البته این بند قانونی تصریح می‌کند که فرد خاطی می‌تواند با رای دو سوم کنگره عفو بگیرد. چندین گروه حقوقی گفته‌اند که اقدامات ترامپ در ۶ ژانویه۲۰۲۱ با این معیارها مطابقت داشته؛ یعنی اینکه او به‌طور مستقیم در یک شورش شرکت داشته است. این مشکل حقوقی علیه چند جمهوری‌خواه منتخب دیگر نیز فعلا به‌طور ناموفق دنبال شده است. بحث درباره اقدامات آنها در بحبوحه بحران ۶ژانویه و حمایت از لغو نتایج انتخابات۲۰۲۰ به معنای رد صلاحیت آنها است. ترامپ هرگونه دخالت در حمله به ساختمان کنگره را رد کرده است. استیون چانگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «جو بایدن و دموکرات‌ها از ترامپ تا سر حد مرگ می‌ترسند؛ زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در انتخابات عمومی پیروز می‌شود. افرادی هستند که این تئوری توطئه پوچ و سیاسی را دنبال می‌کنند. حمله به پرزیدنت ترامپ از سوی دادستان‌های سیاسی در نیویورک، جورجیا و دی‌سی، در حالی صورت می‌گیرد که اقداماتشان هیچ مبنای قانونی ندارد.»

فشار برای رد صلاحیت ترامپ تحت این بند قانون اساسی زمانی که دو عضو محافظه‌کار جامعه فدرالیست، ویلیام بائود و مایکل استوکس پاولسن، اخیرا از این ایده در صفحات مجله حقوق پنسیلوانیا حمایت کردند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به دنبال مقاله بائود و پاولسون، قاضی تجدیدنظر فدرال محافظه‌کار بازنشسته، جی.مایکل لوتیگ و پروفسور حقوقی دانشگاه هاروارد، لارنس تریب، همین استدلال را در آتلانتیک بیان و از آن حمایت کردند. اکنون تهدید به تشکیل پرونده علیه ترامپ بر اساس این بند در تعدادی از ایالت‌ها از جمله نیوهمپشایر و آریزونا و در میشیگان مطرح شده و روز دوشنبه پرونده‌ای در این زمینه باز شد. وزرای ایالتی می‌گویند که شروع به برداشتن گام‌هایی کرده‌اند که در واقع آماده شدن برای امکان برگزاری انتخابات بدون نامزد پیشتاز فعلی جمهوری‌خواهان است.

جوسلین بنسون، وزیر ایالتی میشیگان که یک دموکرات است، در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز گفت که او و سایر وزرای ایالتی از پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا، نیوهمپشایر و مین بیش از یک سال پیش شروع به گفت‌وگو درباره آماده شدن برای چالش‌های قانونی نامزدی ترامپ کردند. بنسون افزود: «من هر روز با همکاران درباره این موضوع صحبت می‌کنم، همه ما می‌دانیم که چرخه تصمیمات ما ممکن است در برخی موارد اولین باشد؛ اما آخرین نخواهد بود و ممکن است چندین نقطه تصمیم‌گیری در طول انتخابات وجود داشته باشد. بنابراین، من فکر می‌کنم که مردم باید برای اینکه این یک موضوع با دوام باشد، آماده باشند؛ زیرا چندین نقطه تحول در طول چرخه وجود دارد.»

اما با افزایش گفت‌وگوها درباره استفاده از متمم چهاردهم، برخی از محققان حقوقی و مقامات انتخاباتی به‌طور فزاینده‌ای نگران عملی بودن دعاوی در حال ظهور هستند. ترایب در ایمیلی به ای‌بی‌سی‌نیوز اشاره می‌کند: درباره اینکه چه کسی جایگاهی برای ایجاد چالش‌ها دارد، شفافیت وجود ندارد. سخت‌ترین جنبه‌های دعوی قضایی که چالش‌های مربوط به صلاحیت ترامپ ایجاد می‌شود، احتمالا چندان ماهوی نیستند، بلکه رویه‌ای هستند.» او ادامه داد: «می‌توانید مطمئن باشید که بسیاری از وزرای ایالتی، با مشاوره بسیاری از کارشناسان حقوقی از طیف‌های ایدئولوژیک گوناگون، اکنون در حال مطالعه جزئیات رژیم‌های قانون‌گذاری در ایالت‌های مربوطه خود برای دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های مربوط به صلاحیت نامزدهای رئیس‌جمهور هستند.»

