بایدن در نقش ترامپ فرو رفت

 انتقادها در میان جمهوری‌خواهان و همچنین رهبران دموکرات در نیویورک، شیکاگو و جاهای دیگر تشدید شده و آنها می‌گویند هجوم این مهاجران توانایی آنها برای اسکان و غذا دادن به مهاجران را تحت تاثیر قرار داده است. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری، تلاش‌ها برای ساخت دیوار در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک را محکوم کرد و گفت که این یک راه‌حل سیاسی خوب برای این مشکل نیست. باوجوداین، روز پنج‌شنبه دولت بایدن گفت که از بیش از ۲۰قانون و مقررات فدرال چشم‌پوشی می‌کند تا امکان ساخت بیشتر دیوار مرزی را در نزدیکی مک‌ آلم فراهم کند. دولت بایدن با اعلام اینکه دولت آمریکا اخراج ونزوئلایی‌هایی را که به‌طور غیرقانونی وارد ایالات متحده می‌شوند آغاز خواهد کرد، سیاست بازگرداندن مهاجران به این کشور آشفته آمریکای جنوبی را که سال‌ها ناآرامی سیاسی و آشفتگی اقتصادی تجربه کرده، سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.

 تنها در ماه گذشته نزدیک به ۵۰هزار مهاجر از آن کشور از طریق مرزهای جنوبی آمریکا عبور کردند که یک عدد بی‌سابقه است. اکنون این گروه بزرگ‌ترین گروه مهاجران پس از مکزیکی‌ها را تشکیل می‌دهند. اعلامیه درباره اخراج تنها سه هفته پس از آن صادر شد که دولت به صدها هزار مهاجر ونزوئلایی که قبلا غیرقانونی وارد ایالات متحده شده بودند، وضعیت قانونی موقت اعطا کرد. این تلاشی برای تسهیل کار برای آن مهاجران بود و همچنین کاهش فشار بر نیویورک و شیکاگو که برای خدمت‌رسانی به این مهاجران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند. اما برخی از کارشناسان گفتند که با اعطای وضعیت اقامت موقت به تعداد زیادی از ونزوئلایی‌ها، دولت خطر مهاجرت بیشتر از این کشور را تشویق می‌کند و به نظر می‌رسد اعلام اخراج در روز پنج‌شنبه پاسخ دولت به این نگرانی‌ها باشد.  در روزی که سه تن از مقامات کابینه بایدن برای دیدار با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک در این کشور بودند، اخبار مربوط به دیوار مرزی و اخراج‌ها بر چالش‌هایی که بایدن و دولتش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به‌عنوان بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان تاکید می‌کند.

در حال حاضر مهاجران بیشتری به سمت مرزهای ایالات متحده روان هستند؛ درحالی‌که کنگره عمیقا دوپاره آمریکا، یک سیستم مهاجرتی منسوخ و ناکارآمد را ایجاد کرده است. در دفاع از تصمیم برای پیشبرد بخشی از دیوار، الخاندرو ان.مایورکاس، دبیر وزارت امنیت داخلی، در بیانیه‌ای گفت که این کار یک الزام قانونی است که از تخصیص‌ها در دوران دولت ترامپ ناشی می‌شود.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در پی اقدام اخیر جو بایدن ساکن کنونی کاخ سفید مبنی بر صدور مجوز ساخت دیوار با مکزیک گفت منتظر عذرخواهی او است. ترامپ روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی خود با نام تروث‌سوشال نوشت: «آیا بایدن از من و آمریکا بابت تاخیرش در اتخاذ این تصمیم و اجازه دادن به ۱۵میلیون مهاجر غیرقانونی برای ورود به کشور از مکان‌های نامعلوم عذرخواهی می‌کند؟ من منتظر عذرخواهی او خواهم ماند.» این اولین مورد استفاده از قدرت اجرایی توسط دولت بایدن است. ترامپ بیشتر از قدرت اجرایی خود برای تامین بودجه پروژه‌های مرتبط با مرز جنوبی آمریکا استفاده می‌کرد.

 ترامپ در ادامه عنوان کرد: «اینکه می‌بینیم جو بایدن شیاد تمام قوانین محیطی را نقض می‌کند تا ثابت کند که حق با من بوده که دیوار مرزی زیبا و جدیدی را به اندازه ۵۶۰مایل (که به‌طور اشتباه ۴۵۰مایل عنوان می‌شود) ساختم، بسیار جالب است. من بارها گفته‌ام که طی هزاران سال گذشته فقط دو چیز همیشه پاسخ‌گو بوده‌اند. یکی چرخ و دیگری دیوار!»