در اندرونی صاحب سابق کاخ سفید

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این دومین شام ترامپ با فاکس در آن هفته بود. شب قبل، او میزبان جی والاس، رئیس فاکس نیوز و سوزان اسکات، مدیر اجرایی شبکه بود که به بدمینستر از نیوجرسی، به امید متقاعد کردن ترامپ برای شرکت در مناظره رفته بودند. بایر تماس گرفته بود تا از آخرین نظرات رئیس‌جمهور سابق برای حضور در مناظره مطلع شود. برای ماه‌ها، فاکس به‌طور خصوصی و عمومی با ترامپ کار می‌کرد. او آنها را همواره در تعلیق نگه می‌دارد، به روشی که منحصر به خود اوست. اما با وجود اینکه ترامپ طوری رفتار می‌کرد که انگار به خواهش‌ها توجه می‌کند، ترامپ برنامه‌ای را موازی با آن به جلو می‌برد.

رئیس‌جمهور سابق ایاالات متحده به دستیاران گفته است که تصمیم خود را برای شرکت در این مناظره گرفته و تصمیم گرفته است به جای حضور در آن برنامه، مصاحبه آنلاینی با تاکر کارلسون منتشر کند. به گفته فردی که به‌طور مستقیم از این رویداد مطلع است، مصاحبه با کارلسون از پیش ضبط شده است. به‌روزرسانی بزرگ‌ترین رویداد سال فاکس به اندازه کافی تحریک‌آمیز خواهد بود. اما مصاحبه با کارلسون - که مجری پرمخاطب شبکه فاکس بود و اکنون در حال جنگ با این شبکه است که هنوز در حال پرداخت قراردادش است- به منزله یک سیلی از طرف ترامپ به‌صورت شبکه است.

این تصمیم منبع بالقوه‌ای برای تشدید تنش رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواه، رونا مک دانیل است که به‌طور خصوصی از او خواسته است تا در این مراسم شرکت کند؛ از جمله در دیدار ماه گذشته خود در بدمینستر که تقاضا کرد حتما در این برنامه شرکت کند. اما انگیزه اصلی ترامپ از کنار گذاشتن این مناظره، خصومت شخصی با مک دانیل نیست، بلکه یک محاسبه سیاسی نادرست است: او نمی‌خواهد پیشتازی غیر قابل باور خود را در رقابت جمهوری‌خواهان به خطر بیندازد. برخی نزدیکان به او معتقدند باید پیروز شود تا از زندان رفتن در امان بماند؛ اما این تنها دلیل نیست.

دوری از ارائه تصویر نامناسب

به گفته افراد آشنا با مکالمات رئیس‌جمهور، رابطه ترامپ با فاکس -یک حماسه طولانی مدت که برای این شبکه هم سودآور بوده و هم اخیراً بسیار پرهزینه بوده است- موضوع دیگری است که در تفکر او درباره این مناظره به چشم می‌خورد. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند؛ زیرا مجاز به صحبت برای کمپین نبودند. نفرت ابراز شده او از فاکس - و خصومتی که اغلب به‌طور خصوصی درباره رئیس شرکت فاکس، روپرت مرداک ابراز می‌کند - با به رسمیت شناختن قدرت مرداک و اعتراف کینه‌آمیز او به این موضوع که این شبکه همچنان می‌تواند بر تصویر او نزد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تاثیر بگذارد، آمیخته است. دونالد ترامپ صبح پنج‌شنبه در وب‌سایت خود، سوشال‌تروث نوشت: «چرا فاکس و دوستان همه نظرسنجی‌ها را که در آن من بایدن را شکست می‌دهم، نشان نمی‌دهد؟» او افزود: «همچنین، آنها عمدا بدترین عکس‌های مرا نشان می‌دهند؛ به‌ویژه عکس بزرگ «نارنجی» با چانه‌ام به سمت عقب. آنها فکر می‌کنند که چیزی با این کارها به‌دست می‌آورند، اما این‌طور نیست.»

تیم فاکس که روی این مناظره کار می‌کند، دو مجموعه برنامه را برای چهارشنبه شب آماده کرده است: «یکی برای اینکه ترامپ ظاهر شود و دیگری اگر ترامپ نیاید.» بایر حداقل چهار بار تلفنی با ترامپ صحبت کرده است تا او را ترغیب به حضور کند. به گفته افراد آشنا، ترامپ درباره عدم تمایل خود توضیح داده؛ اما همیشه درها را برای تغییر دیرهنگام برنامه‌ها باز گذاشته است. مدیران فاکس انتظار دارند که تماشاگران مناظره روز چهارشنبه کمتر از رکورد ۲۴میلیونی باشد که اولین مناظره جمهوری‌خواهان را در اوت۲۰۱۵ تماشا کردند، حتی اگر ترامپ ظاهر شود؛ اگرچه حضور او به‌طور قطع، علاقه بینندگان را افزایش می‌دهد.

