رئیس‌جمهور سابق آمریکا در شرایطی روز پنج‌شنبه با چهار مورد اتهام جدید روبه‌رو شد که در میان جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری تقریبا رقیب قابل توجهی ندارد. اما حالا برگزاری این دادگاه که به گفته ترامپ از سوی دموکرات‌ها تدارک دیده شده است، می‌تواند سرنوشت او را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ عوض کند و اعلام گناهکاری وی می‌تواند آمریکا را به سمت استفاده از بند سوم متمم۱۴ قانون اساسی آمریکا سوق دهد که صراحتا می‌گوید اگر فردی علیه کشور خود شورش کند، دیگر حق حضور در انتخابات ندارد و به این ترتیب ترامپ فاقد صلاحیت شناخته خواهد شد.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌گوید که درخصوص چهار اتهام کیفری مرتبط با تلاش‌هایش برای لغو انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ بی‌گناه است. دستگیری و محاکمه او در همان دادگاهی در واشنگتن دی‌سی انجام شد که دید مستقیمی از خشونتی داشت که در ۶ژانویه۲۰۲۱ در ساختمان کنگره ایالات متحده رخ داد که در آن بیش از هزار حامی ترامپ در شورش شرکت داشتند. به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری سابق با شرایط بسیار سخت و حداقلی آزاد شد که شامل عدم اجازه برای برقراری ارتباط با هر کسی که به‌عنوان شاهد در این پرونده شناخته می‌شود، مگر از طریق وکیل. جلسه بعدی این پرونده برای ۲۸ اوت، تنها پنج روز پس از اولین مناظره مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان تعیین شد که بر زمان فوق‌العاده‌ای تاکید می‌کند که نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات۲۰۲۴ باید مجددا به دفاع از خود بپردازد. ترامپ قبل از سوار شدن به هواپیمای خود برای بازگشت به باشگاه گلف خود در بدمینسترِ نیوجرسی، در جمع خبرنگاران خطاب به آنها گفت که این کیفرخواست «آزار و اذیت یک مخالف سیاسی است. هرگز قرار نبود این اتفاق در آمریکا بیفتد.» رئیس‌جمهور سابق که ۷۷سال دارد پیش از ثبت بی‌گناهی از طریق وکیل خود، به زبانی نرم نام و سن خود را تایید کرد و گفت که تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل نیست. ترامپ پیش از شروع جلسه استماع دادگاه درحالی‌که با وکلای خود صحبت می‌کرد، دیده شد. ترامپ بعد از پرواز به واشنگتن با هواپیمای خصوصی خود موسوم به «ترامپ فورس‌وان» و با کاروانی بزرگ در کنار ماموران پلیس مخفی به دادگاه رفت. دادستان‌ها در جلسه روز پنج‌شنبه گفتند که این پرونده سریع رسیدگی خواهد شد. اما تیم حقوقی ترامپ گفت برای آماده شدن برای یک محاکمه عادلانه و منصفانه به زمان نیاز دارد. ترامپ پیش از آنکه سوار هواپیمایش شود، گفت که تفهیم اتهام در پرونده تازه «روزی خیلی غم‌انگیز برای آمریکاست.»

او افزود از مشاهده «کثافت و انحطاط و ساختمان‌ها و دیوارهای خراب و پر از گرافیت در واشنگتن» غمگین است. او گفت: «این جایی نیست که من ترک کردم. دیدن آن واقعا غم‌انگیز است.» او گفت که پرونده انتخابات به مثابه «سرکوب یک مخالف سیاسی» است و اضافه کرد: «هرگز قرار نبود در آمریکا چنین اتفاقی بیفتد.» ترامپ روز پنج‌شنبه در برابر قاضی «موکسیلا اوپادهیایا» ظاهر شد. یک قاضی دیگر به نام «تانیا چوتکان» بعدا بر محاکمه نظارت خواهد داشت.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه قبلا با دو پرونده دیگر مجرمانه روبه‌رو شده است: جابه‌جایی غیرمجاز اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده و جعل سوابق کسب‌وکار برای سرپوش گذاشتن بر پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره فیلم‌های مستهجن.

 اتهامات چیست؟

این اتهامات در کیفرخواست ۴۵صفحه‌ای که هیات منصفه تحویل دادگاه داده است، مطرح شد و ترامپ برای حضور در دادگاه در ساعت۱۶ روز پنج‌شنبه در واشنگتن دی‌سی حاضرشد. این کیفرخواست می‌گوید که ترامپ «مصمم بود در قدرت بماند» و با ادعای پیروزی برای وارونه کردن نتیجه انتخابات «دروغ‌پراکنی» کرد.

در این سند آمده است: «این‌ها ادعاها کذب بود و متهم می‌دانست که اینها کذب است.» جک‌اسمیت، دادستان ویژه این پرونده، در سخنانی خطاب به خبرنگاران گفت که «حمله به کنگره در روز ۶ژانویه۲۰۲۱ تعرضی بی‌سابقه به دموکراسی در آمریکا بود.»

او گفت که آنچه به حمله به کنگره دامن زد، مجموعه‌ای از «دروغ‌ها بود، دروغ‌هایی که متهم با هدف مختل کردن یکی از ارکان دولت ایالات متحده مطرح می‌کرد.» او گفت که «دفترش به دنبال محاکمه‌ای سریع» خواهد بود. این تحقیقات بر اقدامات ترامپ در فاصله دوماهه شکست انتخاباتی او و شورش در واشنگتن دی‌سی، پایتخت که طی آن حامیان او به کنگره یورش بردند، متمرکز است. اعضای کنگره در آن روز مشغول تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات بودند.

