ترامپ رئیس مجلس نمی‌شود

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نمایندگان استیو اسکالیس، رهبر اکثریت و جیم جردن، رئیس کمیته قضایی، هرکدام تا بعدازظهر بیش از دوازده مورد تایید را به‌دست آوردند؛ زیرا آنها برای رای‌گیری جمهوری‌خواهان که به‌طور آزمایشی برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است، رقابت دارند. انتخابات مجلس نمایندگان ممکن است روز بعدش برگزار شود، اگرچه در صورت عدم دستیابی به اجماع، این روند ممکن است طولانی‌تر شود. سپس در اوایل روز جمعه، دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و طرفداران راست افراطی او در کنگره به رهبری شورشی که مجلس نمایندگان را در هرج و مرج فرو برده است، دست به وزن‌کشی در مجلس نمایندگان زدند. دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ این کشور هم در پستی در شبکه اجتماعی شخصی خود به نام «تروث سوشال» نوشت: «جیم جردن در حوزه جرم و جنایت، امنیت مرزها، ارتش، کهنه‌سربازان و متمم دوم قانون اساسی قدرتمند است.

او حمایت کامل مرا برای ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا دارد.» او نوشت که جیم جردن مدت‌ها پیش از اینکه پای خود را به واشنگتن‌دسی بگذارد، برای خود ستاره‌ای بوده است. به گفته وی او یک رئیس مجلس عالی خواهد بود. در پست ترامپ به اسکالیس اشاره‌ای نشده است، اما تروی نلز، نماینده تگزاس در شبکه ایکس نوشت که با ترامپ صحبت کرده است و رئیس‌جمهوری سابق واقعا از جردن حمایت می‌کند. نلز افزود: «من معتقدم کنگره باید به سخنان رهبر حزب ما گوش دهد.» این پست ترامپ پس از آن منتشر شد که رسانه‌ها از قصد او برای ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا سخن گفتند. ترامپ پیش‌تر در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود که جمهوری‌خواهان از من خواسته‌اند تا وقتی که به نتیجه برسند و یک نفر را انتخاب کنند، من در مدت کوتاهی ریاست را برعهده داشته باشم.

او تصریح کرده بود: «اگر لازم شود، بر خلاف میل باطنی‌ام این کار را انجام خواهم داد.» او با بیان اینکه آمادگی ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا به مدت۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روز را دارد، گفت که در حال حاضر بر کارزار انتخابات۲۰۲۴ تمرکز کرده است. پیش‌تر روزنامه پولیتیکو گزارش داد که ممکن است ترامپ در فکر ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا باشد؛ هرچند که این رویدادی نامحتمل است؛ زیرا مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون کسی را از بیرون این مجلس برای ریاست انتخاب نکرده است. مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در سوم اکتبر تصمیم گرفت که کوین مک‌کارتی، رئیس‌ وقت این مجلس را برکنار کند. این نخستین مورد از برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ایالات متحده بود. پاتریک مک‌هنری، نماینده کارولینای شمالی در این مجلس به‌عنوان رئیس موقت این مجلس انتخاب شد.

پیش از این، جردن همچنین حمایت بک جمهوری‌خواه مهم را به‌دست آورد و با حمایت بایرون دونالدز نماینده فلوریدا که قبلا در حال بررسی نامزدی خود برای ریاست مجلس نمایندگان بود، او را در عمل از میدان خارج کرد. دونالدز در شبکه اجتماعی ایکس گفت که جردن از حمایت کامل من برای انتخاب رئیس بعدی مجلس برخوردار است. اسکالیس و جردن هر دو با چالش دشوار برای متحد کردن جمهوری‌خواهان روبه‌رو هستند. اتحاد جمهوری‌خواهان پس از برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس دچار تزلزل شده است. مشکل اصلی جردن، نماینده اوهایویی این است که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران گروه فرامحافظه‌کار آزادی، دل جریان اصلی جمهوری‌خواهان را که در اکثریت هستند، به‌دست آورد.

به همین منظور او روز پنج‌شنبه با گروهی از این جریان اصلی موسوم به جمهوری‌خواهان تجارت‌گرا دیدار کردند. برای اسکالیس لوییزیانایی هم چالش اصلی این است که بتواند خود را به جردن برساند که یک قدم از او جلوتر است و نفوذ خود را در میان جریان اصلی بیشتر کند. نکته مهم اما این است که هر دو نامزد به جریان راست این گروه بیشتر تمایل دارند و این موجب رضایت مت گیتر شده است. او همان کسی است که کلید استیضاح مک‌کارتی را زد. او جزو گروه افراطی مجلس نمایندگان در منتهی‌الیه جریان راست قرار دارند. آقای گیتز در نیوزمکس گفت: «اگر جیم جردن یا استیو اسکالیس رئیس مجلس نمایندگان باشند، محافظه‌کاران بسیار کمی در کشور وجود خواهند داشت که آن را نقد کنند یا از آن استقبال نکنند.»