اگرچه قرار است MS-۲۳ در اوایل صبح یکشنبه به وقت مسکو به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندد، انتظار نمی‌رود که فضانوردان روسی دیمیتری پتلین و سرگئی پروکوپیف و فرانک روبیو فضانورد آمریکایی را تا اواخر امسال به خانه بازگرداند. این سه در سپتامبر۲۰۲۲ با فضاپیمای MS-۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و در ابتدا قرار بود حدود ۶ماه تا پایان ماه مارس بمانند؛ اما MS-۲۲ در ماه دسامبر پس از سوراخ شدن یک رادیاتور خارجی توسط یک میکروشهاب سنگ ظاهری شروع به نشت مایع خنک‌کننده کرد. به نظر می‌رسد همین اتفاق دوباره در اوایل ماه جاری رخ داد، این بار در یک فضاپیمای روسی. نماهای دوربین حفره کوچکی را در فضاپیما نشان می‌داد. MS-۲۳ که روز جمعه از زمین پرتاب شد، ابتدا قرار بود در اواسط ماه مارس با دوکیهان‌نورد و یک فضانوردِ سرنشین به ایستگاه فضایی هدایت شود.

اما اکنون بدون خدمه جایگزین به ایستگاه بین‌المللی فرستاده می‌شود. قرار بود آنها جایگزین دو فضانورد روسی و یک فضانورد آمریکایی شوند.مقامات تشخیص داده بودند که بازگرداندن این سه نفر با سایوز MS-۲۲ آسیب‌دیده در ماه آینده همان‌طور که از ابتدا برنامه ریزی شده بود، بسیار خطرناک است. بدون مایع خنک‌کننده، دمای کابین در طول سفر به زمین افزایش می‌یابد و به‌طور بالقوه به رایانه‌ها و سایر تجهیزات آسیب می‌زند و خدمه فضاپیما را در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌دهد. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سایوز MS-۲۲ آسیب‌دیده قرار است در اواخر ماه مارس از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شود و برای فرود بدون خدمه با چتر نجات در قزاقستان فرود‌ آید. قرار است این فضاپیما تعمیر شود. این فضاپیما مجددا به ایستگاه فضایی بازخواهد گشت.

گفته می‌شود در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری، این فضاپیما به آزمایشگاه تحقیقاتی در مدار زمین می‌پیوندد و در نهایت خدمه خود را به خانه، به زمین منتقل می‌کنند. علاوه بر سه خدمه منتظر ورود MS-۲۳، چهار نفر دیگر نیز در حال حاضر پس از ورود به کپسول SpaceX Dragon در اکتبر گذشته به‌عنوان بخشی از ماموریت Crew-۵ در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند. قرار است هفته آینده اعضای ماموریت Crew-۶ -دو شهروند آمریکایی، یک اماراتی و یک روسی- به آنها ملحق شوند که قرار است با کپسول اسپیس‌ایکس که روز دوشنبه از فلوریدا پرتاب می‌شود، وارد این ایستگاه شوند. پس از چند روز همکاری بین گروه‌های تازه‌وارد و قدیمی، Crew-۵ سپس به زمین بازخواهد گشت. عرصه فضا از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، مکان نادری برای همکاری بین مسکو و واشنگتن بوده است.