 استیون چونگ، مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی ترامپ می‌گوید: «دونالد ترامپ در رتبه‌بندی به طلا می اندیشد و همه این را می‌دانند.» ترامپ سعی کرده است از اهرم خود برای دریافت پوشش دوستانه استفاده کند. ترامپ در طول شام کاری‌اش با دو مدیر فاکس، والاس و اسکات، آنها را درباره استانداردهای پوشش این شبکه از خودش مطلع کرد. او به آنها گفت که نسبت به مرداک -که ترامپ دهه‌ها او را می‌شناسد- مشکوک است؛ چراکه پوشش سیاسی روزانه‌از از رئیس‌جمهور سابق را فاجعه‌بار می‌داند. ترامپ بارها از آنچه او ادعا می‌کند که پوشش درخشان فاکس از فرماندار ران دیسانتیس است، شکایت کرده است. او مصاحبه اخیر بایر با دیسانتیس را «نرم» «بدون چالش» خواند. ترامپ همچنین به مدیران فاکس گفت که نمی‌تواند باور کند که کارلسون را اخراج کرده‌اند. بایر که به تعدیل چهره ترامپ در اولین مناظره سیاسی در اوت۲۰۱۵ کمک کرد و با او گلف بازی کرده است، رابطه پیچیده‌ای با رئیس‌جمهوری سابق دارد.

بایر که میزبان مناظره چهارشنبه با مارتا مک کالوم خواهد بود، در ماه ژوئن با ترامپ مصاحبه کرد؛ ملاقاتی که ترامپ ابتدا آن را «عادلانه» خواند، اما سپس شکایت کرد که روند «غیر دوستانه» بوده است. این تغییر عقیده پس از آن اتفاق افتاد که پوشش خبری مناظره ممکن است آسیب‌هایی به ترامپ وارد کند؛ به‌ویژه از این جهت که ترامپ ممکن است در خصوص یکی از پرونده‌های فدرالی خود صحبت و از خود دفاع کند. ایرنا بریگانتی، سخنگوی فاکس نیوز گفت که این شبکه «منتظر میزبانی اولین مناظره فصل مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان است و به بینندگان فرصتی بی‌بدیل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مواضع نامزدها درباره موضوعات مختلف که برای فرآیند انتخابات ضروری است، ارائه می‌دهد.»

شاید من باید بروم

مشاوران ارشد ترامپ با شرکت او در این مناظره مخالفت می‌کنند تا به رقبای خود فرصتی برای بالا بردن خود به قیمت به زیر کشیدنش در نظرسنجی‌ها ندهد. این در حالی است که ترامپ با رقم‌های غیرقابل باوری در نظرسنجی‌ها از سایر رقبا بالاتر است و به‌نظر یک شکاف پرنکردنی می‌رسد. اما تا اوایل هفته گذشته، ترامپ همچنان به‌طور خصوصی با ایده حضور در این مراسم بازی کرده است. به گفته یکی از افراد مطلع، ترامپ در یکی از گفت‌وگوها بیان کرده بود: «شاید باید بروم.» رئیس‌جمهور سابق اخیرا از افراد معتمد سوال ‌کرده است که آیا باید مناظره کند یا خیر؟‌ او به کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی که انتظار می‌رود خشن‌ترین منتقد او روی صحنه باشد، توجه کرده است. به گفته شخصی که با ترامپ صحبت کرده است، وی به‌خصوص به‌شدت نسبت به آسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس، با رای‌دهی پایین، ابراز انزجار کرده و به‌طور خصوصی گفته است که اشتراک گذاشتن یک صحنه با او تقریبا توهین‌آمیز است.

اعضای ارشد تیم ترامپ -کریس لاسیویتا، جیسون میلر و چونگ - همگی قصد دارند به نمایندگی از او در این مناظره شرکت کنند و گفته‌های رقبای ترامپ را تجزیه و تحلیل کنند. اما به گفته افرادی که از تفکرات او مطلع هستند، از روز جمعه، به نظر می‌رسد که ترامپ علاقه خود را برای حضور در این مناظره از دست داده است. او اکنون در نظر دارد تا با شرکت در مصاحبه با کارلسون، در این رویداد حضور پیدا نکند؛ اگرچه زمان دقیق و پلتفرم آنلاین آن نامشخص است.