امیرعبداللهیان: هیچ سندی درباره کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین وجود ندارد

عصر روز سه شنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با سابا کروسی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار کروسی از میزبانی بیش از ۵ میلیون آواره افغان علیرغم چالش های پیش روی ایران بواسطه تحریم ها قدردانی کرد. رئیس مجمع عمومی با اشاره به برجام، ابراز امیدواری کرد رایزنی ها و تماس‌های جاری میان طرف‌های برجام، هر چه زودتر منجر به احیای این توافق شود. رئیس مجمع عمومی احیای برجام را به سود صلح و امنیت جهانی دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان به رایزنی های انجام شده در ارتباط با توافق در چارچوب برجام اشاره کرد و گفت تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور داشت و قرار است آقای گروسی، مدیر کل آژانس نیز به زودی به ایران سفر نماید.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اوکراین، بر موضع اصولی کشورمان مبنی بر احترام به استقلال و تمامیت سرزمینی کشورها تاکید کرد و واهی بودن اتهامات مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این دیدار، عفو عمومی از سوی مقام معظم رهبری ایران را ستود و گفت این اقدام جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر و ستایش است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از حضور سطح بالای ایران در شورای حقوق بشر و تشریح مواضع ایران در این شورا، قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار تاکید کرد که احترام به حقوق بشر ریشه در اعتقادات و فرهنگ ما دارد و ایران به تعامل خود با مکانیسم حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر ادامه خواهد داد، در این دیدار در خصوص بحران های پیش روی جامعه جهانی شامل جنگ، بحران غذایی، بحران انرژی، بحران آب و وضعیت های بشردوستانه در جهان نیز تبادل نظر شد.

رئیس مجمع عمومی با اشاره به پیشرفت های زیاد ایران در حوزه مدیریت آب، از  ایران درخواست کرد در نشست ماه مارس سازمان ملل در  سال ۲۰۲۴ در مورد آب، مشارکت فعالی داشته باشد. امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از این دعوت گفت، ایران تلاش خواهد کرد در این نشست، حضور فعال و تاثیرگذاری داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.