ترامپ قرار است در ارتباط با دو پرونده جداگانه دیگرهم ظرف ۱۸ماه آینده به دادگاه برود. با این حال اسمیت در پایان بیانیه مختصر خود گفت که رئیس‌جمهور سابق «باید تا زمانی که گناهکار شناخته نشده است، بی‌گناه فرض شود.»

 چشم‌انداز مبهم آمریکا

رئیس‌جمهور محبوب جمهوری‌خواهان در شرایطی با ۴ اتهام کیفری جدید مواجه شده است که چشم‌انداز انتخابات آمریکا را تیره و تار کرده است. سی‌ان‌ان در گزارش روز جمعه خود نوشت: آمریکا هم‌اکنون شاهد این است که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیاپی به دادگاه فرا خوانده می‌شود و پیشتاز جمهوری‌خواهان از همان ادبیاتی استفاده می‌کند که پیش‌تر در دوره ریاست‌جمهوری‌اش استفاده می‌کرد و نوید یک دوره برخورد می‌دهد.

او با همان ادبیاتی صحبت می‌کند که موجب خشم پایگاه اجتماعی‌اش می‌شود. به همین دلیل ناظران خبر از روزهای شوم و پرتنش می‌دهند.

استفن کالینز، خبرنگار کاخ سفید سی‌ان‌ان می‌گوید که حضور او با دسته‌ای از خودروهای اسکورت‌کننده یادآور روزهایی بود که او به این شکل در مراسم‌های خود حضور پیدا می‌کرد؛ با همان کت و شلوار مشکی و کراوات قرمز رنگ.

منابع آشنا با طرز فکر او به کیتلان کالینز از سی‌ان‌ان گفتند، ترامپ از اینکه قاضی از او صرفا به‌عنوان «آقایِ ترامپ» یاد کرده، عصبانی بود. ترامپ، عاشق کلمه پرزیدنت است و هنوز در کلوب خود از این عنوان در جای‌جای آن استفاده می‌کند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که او در این دادگاه هم به روی جک اسمیت نگاه نکرد. او در این دادگاه بدون استرس و در آرامش حضور پیدا کرده بود و تنها به گفتن اینکه گناهکار نیست، بسنده کرد.

ترامپ مسیر توفانی را به مقصدی نامعلوم هدایت می‌کند. اگر او کاخ سفید را به‌دست آورد، رئیس‌جمهور جدید که قبلا دو بار استیضاح شده است، می‌تواند با از بین بردن پرونده‌های فدرال علیه خود یا حتی با عفو خود، بحران جدیدی در قانون اساسی ایجاد کند. همچنین هر رئیس‌جمهور جایگزین جمهوری‌خواه ممکن است خود را در محاصره خواسته‌های حامیان ترامپ برای عفو ببیند که در صورت اعطای آن، می‌تواند کل ریاست‌جمهوری‌اش را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اگر ترامپ مجرم شناخته شود و در انتخابات عمومی سال۲۰۲۴ شکست بخورد، با خطر یک زندان طولانی‌مدت مواجه خواهد شد که احتمالا به سوختی برای او تبدیل خواهد شد تا هوادارانش را به اعتراض تازه برانگیزد. استفاده از بند سوم ماده۱۴ قانون اساسی آمریکا هم می‌تواند آمریکا را وارد یک راه بدون بازگشت کند.

 بایدن و ترامپ مساوی

به‌نظر می‌رسد که دادگاه‌های سریالی ترامپ هم نتوانسته رقیب دموکرات او را در انتخابات فرضی سال۲۰۲۴، پیشتاز کند.

بر اساس نظرسنجی منتشرشده توسط دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه، بایدن و ترامپ در رای‌گیری در یک انتخابات فرضی برای سال۲۰۲۴، ۴۳درصد آرا را به‌دست خواهند آورد. نظرسنجی «نیویورک تایمز /  کالج سیه‌نا» نشان داد که ۴۳درصد گفته‌اند که در انتخابات۲۰۲۴ از بایدن حمایت خواهند کرد؛ درحالی‌که ۴۳درصد دیگر نیز گفتند در این رقابت از ترامپ حمایت خواهند کرد. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری کنونی و پیشین به احتمال بالا، نامزدی از سوی احزاب خود را تضمین کرده‌اند.

بایدن همچنان به شکل ملموسی از دو نامزد حزب دموکرات پیش‌افتاده و ۶۴درصد از رای‌دهندگان دموکرات در این نظرسنجی گفته‌اند که از رئیس‌جمهوری کنونی در انتخابات مقدماتی، حمایت خواهند کرد. ۱۳درصد دیگر گفتند که از رابرت اف.کندی جونیور، فعال مخالف واکسیناسیون حمایت خواهند کرد؛ درحالی‌که ۱۰درصد گفتند که به ماریان ویلیامسونِ نویسنده، رای خواهند داد.

با این حال، نیمی از رای‌دهندگان در انتخابات درون حزبی دموکرات گفته‌اند که ترجیح می‌دهند حزب آنها فردی غیر از بایدن را به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ معرفی کند. ۴۵ درصد هم اعلام کردند که این حزب باید مجددا بایدن را به‌عنوان نامزد خود معرفی کند. این نظرسنجی نشان داد که در میان کسانی که خواهان نامزدی غیر از بایدن هستند، ۳۹درصد، کهولت سنی او را مهم‌ترین دلیل برای نظر خود ذکر کرده‌اند.