پادشاهی همچنین به دنبال یک توافق‌نامه امنیتی آهنین با واشنگتن و دسترسی به سلاح‌های پیشرفته‌تر است. اما ناظران بر این باورند که ایالات متحده حق دارد در رقابت هسته‌ای غیرنظامی در پادشاهی حضور داشته باشد، حتی بدون چشم‌انداز عادی‌سازی اسرائیل و عربستان. برای عربستان سعودی، انرژی هسته‌ای در جهت توسعه بلندپروازانه و برای کاهش کربن در چشم‌انداز۲۰۳۰، حائز اهمیت است. انرژی هسته‌ای در سال‌ها و دهه‌های آینده و نه فقط در خاورمیانه، تقاضاهایی بیشتری خواهد داشت. به همین منظور ایالات متحده نباید این زمین را به چین واگذار کند. جک داتون می‌نویسد: «معاملات برای راکتورهای هسته‌ای بلندمدت و سودآور و عمیقا سیاسی هستند.»

ایالات متحده در فناوری هسته‌ای برتری دارد، اما شرایط و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از تسلیحاتی شدن مسیرها دارد. ایالات متحده، از جمله کنگره، احتمالا ترجیح می‌دهند که عربستان سعودی از غنی‌سازی داخلی اورانیوم خودداری کند و این پادشاهی به راستی‌آزمایی گسترده تحت پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد. چین چنین شرایطی نخواهد داشت و البته قیمتش هم پایین‌تر است، حتی اگر فناوری و پشتیبانی آن همچون ایالات متحده در بالاترین سطح قرار نگیرد.    

درحالی‌که عربستان سعودی ممکن است در حال حاضر هیچ علاقه‌ای به دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد، وضعیت ایران به‌عنوان یک کشور که در آستانه عبور از نقطه گریز است، باید بخشی از محاسبات برای واشنگتن، ریاض و همه باشد. ایران به نوبه خود پروتکل الحاقی را لغو کرده که حاصل فروپاشی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام از سوی آمریکا است. کل گفت‌وگو درباره روابط گسترده‌تر انرژی و مسائل امنیتی با عربستان سعودی و خلیج‌فارس یک بحث حیاتی است و نه فقط به‌خاطر ایران یا حتی اسرائیل. منطقه، به نوبه خود، قرار نیست در مقابل چین قرار گیرد. روابط خاورمیانه با پکن رشد خواهد کرد و در این مسیر با ایالات متحده اصطکاک وجود خواهد داشت. دولت بایدن شرایطی را برای جلوگیری از ایجاد مشکلات سیستماتیک در رابطه با روابط شریک و متحدش با چین تعیین می‌کند.

یک خط قرمز واضح همکاری نظامی یا فناوری است که می‌تواند فناوری حساس ایالات متحده را به خطر بیندازد. استقرار و همکاری نظامی چین به‌طور کلی نیز محل اصطکاک است. چین هنوز نمی‌تواند با ایالات متحده در خاورمیانه رقابت کند؛ به ویژه وقتی که دامنه و عمق روابط نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده را در نظر بگیریم. اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با چین از پوشش اقتصادی امن در بلندمدت برخوردار است و کارشناسان می‌گویند این سوای قدرت نرم ایالات متحده است. انرژی جایگزین، از جمله صادرات فناوری و تخصص هسته‌ای ایمن، می‌تواند منبع قدرت ایالات متحده باشد؛ به ویژه با توجه به نگرانی‌ها درباره گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همچنین دغدغه‌ها درباره مشکلات آب و هوایی می‌تواند آمریکا را در مرکز توجه قرار دهد.