تاکتیک حماس علیه استراتژی اسرائیل

جمعه شب این دو زندانی آزاد شدند. کارشناسان اطلاعاتی می‌گویند که حماس احتمالا گروگان‌ها را به گروه‌های کوچک تقسیم کرده و سربازان اسرائیلی را که اسیر کرده بود از غیرنظامیان (که سن آنها از کمتر از یک‌سال تا بیش از ۸۵ سال را شامل می‌شود) جدا می‌کند. گمان می‌رود حماس اسیران را در پیچ و خم‌های بزرگ داخل تونل‌های زیرزمینی نگهداری می‌کند. کارشناسان می‌گویند که نجات مسلحانه زندانیان در این لحظه بسیار خطرناک تلقی می‌شود و مقام‌های کشورها با تب و تاب به مذاکرات خود ادامه می‌دهند. «یاکوف پری»، رئیس سابق شین بت، سرویس امنیتی اسرائیل گفت که اسرائیل ممکن است موافقت کرده باشد که در ازای آزادی گروگان‌ها در جمعه شب، اجازه دهد که کمک‌های بشردوستانه صبح شنبه وارد غزه شود که البته به‌صورت محدود انجام شد.

او گفت که انگیزه حماس هم ممکن است الهام بخشیدن به اسرائیلی‌هایی باشد که دولت خود را تحت فشار قرار دهند تا تهاجم زمینی قریب‌الوقوع را تا آزادی گروگان‌های بیشتر به تاخیر بیندازند. هنوز سوالات زیادی وجود دارد که چرا از بین حدود ۲۰۰گروگان، این دو آمریکایی آزاد شدند. رابرت دامیکو، مامور سابق «اف.بی.آی» که روی پرونده‌های گروگان کار می‌کرد، گفت که ممکن است این واقعیت وجود داشته باشد که آن دو سالم بودند. به همین دلیل آزاد شدند. وی افزود که به نظر می‌رسد بقیه زخمی و مجروح باشند. دامیکو همچنین افزود که احتمال دیگر این است که حماس ممکن است با آزادی دو گروگان آمریکایی بخواهد این سیگنال را به دولت بایدن بدهد که «حسن نیت» نشان داده و بنابراین، دولت بایدن را متقاعد کند که اسرائیل را برای تعویق حمله زمینی تحت فشار قرار دهد. به هر حال، آمریکایی‌ها در تماس نزدیک با قطر هستند که آنها هم در تماس نزدیک با حماسند.

روایت دیگر این است که این سیستم قطره‌چکانی آزادی زندانیان باعث می‌شود موضوع غزه همچنان «داغ» بماند. این امر چند پیامد دارد: از یکسو تظاهرات در اسرائیل و فشار بر نتانیاهو را باعث می‌شود. از سوی دیگر، اتباع خارجی که در اسارت هستند باعث می‌شوند دولت‌های دیگر هم برای لابی‌گری در راستای آزادی شهروندان خود مداخله کنند. این فشار دومی بر نتانیاهو است که باعث می‌شود حمله زمینی به تعویق بیفتد. آغاز حمله یعنی قطع کانال‌های دیپلماتیک و خاتمه بده‌بستان با حماس.

«زوران کوزوواچ» هم در گزارش ۲۱اکتبر در الجزیره نوشت، شنبه ۲۹مهرماه دو خبر اعلام شد: یکی کمک‌رسانی به غزه از طریق گذرگاه رفح و دیگر آزادی دو زندانی آمریکایی در بند حماس. با این حال، اسرائیل همچنان غزه را در محاصره دارد و این یک عملیات و اقدام جنگی است. نفس محاصره یک اقدام ظالمانه است. این اقدامی تاکتیکی است برای گرسنه و تشنه و فلاکت‌زده نگه داشتن انسان‌ها بدون دارو و نیازهای اولیه. این یعنی آغاز بیماری‌های واگیردار در میان مردمان محاصره‌شده. یکی از نمونه‌های مدرن محاصره همانا محاصره برلین در سال‌های ۱۹۴۸- ۱۹۴۹ بود. نمونه‌های دیگر در دهه۹۰ در بوسنی و افغانستان بود. اگرچه محاصره کابل از چشمان غرب دور ماند، اما محاصره سارایوو باعث اقدام جهانیان شد. به‌طور متوسط انسان‌ها در روز نیاز به ۲۲۰۰کالری دارند.

کارشناسان می‌گویند انسان‌ها با ۱۲۰۰کالری می‌توانند یک تا دو ماه زنده بمانند. زندانیان آشوویتس ۱۰۰۰کالری مصرف می‌کردند. بوسنی‌ها هم از ۳۰۰گرم غذا در روز استفاده می‌کردند. کارشناسان می‌گویند انسان‌ها در شرایط اضطرار با ۱.۵لیتر آب هم با شرایط سختی زنده می‌مانند. با احتساب اولیه‌ترین نیازها به غذا و آب، هر غزه‌ای نیاز به دو کیلوگرم کمک در روز دارد. «آندرس آر.مارتینز» هم در گزارش ۲۲اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، ارتش آمریکا اعلام کرد که در پاسخ به «تشدید تنش‌ها» در منطقه و جلوگیری از گسترده شدن دامنه احتمالی جنگ، سامانه‌های دفاع موشکی بیشتری را به خاورمیانه ارسال خواهد کرد.

این استقرار در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود. وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده یک گردان تاد و چند گردان‌ پاتریوت برای رهگیری احتمالی موشک‌ها را به منطقه می‌فرستد. او مشخص نکرد که در کجا یا چه تعداد گردان مستقر خواهند شد و همچنین نگفت که قرار است چه تعداد نیرو «آماده اعزام» باشند. ایران و متحدانش در دو هفته گذشته زبان خود را علیه اسرائیل و ایالات متحده تندتر کرده و تهدید کرده‌اند در صورت دخالت بیشتر ایالات متحده، جبهه‌های جدیدی را در جنگ باز خواهند کرد. هفته گذشته، یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در شمال دریای سرخ سه موشک کروز و چندین پهپاد پرتاب‌شده از یمن را که به گفته پنتاگون احتمالا به سمت اسرائیل در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرد. ایالات متحده در حال حاضر ۲۰۰۰تفنگدار دریایی و ملوان را به منطقه اعزام کرده است و از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) هم به ۲۰۰۰سرباز دیگر دستور داده که آماده استقرار شوند. مشخص نیست که به چه تعداد دیگر در روز شنبه دستور آماده‌سازی داده شده است.

«لیندال رولاندز»، «حمزه محمد» و دیگران هم در گزارش ۲۱اکتبر در الجزیره نوشتند که دست کم ۴۶۵۱فلسطینی در حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۴هزار نفر هم مجروح شده‌اند. همچنین گزارش شد تا دیروز یکشنبه ۳۰مهرماه ۱۷کامیون کمک وارد غزه شد. این در حالی است که شنبه هم ۲۰کامیون وارد شد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، روزانه باید ۱۰۰کامیون وارد غزه شود تا نیازهای مردم غزه برآورده شود. این گزارشگران همچنین نوشتند که ده‌ها هزار اسرائیلی از مرز با لبنان دور شدند؛ چراکه هر لحظه احتمال نبرد با حزب‌الله وجود دارد. طی شنبه تا یکشنبه حدود ۱۴شهرک‌نشین مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند.