پایان یافتن سوخت ژنراتورها به این معنی است که مراکز درمانی دیگر قادر به مداوای مجروحان و ارائه خدمات امدادی و درمانی نیستند. این گزارشگران همچنین نوشتند که تعداد شهدای غزه هزار نفر را رد کرده و مجروحان هم از پنج هزار نفر رد شده است. این در حالی است که تعداد کشته‌ها در طرف اسرائیلی به بیش از ۱۲۰۰نفر رسیده است. در همین ارتباط اعلام شد که تنها نیروگاه برق غزه از کار افتاد. گزارشگران الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند درحالی‌که حماس همچنان به پرتاب راکت علیه اشغالگران ادامه می‌دهد؛ اما شرایط در مرز با لبنان نیز پیچیده است. طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه درگیری‌های پراکنده‌ای میان نیروهای حزب‌الله با نیروهای اشغالگر رخ داد؛ به‌گونه‌ای‌که یک تانک اسرائیلی از سوی نیروهای حزب‌الله منفجر شد و اسرائیل هم در پاسخ مبادرت به استفاده از بمب‌های فسفری کرد.

گزارشگری به نام «ندال سمیر حمدونه» که در غزه مستقر بود در گفت‌وگو با الجزیره این منطقه را «توپی از آتش» توصیف کرد. او می‌گوید شرایط در این منطقه محصور دقیقه به دقیقه بدتر می‌شود. او می‌افزاید: «من کلمه‌ای برای توصیف وحشت و بحرانی که در اینجا رخ می‌دهد، ندارم. خیابان‌ها خالی است و مردم در هرجا که فکرش را بکنید پناه گرفته‌اند.» او می‌گوید بیمارستان‌های غزه لبریز از مجروح است. در غزه هیچ‌جایی غیر از بیمارستان‌ها امنیت ندارد؛ هرچند در مواردی بیمارستان‌ها هم هدف اسرائیل بوده است.«یونس السید» هم گزارشگر دیگری است که در غزه مستقر است. او می‌گوید غزه غرق در دود سیاه ناشی از بمباران است. غزه در حال خفه شدن است. این گزارشگر می‌افزاید: «ما حتی نمی‌توانیم پنجره‌ها را ببندیم؛ زیرا می‌ترسیم هر لحظه با انفجار بمبی، شیشه‌های خردشده بر سر و رویمان فرود آید.» بمباران‌های بی‌وقفه منجر به تولید دود و آتش بیشتری شده است و غزه را بیش از آنچه تصور کنید در آتش و دود فروبرده است.

گزارشگران الجزیره همچنین افزودند غزه بزرگ‌ترین زندان جهان است که نه کنترلی بر مرزهای خود دارد و نه کنترلی بر حریم هوایی خود. «بن کاسپیت» هم در گزارشی در المانیتور نوشت، اسرائیل هرگز به قبل از ۷اکتبر (۱۵ مهرماه) بازنخواهد گشت. باور این رژیم به اینکه دارای ارتشی آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند این رژیم را در امنیت نگه دارد، روز شنبه فروپاشید. آن هم درحالی‌که حدود هزار نفر از نیروهای حماس وارد سرزمینی شدند که دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات نظارتی بود. این گزارشگر نوشت، با توجه به جمعیت ۱۰میلیونی اسرائیل، میزان تلفات این رژیم ۴برابر تلفات ۱۱سپتامبر آمریکاست.

«صفوت الکهلوت» هم از بیمارستانی در غزه به الجزیره می‌گوید که ارتش اسرائیل غزه را به چند منطقه تقسیم کرده است و یک به یک به‌صورت هدفمند در حال ویرانی آنهاست. وی بر این باور است که اسرائیل در تدارک حمله زمینی به غزه است. بنابراین، در حال هموار کردن و باز کردن راه است؛ به‌گونه‌ای‌که با شروع حمله زمینی کمترین مانع پیش روی سربازان اسرائیلی باشد. الکهلوت همچنین تصریح کرد که در سواحل هم بمباران تشدید شده است و مردم انتظار دارند که احتمالا اتفاقی در شرف وقوع است. بر همین اساس، دومین ناو امریکایی به نام «آیزنهاور» هم به ناو جرالد فورد در سواحل اسراییل پیوست.

