسیم تغییر می‌دهد. دوستان من، آنها حملات خود را پنهان نمی‌کنند. آنها آشکارا آنها را تبلیغ می‌کنند.» بایدن در پایان اشاره کرد: « حمله به مطبوعات آزاد یکی از اهداف این جنبش است. حمله به حاکمیت قانون از دیگر برنامه‌های این گروه افراطی است. دامن زدن به سرکوب رای‌دهندگان و براندازی انتخابات. آیا فکر می‌کردید که روزی بحث‌هایی داشته باشیم که در آن در خصوص ممنوعیت کتاب و دفن تاریخ صحبت کنیم. افراط‌گرایان در کنگره بیشتر مصمم به تعطیل کردن دولت هستند تا اینکه اجازه‌دهند دولت کار کند.»