برایانت مسنر، معروف به «کورکی» وکیلی که در نیوهمپشایر زندگی می‌کند و قبلا در دوران نامزدی‌اش در سنا در سال۲۰۲۰ از سوی ترامپ مورد حمایت قرار گرفته بود، هفته گذشته اعلام کرد که اقداماتی را برای به چالش کشیدن واجد شرایط بودن ترامپ برای حضور در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر آغاز کرده است. دفتر وزیر ایالتی نیوهمپشایر به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت که مسنر جمعه گذشته با دیوید اسکنلان، وزیر ایالتی جمهوری‌خواه، برای بحث درباره بخش ۳ متمم چهاردهم ملاقات کرده است. پس از آنکه چارلی کِرک، فعال محافظه‌کار و مجری برنامه مدعی شد که دولت در تلاش است تا ترامپ را از رای‌گیری دور نگه دارد، دفتر ایالتی همچنین تایید کرد که روز دوشنبه از سوی حامیان ترامپ تماس‌های تلفنی بی‌شماری دریافت کرده است. آن دفتر و دادستان کل سپس بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن توضیح دادند که هیچ اقدامی برای جلوگیری از حضور ترامپ در انتخابات اولیه انجام نداده‌اند.

در بیانیه آنها آمده است: «نه دفتر وزیر ایالتی و نه دادستانی کل هیچ موضعی درخصوص قابلیت اعمال بالقوه بند سوم از متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده در چرخه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اتخاذ نکرده‌اند.» در این بیانیه همچنین آمده است که اسکنلان فقط از دادستان کل ایالت خواسته است تا به دفتر خود «در رابطه با مفهوم بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده و کاربرد بالقوه این ماده در چرخه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده» مشاوره دهد. رابرت دیویس - که به‌طور گسترده در میشیگان به‌عنوان یک فعال شهروندی شناخته می‌شود که سریالی از سیاستمداران ایالتی شکایت می‌کند- روز دوشنبه شکایتی را تنظیم کرد که از بنسون وزیر ایالتی می‌خواهد تا اعلام کند ترامپ واجد شرایط نامزدی در انتخابات نیست.

دیویس از بنسون خواست تا ظرف ۱۴روز درباره نامزدی ترامپ تصمیم بگیرد. بنسون در پاسخ به سوال ای‌بی‌سی‌نیوز، درباره شکایت دیویس گفت که تمرکز او بر حفظ قانون است و تصدیق کرد که موقعیت ایالت او به‌عنوان میدان جنگ بر روایت عمومی کشور از رد یا تایید صلاحیت ترامپ تاثیر خواهد گذاشت. او افزود: «تعهد من این است که مطمئن شوم که همیشه طبق قانون عمل می‌کنیم، چه از لحاظ ماهوی و چه از لحاظ رویه‌ای.» بنسون طی مصاحبه‌ای در پادکست خبری سرویس اطلاعات و تحقیقات میشیگان گفته بود که تصمیم‌گیری درباره حضور یا عدم حضور ترامپ خیلی زود است. وی در این مصاحبه تاکید می‌کند: «من واقعا از سال۲۰۲۰ گفته‌ام که این چرخه ریاست‌جمهوری در سال۲۰۲۴، به اعتقاد من، از بسیاری جهات پایان بزرگ همه دستاندازها و چالش‌هایی است که ما از چرخه انتخابات۲۰۲۰ دیده‌ایم و تحمل کرده‌ایم.»

