به گزارش رویترز، یک ماه بعد، حزب جمهوری‌خواه با آن روایت نادرست عملا فلج شد. طبق نظرسنجی رویترز از ۱۴۷ قانون‌گذار و بررسی اظهارات عمومی آنها درباره موضوع که به صراحت از تقلب گفته بودند، ۱۳۳ نفر از این قانون‌گذاران یا ۹۰ درصد آنها در حال حاضر از تایید یا رد ادامه ادعاهای ترامپ مبنی‌بر کلاهبرداری سیستماتیک خودداری می‌کنند و به اظهارنظر قطعی در مورد تایید نتیجه انتخاباتی کالج نمی‌پردازند. در این راستا فقط دو نفر از قانون‌گذاران به رویترز گفتند که اعتقاد دارند انتخابات به سرقت رفته است، دو نفر دیگر هم که در اظهارات عمومی به صراحت این ادعا را مطرح کرده بودند، حاضر به پاسخگویی سوالات و تحقیقات رویترز نشدند. ۱۰ نفر از ۱۴۷ قانون‌گذار به رویترز گفتند که آنها روایت انتخابات سرقت شده را دیگر باور ندارند. آنها دلایل نامربوطی را برای تلاش ناموفق خود در بطلان میلیون‌ها رای ذکر کردند. امتناع اکثریت قریب به اتفاق ۱۴۷ قانون‌گذار از موضع‌گیری قاطع درمورد ادعای اصلی ترامپ، نشان‌دهنده روی خطرناک سیاست است که آنها تلاش می‌کردند با سکوت خود رای‌دهندگان هر دو طرف را راضی نگه دارند.

استراتژیست‌های جمهوری‌خواه می‌گویند که بسیاری از جمهوری‌خواهان بر این باورند که در انتخابات مقدماتی نمی‌توانند بدون حمایت و رای طرفداران ترامپ از عهده چالش‌های انتخاباتی بر آیند، رای‌دهندگانی که معتقدند بایدن در یک انتخابات منصفانه پیروز نشده است. از سویی قانون‌گذاران از این می‌ترسیدند که به‌دلیل حمایت از ادعاهای ترامپ رای جمهوری‌خواهان میانه‌‌رو یا رای مستقل‌ها را از دست بدهند. این دسته از رای‌دهندگان اما کسانی هستند که ترامپ را عامل اصلی شورش به کنگره به حساب می‌آورند و مدافع اصلی استیضاح ترامپ هستند.

تحقیقات رویترز حاکی از نمایش قانون‌گذاران جمهوری‌خواهی است که حاضر به اظهارنظر قاطع در مورد به سرقت رفتن انتخابات نشدند؛ در حالی که دست‌کم تیم ترامپ ۶۰ پرونده علیه انتخابات تشکیل داد و هر بار نیز ادعاهای ترامپ توسط دادگاه‌ها مردود اعلام شد. بسیاری از قانون‌گذاران سعی کردند به جای اینکه موضع قاطعی بگیرند، مثلا بگویند برای حفاظت از قانون اساسی کنار ترامپ ایستاده‌اند در عوض ترجیح دادند که هیچ اظهارنظر آشکاری در حمایت از ادعاهای ترامپ مبنی‌بر تقلب در انتخابات نداشته باشند.  اکثر نمایندگان مجلس در این راستا استدلال‌هایی مطرح کردند مبنی‌بر اینکه در گسترش رای‌دهی به شیوه پستی که ناشی از حاکمیت ویروس کرونا بوده است، قانون اساسی ایالات‌متحده نقض شده است اما هربار این ادعاها توسط دادگاه‌ها رد شد. نمایندگانی که از ارائه پاسخ مثبت یا منفی به نظرسنجی رویترز خودداری کردند، برخی از سرسخت‌ترین حامیان پیشنهاد ترامپ برای لغو انتخابات بودند مانند مو بروکس نماینده مجلس نمایندگان از آلاباما. بروکس در کارزار ترامپ پیش از شورش در کنگره در گردهمایی اعتراضی وی حضور پیدا کرد و خواستار لگد زدن به برخی و پایین کشیدن برخی از اسم‌ها شد. بروکس در اظهار نظر عمومی خود در چهارم ژانویه از تقلب در انتخابات گفت و به ادعای خود از بزرگ‌ترین طرح تقلب در انتخابات و سرقت آن در تاریخ آمریکا سخن راند. اما وقتی مستقیما مورد سوال رویترز قرار گرفت که آیا ترامپ به‌دلیل تقلب در انتخابات شکست خورده است، از پاسخ به این سوال خودداری کرد. او در مقابل به استدلال‌های فنی روی آورد و گفت که برخی از تغییرات در رای دادن قانونی نبوده است. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق ۱۴۷ قانون‌گذار هرگز ادعای کلاهبرداری عجیب ترامپ را تایید نکردند؛ اما از حامیان لغو انتخابات بودند و در آتش افسانه تقلب در انتخابات دمیدند.