نیویورک با عینک خاورمیانه‌ای

مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا

آغاز اجلاس سالانه سازمان ملل، همزمان با آزادی پنج آمریکایی است که در ایران بازداشت شده بودند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و کاخ سفید روز دوشنبه آزادی مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی و دو شهروند ناشناس آمریکایی را که در این کشور بازداشت شده بودند، تایید کردند. در ۱۰اوت، چهار تن از آمریکایی‌های بازداشت‌شده از زندان اوین به هتلی در پایتخت منتقل شدند. پنجمین آمریکایی مشمول این مبادله قبلا در حصر خانگی بود. آزادی این زندانیان در حالی صورت می گیرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل وارد نیویورک شده است. رئیسی و جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور دیروز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند.

نتانیاهو و بایدن با هم دیدار خواهند کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سرانجام در حال برگزاری دیداری با جو بایدن است که مدت‌هاست وعده آن می‌رفت؛ اما نه در کاخ سفید. نشست آنها در حاشیه اجلاس سازمان ملل قرار است امروز چهارشنبه برگزار شود و تلاشی برای رفع اختلافات است. از زمان انتخاب نتانیاهو در نوامبر برای رهبری راست‌گراترین و محافظه‌کارترین کابینه اسرائیل در تاریخ این رژیم، این اولین برخورد رو در روی آنها خواهد بود. نتانیاهو به نشانه مخالفت دولت بایدن با طرح بازنگری قضایی جنجال‌برانگیزش، دعوتی از کاخ سفید دریافت نکرده بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که بایدن و نتانیاهو درباره «ارزش‌های دموکراتیک مشترک بین ایالات متحده و اسرائیل» و چشم‌اندازی برای منطقه‌ای یکپارچه‌تر گفت‌وگو خواهند کرد. سالیوان گفت: آنها همچنین یادداشت‌هایی را درباره نحوه مقابله موثر با ایران رد و بدل خواهند کرد.

فشار صلح فلسطین و اسرائیل

اتحادیه عرب، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا صبح دوشنبه رویدادی را با محوریت حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین برگزار کردند. مقامات اسرائیلی و فلسطینی در این مراسم که «روز صلح برای صلح خاورمیانه» نامیده می‌شود، شرکت نخواهند کرد. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که کشورهای شرکت‌کننده که شامل اردن و مصر نیز می‌شوند، پیش نویس «بسته حمایت از صلح» را برای ارائه به اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین «پس از امضای توافق‌نامه صلح آینده» خواهند داشت. این ابتکار در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید در حال فشار برای توافقی در راستای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل است. به‌عنوان بخشی از این توافق، ریاض به دنبال امتیازاتی برای فلسطینی‌ها است.

ابهام در زمینه تعویق‌های ناتو

بعید است که سفر رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به نیویورک، پیشرفت زیادی در روابط ترکیه و آمریکا به همراه داشته باشد؛ روابطی که روند پیوستن آرام سوئد به ناتو را با مانع‌تراشی‌های اردوغان و تعلیق فروش جنگنده‌های اف-۱۶ تحت فشار قرار داده است. کاخ سفید از فروش ۲۰میلیارد دلاری به ترکیه حمایت می‌کند؛ اما نیاز به تایید از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارشد کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنا دارد که قدرت جلوگیری از آن را دارند. اگر پارلمان ترکیه پیوستن سوئد به ناتو را تصویب کند، ممکن است آنها تحت تاثیر قرار گیرند و فروش این جنگنده را تسهیل کنند. برنامه پرجمعیت اردوغان در نیویورک همچنین شامل دیدار با نتانیاهو، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد است. وی دیروز سه‌شنبه در مجمع سخنرانی کرد.

دیدار حوثی‌ها به یمن خوش‌بینی می‌دهد

چند روز قبل از آغاز مجمع عمومی، هیاتی از حوثی‌های یمن برای اولین سفر خود به عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ در سال۲۰۱۴ به عربستان سعودی رفتند. آتش‌بس غیررسمی بین طرف‌های متخاصم به‌رغم انقضای آن پس از ۶ماه در اکتبر۲۰۲۲ تا حد زیادی برقرار شده است. گفت‌وگوهای حوثی‌ها و سعودی‌ها یک هفته پس از آن صورت گرفت که مقامات ارشد آمریکایی از جمله برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید و تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن از منطقه بازدید کردند تا درباره تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن دیدار کرد.