«عروس آتش» در نینوا

الجزیره در گزارش لحظه‌ به لحظه خود در روز چهارشنبه نوشت: در این مراسم دست‌کم ۱۰۰نفر کشته شدند و بیش از ۱۵۰تن زخمی شدند و حال برخی از مجروحان وخیم است. به گفته وزیر بهداشت عراق هم حال برخی از مجروحان «ناپایدار» است و در بیمارستان مخصوص سوانح سوختگی تحت درمان هستند. گزارش شده است که آتش رأس ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه شب شروع شده است. فرماندار استان نینوا می‌گوید آمار تلفات تایید نشده است و به این معناست که احتمال افزایش تلفات وجود دارد. سازمان دفاع مدنی عراق می‌گوید گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که آتش‌بازی‌های استفاده شده در این جشن احتمالا علت آتش‌سوزی بوده است. مقامات عراقی هم می‌گویند که مصالح ساختمانی بسیار قابل اشتعال به کار رفته در سالن ضیافت باعث گسترش سریع آتش‌سوزی شده است.

نیویورک‌تایمز هم در گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: «این آتش‌سوزی در یک مراسم عروسی در منطقه الحمدانیه در جنوب شرقی شهر موصل در دشت نینوا، بخشی از عراق که قرن‌هاست مسیحیان در آن زندگی می‌کنند، رخ داد.» عصام بهنام، شهردار این منطقه گفت که ۸۵نفر از اهالی الحمدانیه جان خود را از دست داده‌اند، از جمله برخی از بستگان خود او. عروسی‌ها در این منطقه معمولا با دعوت از قوم و خویشان همراه است. برخی برای حضور در این مراسم مسافت‌های طولانی را سفر می‌کنند و بازماندگان می‌گویند که حدود هزار نفر در زمان شروع آتش‌سوزی در سالن عروسی الحیثم حضور داشتند. بسیاری از شاهدان عینی گفتند که هنگام رقص عروس و داماد -یک سنت عروسی- شراره‌ها به سمت سقف پرتاب شد، اگرچه قرار بود از شراره‌های وسایل آتش‌بازی در بیرون استفاده شود.

سپس، آنها گفتند که طناب حجیم سقف به سرعت آتش گرفت و برق تقریبا بلافاصله، به دلایلی که مشخص نبود، قطع شد. غزوان ابراهیم یکی از میهمانان عروسی گفت: «وقتی چراغ‌ها خاموش شد، مردم نمی‌دانستند کجا بروند و مدام به صندلی‌ها و میزها برخورد کردند و شروع به افتادن روی زمین کردند. اگر قطعی برق نبود، شاید نیمی از آنها مجروح نمی‌شدند یا نمی‌مردند.» ابراهیم در زمان مصاحبه همچنان دنبال همسر و پسر و دخترش می‌گشت که همه با او در مراسم عروسی شرکت کرده بودند. او گفت: «من بیمارستان‌های موصل را جست‌وجو کردم، به مرکز پزشکی قانونی رفتم و هنوز آنها را پیدا نکرده‌ام.»

گرگس یوهانا یکی دیگر از ‌میهمانان این مراسم گفت که آتش با سرعت شگفت‌انگیزی شعله‌ور شد. او افزود: «سقف در عرض سه‌ثانیه آتش گرفت و آتش بسیار بزرگ و غیر قابل مهار بود. من به هفت یا هشت نفر کمک کردم، اما بیشتر از این نمی‌توانستم کمک کنم؛ زیرا از دود خفه می‌شدم و چشمانم می‌سوخت و جریان آتش هم مدام بیشتر می‌گرفت.» با شدت گرفتن آتش، از بولدوزر برای ضربه زدن به روزنه‌های دیوار استفاده شد تا مردم بتوانند فرار کنند. عکس‌ها و ویدئوهای متعددی در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که هجوم اکسیژن در پی این ضربه‌ها هم‌دست آتش شد و آن را شعله‌ور‌تر کرد. پس از آن بود که آتش تمام ساختمان را فرا گرفت و دود آن شروع به پرواز کرد؛ به‌گونه‌ای‌که بال‌های آن آسمان شب را فرا گرفت. برخی از افراد توانستند از در ورودی فرار کنند، اما مشخص نبود که آیا خروجی‌های دیگری وجود داشت یا نه؟ در صورت وجود خروجی‌های دیگر درها باز بوده است یا در تله افتاده‌اند؟! آتش‌نشانان به‌سرعت به محل حادثه رفتند؛ اما برخی از تماشاچیان گفتند که به نظر می‌رسد شیلنگ‌های آنها در ابتدا کار نکرد.