حملات راکتی حزب‌الله

با این حال، درگیری‌های پراکنده‌ای میان نیروهای حزب‌الله و صهیونیست‌ها طی دو سه روز اخیر در جریان بوده است. حزب‌الله لبنان در پاسخ به شهادت سه تن از نیروهایش در حمله روز دوشنبه ارتش رژیم صهیوینستی، روز سه‌شنبه یک پایگاه آنها را با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار داد که در نتیجه آن تعداد زیادی از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند. به گزارش النشره، دفتر اطلاع‌رسانی حزب‌الله لبنان دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه الجرداح ارتش رژیم صهیونیستی واقع در مقابل منطقه الضهیره را هدف قرار داده و در این حمله تعداد زیادی از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند. سایت «واللا» نیز گزارش داد که بعد از شلیک موشک کورنت به سمت یک برج نظامی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان تعداد زیادی سرباز صهیونیست زخمی شدند. الجزیره گزارش داد که پهپادهای صهیونیستی در بمباران سایت‌های داخل خاک لبنان مشارکت داشتند.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بمب‌های فسفری را به اطراف دو شهرک الماری و المجیدیه واقع در مرزهای لبنان با شمال اراضی اشغالی شلیک کرد. این خبرگزاری اعلام کرد، نیروهای اشغالگر منطقه مزارع شبعا، ارتفاعات کفرشوبا در جنوب را بمباران کرده و همزمان با توپخانه خود محله بسطره و اطراف کفرشوبا را هدف قرار دادند. بر اساس توافق‌نامه ژنو در سال۱۹۸۰ که بر ممنوعیت استفاده از فسفر سفید به‌عنوان سلاحی آتش‌زا علیه انسان و محیط زیست دلالت دارد، بمب‌های فسفری یک اسلحه ممنوعه بین‌المللی است. همچنین این خبرگزاری اعلام کرد که در مناطق مرزی این کشور با اراضی اشغالی جنگنده‌های دشمن و پهپادهای جاسوسی آن در ارتفاع پایین پرواز کردند. ارتش لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای در صفحه کاربری خود در پلتفرم ایکس (تویتر سابق) اعلام کرد، پس از شلیک راکت‌هایی از دشت القلیله به سمت فلسطین اشغالی، اطراف دو منطقه القلیله و الضهیره و دیگر مناطق مرزی در شهرستان صور واقع در جنوب لبنان هدف آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

شبکه ماهواره‌ای المنار وابسته به حزب‌الله لبنان اعلام کرد، با شلیک دو راکت هدایت‌شونده از القلیله، دو خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در مستعمره موسوم به آویویم واقع در مقابل شهرک مارون الراس لبنان هدف قرار گرفته و به‌طور کامل در آتش سوخت. سه‌شنبه خبرگزاری رویترز عربی به نقل از دو منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد که حزب‌الله یک دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی را با یک موشک‌ هدایت‌شونده هدف قرار داد. در مقابل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در پاسخ به موشک‌ هدایت‌شونده ضد تانکی که از خاک لبنان به سمت یک دستگاه خودروی نظامی در منطقه آویویم شلیک شد، یک فروند بالگرد ارتش این رژیم یک ایست کنترلی متعلق به حزب‌الله را هدف قرار داد.

در همین راستا، سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز عربی گفتند، سه‌شنبه رگباری از راکت‌ها از جنوب لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شدند. از سوی دیگر نیروهای حفظ صلح سازمان ملل (یونیفل) سه‌شنبه اعلام کرد که در حال انجام رایزنی‌هایی با لبنان و رژیم صهیونیستی به‌منظور تلاش برای آرام کردن وضعیت بسیار خطرناک جنوب لبنان است. «زینا خودر» گزارشگر دیگر الجزیره که از «مارون الراس» (در امتداد مرز لبنان- اسرائیل) گزارش می‌داد نوشت حملات هدفمندی از جنوب لبنان صورت می‌گیرد و به دنبال آن شاهد پرواز جنگنده‌ها و پهپادها هستیم. او می‌نویسد آنچه پیش‌تر تلاش می‌شد دامنه‌اش محدود شود اکنون با احتمال تقابل حزب‌الله با اسرائیل روز به روز چشم‌اندازش وسیع‌تر می‌شود.

توافق نتانیاهو و گانتس با تشکیل کابینه اضطراری

در پی ادامه عملیات طوفان الاقصی و حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرهای اراضی اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی‌گانتس، رئیس حزب مخالف «اردوگاه ملی» با تشکیل کابینه اضطراری برای اداره جنگ علیه نوار غزه موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، یک سخنگوی حزب لیکود به رهبری «نتانیاهو» روز گذشته اعلام کرد: «همه احزاب حاضر در ائتلاف حاکم با تشکیل کابینه اضطراری (با حضور احزاب مخالف، برای مدیریت امور جنگ) موافقت کردند.» با این حال، برخی اخبار حاکی از این است که هنوز اختلافاتی در کابینه وجود دارد. پیشنهاد تشکیل کابینه اضطراری پیشنهادی است که یادآور تشکیل چنین کابینه‌ای در اسرائیل در سال۱۹۶۷ از سوی «مناخیم بگین» نخست‌وزیر وقت رژیم موقت در طول جنگ شش‌روزه است.