میدان نبرد بزرگ؛ آریزونا

در آریزونا، آدریان فونتس، وزیر ایالتی که دموکرات است، می‌گوید که او در حال برنامه‌ریزی برای احتمال چالش‌هایی در جهت صلاحیت ترامپ در انتخابات است؛ اما خودش این اختیار را ندارد که صراحتا ترامپ را از حضور در صندوق رای منع کند. سال گذشته، دادگاه عالی آریزونا حکم داد که هیچ راهی برای دفتر او برای اجرای بند رد صلاحیت وجود نخواهد داشت، فقط کنگره این حق را دارد؛ حکمی که فونتس آن را «کاملا اشتباه» خواند. فونتس به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «اگر چنین باشد، پس هیچ شرط قانونی اعمال نمی‌شود. بنابراین برای مثال، یک جوان ۲۳ساله که در لهستان متولد شده که هرگز شهروندی هم به‌دست نیاورده است، می‌تواند برای ریاست‌جمهوری از آریزونا نامزد شود.»

فونتس گفت که هیچ فرد یا گروه خاصی را نمی‌شناسد که برای طرح دعوی حقوقی در اعتراض به صلاحیت ترامپ سازمان‌دهی شده باشد؛ اما دفتر او تماس‌های تلفنی و یادداشت‌هایی دریافت کرده که در آن اعتراض به حضور بالقوه رئیس‌جمهور سابق اعلام شده است. در حال حاضر و بر اساس مدارک موجود، وزیر ایالتی آریزونا در حال دریافت مشاوره برای اجرای بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی است. او می‌گوید: «من نمی‌توانم سناریویی را تصور کنم که در آن وزیر ایالتی اجازه دهد که ترامپ در رای‌گیری حضور داشته باشد و مورد شکایت قرار نگیرد. آیا این همان جایی است که ما اکنون هستیم. بنابراین من معتقدم که بدون توجه به هر اتفاقی از ما شکایت خواهد شد. من همچنان به تلاش‌هایم ادامه خواهم داد.»

فونتس این پیش‌بینی را هم دارد که احتمالا این شکایات تلفاتی هم داشته باشد و شکایت‌های متقابلی صورت گیرد. این شکایات احتمالی به گفته او روند انتخابات را در این ایالت چالشی و پرهزینه خواهد کرد. فونتس می‌گوید: «به دور از ملاحظات سیاسی، این یک موضوع اداری است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد. ما طاقت آن را هم نداریم که تا نوامبر آینده منتظر بمانیم.» او افزود: «این یک گفت‌وگوی فعال است. این یک گفت‌وگوی ملی است. من انتظار دارم که در نهایت در مقابل ۹قاضی در واشنگتن دی‌سی بایستیم و آنها تصمیم بگیرند.» ترایب، استاد بازنشسته حقوق هاروارد نیز به ای‌بی‌سی نیوز گفت که انتظار دارد این موضوع به دیوان عالی ایالات متحده برسد. دونالد ترامپ در برخی ایالت‌ها واقعا می‌تواند در رای‌گیری اولیه حضور داشته باشد و در برخی دیگر نه. این بستگی به رای دادگاه ایالتی هم می‌تواند داشته باشد. زمانی که وزیر ایالتی تصمیم بگیرد که نام ترامپ را در برگه‌های ایالتی بگنجاند یا نه و موضوع را برای داوری به دادگاه ایالتی بفرستد. ترایب می‌گوید: «دیوان عالی باید به زودی پس از دریافت آرای معتبر از یک دادگاه ایالتی یا فدرال توسط یک یا چند ایالت، وارد عمل شود.»

اوهایو

در اوهایو، یکی دیگر از ایالت‌هایی که ممکن است، حضور ترامپ در انتخابات به چالش کشیده شود، دفتر فرانک لارز، وزیر ایالتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر وی از هر گونه دعوای قضایی در اوهایو مرتبط با آنچه «نظریه حقوقی حاشیه‌ای» نامیده می‌شود، بی‌اطلاع است. به نظر می‌رسد هیچ تلاشی از سوی لارز، به عنوان یک جمهوری‌خواه، برای آماده شدن برای احتمال هرگونه شکایتی که صلاحیت ترامپ را به چالش می‌کشد، وجود ندارد. دفتر او ادامه داد: «پیش‌بینی نمی‌کنیم که به ما گفته شود، دسترسی برخی از نامزدها را به آرای رای‌گیری مسدود کنیم.»