کارشناسان می‌گویند علاوه بر ناگهانی بودن آتش بازی -یا همان‌گونه که ساکنان محلی به آنها اشاره کردند- این گمانه‌زنی وجود دارد که مصالح ساختمانی قابل اشتعال در سالن عاملی برای گسترش سریع آتش بوده است. برخی از شاهدان عینی گفتند که پس از پرتاب شعله‌ها به سمت سقف، قطعات سقف یا تزیینات متصل به آن بلافاصله شروع به سقوط کردند. در این راستا محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواستار تحقیق درباره علت آتش‌سوزی شد. صبح روز چهارشنبه، هنگامی که مردم موبایل‌های سوخته، کفش‌های پاشنه بلند، اثاثیه‌های زغال‌شده و دیگر آوارها را پس می‌زدند، این حس ناباورانه وجود داشت که پس از این همه تراژدی در این منطقه، در لحظه جشن چنین تلفاتی نباید وجود داشته باشد.

پس از تصرف شمال عراق توسط داعش در سال۲۰۱۴، مسیحیان پس از آنکه مجبور شدند پول، جواهرات و کالاهای خانگی خود را به افراط‌گرایان تحویل دهند، از خانه و کاشانه‌شان فرار کردند. مهاجرت، بسیاری از روستاهای مسیحی را در دشت نینوا خالی کرد. این منطقه شامل برخی از قدیمی‌ترین کلیساها و زیارتگاه‌های مذهبی در عراق است. اما مسیحیان از زمانی که افراطیون در سال۲۰۱۷ بیرون رانده شدند، به آرامی به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند و در دو یا سه سال گذشته، زندگی عادی در این منطقه از سر گرفته شده بود.

تلاش برای دریافت خون

در پی آتش‌سوزی در مراسم عروسی، پایگاه خبری موصل «ام‌پی‌ان» گزارش داد، فرمانده پلیس نینوا، سرلشکر فلاح الجربا، از همه افسران تحت امر خود خواسته است تا به مجروحان آتش‌سوزی مرگبار در منطقه الحمدانیه این استان خون اهدا کنند. شفق‌نیوز نیز روز چهارشنبه در خبری جداگانه گزارش داد که بیش از ۴۰نفر از مجروحان آتش‌سوزی سه‌شنبه شب به بیمارستانی در اربیل منتقل شده‌اند تا مراقبت‌های پزشکی بهتری دریافت کنند. پیش از این الجزیره مطلع شده بود که حال تعدادی از مجروحان وخیم است. در این شرایط اسقف‌نشینی کاتولیک سریانی موصل از برگزاری مراسم خاکسپاری قربانیان آتش‌سوزی الحمدانیه که سه‌شنبه شب بیش از ۱۰۰کشته برجای گذاشت، خبر داد. به گزارش شبکه خبری موصل، مراسم تشییع بعدازظهر چهارشنبه در قبرستان رستاخیز موصل، مرکز استان نینوا برگزار شد.

پیام تسلیت مرجع عالیقدر شیعیان عراق

آیت‌الله علی سیستانی، رهبر مسلمانان شیعه عراق و یکی از ارشدترین علمای شیعه در جهان می‌گوید: «ما از حادثه آتش‌سوزی هولناکی که در منطقه الحمدانیه رخ داد ابراز تاسف می‌کنیم.» ایشان افزودند: «ما با آنان ابراز همدردی می‌کنیم و از خداوند متعال برای بازماندگان رفتگان صبر و شکیبایی خواستاریم و از خداوند برای درگذشگان رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسالت می‌کنیم.»  همزمان محمد شیاع ‌السودانی، نخست‌وزیر عراق پس از آتش‌سوزی مرگبار نینوا سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست وزیری که به خبرگزاری عراق ارسال شد، آمده است: «محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر به‌عنوان تسلیت برای قربانیان آتش‌سوزی الحمدانیه، به مدت سه روز عزای عمومی در سراسر عراق اعلام کرد.»