اما گزارش‌ها یک شباهت تاریخی دیگر را هم ذکر می‌کنند. به گزارش نور نیوز، شباهت اتفاقات چند روز گذشته و عملیات «طوفان الاقصی» با تحولات جنگ ۳۳روزه در سال۲۰۰۶ که رژیم صهیونیستی را پس از شکست سنگین و تاریخی در برابر حزب‌الله لبنان مجبور به تشکیل کمیته مستقل حقیقت‌یاب موسوم به وینوگراد کرد تا با حذف مقصران آن شکست از عرصه سیاسی و نظامی اسرائیل، وجهه خود را ترمیم کند، در سناریوی امروز نتانیاهو بی‌تاثیر نیست. در آن سال، جمع‌بندی کمیته وینوگراد به مقصر دانستن «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت، «عمیر پرتز» وزیر جنگ وقت و «دان حالوتس» رئیس وقت ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و حذف آنان از عرصه سیاسی و نظامی اسرائیل منجر شد. به گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو، همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن از حمایت‌های واشنگتن تشکر کرد. نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی درحال حاضر لحظات سختی را سپری می‌کند.

نتانیاهو همچنین اذعان کرد که در طول تاریخمان چنین اقدامات و حملات خشنی را ندیده بودیم و ما نیز باید به این روش با آنها تعامل کنیم. رئیس‌جمهوری آمریکا هم پس از گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرد که این رژیم حق دارد تا به حملات علیه خود پاسخ دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه صحبت‌های خود گفت: «اسرائیل نیز همانند دیگران حق پاسخ‌گویی را به حملات دارد. اسرائیل وظیفه دارد که به آنها پاسخ دهد.» بایدن طی گفت‌وگو با نتانیاهو عنوان کرد که پاسخ آمریکا «قاطع، سریع و شدید» خواهد بود. بایدن عنوان کرد که گفت‌وگویی با رهبران فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا برای ارائه «پاسخی یکپارچه» داشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا در انتها تاکید کرد: «هر کشور، هر سازمان و هرکسی که به دنبال بهره‌برداری از این شرایط است، این کار را انجام ندهد. شاید قلب ما شکسته باشد؛ اما عزممان راسخ است.»

تظاهرات مردمی در جهان

ملت های عرب از اردن، رام‌الله و بیروت گرفته تا دمشق، بغداد، قاهره و دیگر شهرها در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»، به رقص و پایکوبی پرداخته و شیرینی پخش کردند و هشتگ «طوفان الاقصی» در اینترنت ترند شد. مردم امان، پایتخت اردن، برای حمایت از گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس و عملیات «طوفان الاقصی» به خیابان‌ها رفتند. به گزارش الجزیره، آنها از پادشاه اردن خواستند از جنبش حماس حمایت کند و به ملت فلسطین کمک و حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کند.

هزاران اردنی در حمایت از این عملیات حماس در امان با در دست داشتن پرچم فلسطین و پلاکاردهای حمایتی از مقاومت تظاهرات کردند. طبق برآوردهای امنیتی، ۴۰۰۰تن در این تظاهرات شرکت کردند که توسط گروه اخوان‌المسلمین اردن ترتیب داده شده بود. ده‌ها تن نیز در رام‌الله، جایی که مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در آن قرار دارد، به درخواست حماس تظاهرات کردند. در بیروت و ضاحیه جنوبی آن هم که محل حضور حزب‌الله لبنان است، مردم به نشانه شادی از این عملیات مقاومت شیرینی پخش کردند. همین صحنه در دمشق و دیگر شهرها نیز مشاهده شد.

در همین راستا، ملک عبدالله، پادشاه اردن، گفت تا زمانی که فلسطینی‌ها «دولت مستقل خود را در مرزهای ۴ژوئن۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به‌دست نیاورند»، امنیت و ثباتی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت. وی افزود: «ما ثابت‌قدم می‌مانیم و برای دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت‌المقدس، هرقدر هم که چالش‌ها بزرگ باشد، نقش خود را رها نمی‌کنیم.» خانواده سلطنتی هاشمی اردن متولی اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در این شهر هستند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هم درخصوص حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: «درگیری که با انواع روش‌های شرم‌آور انجام شود، جنگ نیست، یک قتل عام است.» به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اسرائیل نباید فراموش کند که اگر به‌جای یک دولت مانند یک سازمان عمل کند، در نهایت مانند یک سازمان با آن رفتار خواهد شد. همه باید از تصمیمات هیجانی که هدفشان مجازات کلی مردم فلسطین است مانند قطع کمک‌های بشردوستانه دوری کنند.»