جنگ اوکراین در وضعیت اضطراری

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، زمانی که ادوارد اسنودن سه سال بعد اسرار آژانس امنیت ملی را فاش کرد، آمریکایی‌ها ناگهان متوجه شدند که چگونه عصر دیجیتال یا عصر جدید موجب شده است تا نحوه جدیدی از نظارت بر آنها شکل بگیرد یا اینکه چگونه به صنعت مخابرات چین نفوذ کرد یا اینکه با ورود به سرورهای گوگل بتوان از متحدان و دشمنان جاسوسی کرد. اطلاعات سری که شامل حدود ۱۰۰اسلاید و داده‌های عملیاتی درباره جنگ در اوکراین را دربرمی‌گیرد، متفاوت است. داده‌هایی که تاکنون فاش شده‌اند، نسبت به آن آرشیوهای مخفی گسترده، جامع‌تر نیستند؛ اما به‌موقع‌تر هستند. در واقع این به‌موقع بودن است که مقامات اطلاعاتی و کاخ سفید را نگران کرده است.

برخی از حساس‌ترین محتواهای اطلاعاتی درباره نقشه‌های پدافند هوایی اوکراین است. همچنین این اطلاعات شامل واکاوی عمیق در برنامه‌های مخفی کره‌جنوبی است که قرار بوده ۳۳۰هزار توپ مورد نیاز اوکراین را برای مواجهه بهاری با روسیه تحویل دهد. این اطلاعات مربوط به کمتر از ۴۰روز پیش است. مقامات دولتی می‌گویند که تازگی اسناد «محرمانه» و «فوق سری» و برنامه‌هایی که آنها برای عملیات آینده دارند، از چیزهایی است که این افشاگری‌ها را به‌ویژه آسیب‌زا کرده است. روز یکشنبه، سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت که مقامات ایالات متحده کمیته‌های کنگره را از افشای اطلاعات مطلع کرده و موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داده‌اند که بلافاصله تحقیقاتی را آغاز کرده است.

بیش از ۱۰۰صفحه از اسلایدها و اسناد خلاصه‌شده شکی باقی نمی‌گذارد که آمریکا تا چه حد درگیر جنگ اوکراین شده است و اینکه آمریکا چه اطلاعات دقیق و لجستیکی به اوکراین داده و همین‌ها تاکنون موجب موفقیت اوکراین در رویارویی با روسیه بوده است. همچنین به گفته مقامات آمریکایی و اسناد جدید پنتاگون که به تازگی فاش شده است، برای جلوگیری از تغییر مسیر جنگ توسط نیروی هوایی روسیه، هجوم عظیم مهمات مورد نیاز است. بیش از یک سال است که پدافند هوایی اوکراین که با تسلیحات غربی تقویت شده و هواپیماهای روسی را از میدان جنگ دور نگه داشته است. اما به گفته مقامات آمریکایی و اسناد تازه افشاشده پنتاگون، بدون هجوم عظیم مهمات، کل شبکه دفاع هوایی اوکراین که به‌دلیل رگبارهای مکرر پهپادها و موشک‌های روسی ضعیف شده، ممکن است شکسته شود و به‌طور بالقوه به ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اجازه دهد تا جت‌های مرگبار خود را آزاد کند. جت‌های جنگنده‌ای که می‌توانند مسیر و سرنوشت جنگ را عوض کنند.

 در روزهای اولیه جنگ، صدها جت جنگی روسیه اهدافی را در اوکراین مورد اصابت قرار دادند. اما ترکیبی از هوشیاری سریع اوکراینی‌ها، اطلاعات ضعیف روسیه و هدف‌گیری بد و مهارت کم خلبانان روسیه موجب شد که روسیه دیگر نتواند موفقیت‌های اولیه را کسب کند و جت‌های جنگی به این ترتیب از میدان جنگ به‌دور ماندند.اسناد بسیار محرمانه پنتاگون که در هفته‌های اخیر به‌صورت آنلاین درز کرده است، دریچه‌ای نادر از نحوه جاسوسی ایالات متحده از متحدان و دشمنان به‌طور یکسان ارائه کرده است و مقامات آمریکایی نگرانند افشاگری‌ها بتواند منابع حساس را به خطر بیندازد و روابط مهم خارجی را به خطر بیندازد.

به گزارش سی‌ان‌ان برخی از اسناد که به گفته مقامات آمریکایی معتبر است، میزان استراق سمع آمریکا از متحدان کلیدی خود از جمله کره‌جنوبی، اسرائیل و اوکراین را افشا می‌کند. برخی دیگر میزان نفوذ ایالات متحده به وزارت دفاع روسیه و سازمان مزدور روسی به نام واگنر را نشان می‌دهند که عمدتا از طریق منابع انسانی پیش رفته و حالا ممکن است این منابع را به خطر بیندازد. برای همین لازم است اقدامات فوری صورت گیرد. یک منبع نزدیک به ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به سی‌ان‌ان گفت: «اوکراین پیشاپیش برخی از برنامه‌های نظامی خود را به‌دلیل درز اطلاعات تغییر داده است.» پنتاگون گفته که در تلاش است تا میزان تاثیر مخرب افشای این اطلاعات را هرچه زودتر برآورد و آنها را رفع کند.