انتخابات ترکیه امروز در حالی برگزار می‌شود که نامزد این انتخابات برای کسب ریاست جمهوری در دور اول، باید بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد. اگر هیچ نامزدی نتواند بیش از نیمی از آرا را به‌دست آورد، دور دوم این انتخابات در ۲۸مه بین دو نامزد که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، برگزار می‌شود.

  رای‌دهندگان ترکیه‌ای در انتخابات امروز همچنین ۶۰۰ نماینده پارلمان را نیز انتخاب خواهند کرد. این نمایندگان در قالب ۸۷حوزه انتخابیه و از طریق لیست‌های انتخاباتی احزاب انتخاب می‌شوند.

  در آخرین روز تبلیغات نامزدها، رجب طیب اردوغان در استانبول تجمعی برگزار کرد. همچنین او امشب در مسجد ایاصوفیه که به‌طور بحث‌برانگیزی برای جلب رضایت محافظه‌کاران از مکانی گردشگری به مسجد تبدیل شد، نماز می‌خواند.

  کمال کلیچداراوغلو، رقیب سکولار اردوغان به همراه شهردار فعلی استانبول با مردم این شهر دیدار کرد. کلیچداراوغلو ۷۴ساله که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، به جوانان متوسل شده و وعده بازگرداندن دموکراسی و بهبود روابط با غرب را داده است.

  در انتخابات امروز بیش از ۶۴میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند. ۴/ ۳میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای نیز در خارج از این کشور وجود دارند که رای دادن را تا ۹مه تکمیل کردند. حدود ۹/ ۴میلیون نفر برای اولین‌بار در کشور رای خواهند داد. تعداد رای‌دهندگان زندانی هم ۵۳۱۷۲ نفر است.

  انتخابات امروز ترکیه در شرایطی برگزار می‌شود که سه نامزد دارد. سنان اوغان، قانون‌گذار سابق ملی‌گرا که از حزب حرکت ملی جدا شده است. حزب حرکت ملی هم‌اینک متحد اردوغان و حزب عدالت و توسعه است. اما رقابت اصلی بین کمال کلیچداراغلو، از حزب جمهوری خلق ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی است.

  اخبار نشان می‌دهد که بسیاری از افراد حاضر در حزب مملکت، حزب محرم اینجه که مجبور به استعفا و کناره‌گیری از انتخابات شدند، به کمال کلیچداراغلو، نامزد میز شش‌نفره رای خواهند داد. سرکان ایللری، مشاور ارشد اینجه در توییتی نوشت: ما نسلی با فکر آزاد، با وجدان و دانش هستیم. ما به کسی رای می‌دهیم که دنبال حق و عدالت و حقوق مردم باشد. او همچنین گفته است که در انتخابات پارلمانی هم به کمالیست‌ها رای می‌دهد و در انتخابات پارلمانی اولویت او همان حزب مملکت است.

  اکرم امام‌اوغلو، شهردار کلان‌شهر استانبول از همکاران خود خواسته است تا لحظه آخر پست‌های خود را ترک نکنند. او گفته است که همسفران عزیزم ما تا نهایی شدن نتایج در پست‌های خود باقی می‌مانیم و تا آخرین لحظه برای جریان سالم اطلاعات و امنیت در انتخابات تلاش خواهیم کرد.