اول، در نوامبر ۲۰۲۲، جمعیت جهان رسما به ۸ میلیارد نفر رسید. دوم، طبق برآوردهای سازمان ملل، در آوریل امسال، هند از چین پیشی گرفت و به پرجمعیت‌ترین کشور جهان تبدیل شد. در حالی که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است، سرعت رشد آن در واقع کند می‌شود. در اوایل سال‌جاری، کره‌جنوبی بار دیگر رکورد خود را برای پایین‌ترین نرخ باروری در جهان شکست، در حالی که سایر کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و چین نیز پایین‌ترین نرخ تولد را ثبت کردند. در سال ۱۹۵۵ حدود ۸/ ۲ میلیارد نفر روی زمین زندگی می‌کردند. امروزه این جمعیت تنها متعلق به چین و هند است. طبق برآوردهای بخش جمعیت سازمان ملل، جهان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۷/ ۹ میلیارد نفر خواهد رسید.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰، پس از چین و هند، نیجریه به سومین کشور پرجمعیت جهان تبدیل شود و پس از آن ایالات متحده، پاکستان، اندونزی، برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی و بنگلادش به ترتیب قرار گیرند. به عبارت ساده، جمعیت یک کشور را می‌توان با چهار عامل تعیین کرد: تولد، مرگ، مهاجرت (افراد وارد شده به کشور) و کوچ (افراد خارج شده از کشور). اگر تعداد زاد‌و‌ولد و مهاجرت از تعداد مرگ‌و‌میر و کوچ بیشتر شود، جمعیت کشور افزایش می‌یابد. برعکس، اگر عکس آن اتفاق بیفتد، جمعیت کاهش می‌یابد.

در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۳۴ میلیون نوزاد در سراسر جهان متولد شدند. این به طور میانگین ۳۶۷‌هزار نوزاد در روز است. اگرچه این رقم ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در واقع کمترین تعداد نوزادان از سال ۲۰۰۱ است. تعداد مرگ و میرها در سراسر جهان نیز به تدریج از کمتر از ۵۰ میلیون قبل از دهه ۱۹۹۰ به ۵۸ میلیون در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. با این حال، طی همه‌گیری کووید، مرگ و میرها به شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۳ میلیون مرگ و میر ثبت شد؛ در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۶۹ میلیون نفر رسید. طبق برآوردها، تقریبا ۶۷ میلیون مرگ در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است. نتیجه خالص همانا جمعیت جهان است که ۸/ ۰درصد رشد کرده است. آفریقا سریع‌ترین قاره در حال رشد در جهان است و کشورهایی از جمله نیجر، اوگاندا، جمهوری دموکراتیک کنگو، آنگولا، چاد، مالی و سومالی هر کدام با نرخی بیش از ۳‌درصد در سال رشد می‌کنند.

از طرف دیگر، اکثر جمعیت‌‌‌های جهان که سریع‌‌‌ترین کاهش را دارند، در اروپا و آسیای شرقی قرار دارند. نرخ پایین زاد و ولد، دولت‌ها را وادار کرده است که طیف وسیعی از مشوق‌های مالی و حمایت از مادران جدید را ارائه دهند. به عنوان مثال، در کره‌جنوبی به والدین جدید پیشنهاد پرداخت نقدی ۱۰۵۰۰ دلاری در تلاش برای جلوگیری از یک فاجعه جمعیتی و اقتصادی در حال وقوع می‌شود. کاهش و پیری جمعیت چالش‌های بزرگی را برای بازار کار و اقتصاد به عنوان یک کل ایجاد می‌کند. در کنار کاهش تعداد افراد در سن کار، اصلاحات قابل‌توجهی برای انطباق خدمات اجتماعی و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی برای سازگاری با جمعیت‌های رو به افزایش سالخورده ضروری است.

یک معیار مفید برای درک جمعیت یک کشور، نگاه کردن به سن متوسط افراد آن است که نشان‌‌‌دهنده سنی است که نیمی از یک جمعیت معین مسن‌‌‌تر و نیمی جوان‌‌‌تر هستند. برای اولین بار در تاریخ ثبت شده، میانگین سنی جهانی اکنون بالای ۳۰ سال است. گزارشگر الجزیره همچنین نوشت، جمعیت جهان از سال ۱۸۰۰ هشت برابر شده است، یعنی از یک میلیارد تخمین زده شده در سال ۱۸۰۴ به هشت میلیارد در سال ۲۰۲۲. این رشد را می‌توان تا حد زیادی به توسعه پزشکی مدرن و صنعتی شدن کشاورزی نسبت داد که باعث افزایش عرضه جهانی غذا شد.

جمعیت جهان بر اساس تاریخ:

  یک میلیارد: سال ۱۸۰۴

  ۲ میلیارد: ۱۹۲۷ (۱۲۳ سال طول کشید)

  ۳ میلیارد: ۱۹۶۰ (۳۳ سال طول کشید)

  ۴ میلیارد: ۱۹۷۴ (۱۴ سال طول کشید)

 ۵ میلیارد: ۱۹۸۷ (۱۳ سال طول کشید)

 ۶ میلیارد: ۱۹۹۹ (۱۲ سال طول کشید)

  ۷ میلیارد: ۲۰۱۱ (۱۲ سال طول کشید)

 ۸ میلیارد: ۲۰۲۲ (۱۱ سال طول کشید)

  ۹ میلیارد: ۲۰۳۷   *(پیش بینی‌های سازمان ملل)

  ۱۰ میلیارد: ۲۰۵۷    *(پیش‌بینی‌های سازمان ملل)