روابط نتانیاهو و پوتین برهم می‌خورد؟

در شرایطی که ذخایر تسلیحاتی در ایالات متحده در حال اتمام است و سازندگان تسلیحات آمریکایی هنوز قادر به هماهنگی با سرعت عملیات میدان نبرد اوکراین نیستند، پنتاگون برای پر کردن این شکاف به دو منبع جایگزین گلوله روی آورده است: «یکی در کره‌جنوبی و دیگری در اسرائیل.» استفاده از ذخیره آمریکا در این دو جا، در جنگ اوکراین قبلا گزارش نشده بود.

ارسال صدها هزار گلوله توپ از این دو انبار برای کمک به تداوم تلاش‌های جنگی اوکراین، داستانی درباره محدودیت‌های پایگاه صنعتی آمریکا و حساسیت‌های دیپلماتیک دو متحد حیاتی ایالات متحده است که صراحتا متعهد شده‌اند که کمک‌های نظامی مرگبار به اوکراین ارسال نکنند. اسرائیل به‌دلیل ترس از آسیب رساندن به روابط با مسکو، پیوسته از ارسال تسلیحات به اوکراین امتناع می‌کند و در ابتدا ابراز نگرانی کرده بود درصورتی‌که پنتاگون مهمات خود را از این انبار ارسال کند، در تسلیح اوکراین همدست شناخته می‌شود. مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که حدود نیمی از ۳۰۰هزار گلوله به مقصد اوکراین قبلا به اروپا ارسال شده است و در نهایت از طریق لهستان ارسال خواهد شد.

درحالی‌که مقامات ارشد دفاعی و نظامی از ده‌ها کشور، از جمله کشورهای ناتو، آماده می‌شوند تا روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان دیدار کنند تا درباره ارسال تانک‌ها و سایر تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت‌وگو کنند، مقامات آمریکایی در پشت صحنه تلاش می‌کنند تا گلوله‌های کافی ارسال کنند. آنها قصد دارند در سال جاری، به تعداد کافی گلوله به کی‌یف برسانند؛ چراکه پیش‌بینی شده است، در اوایل بهار امسال شاهد یک حمله زمینی وسیع از سوی روسیه خواهیم بود. مارک اف.کانسیان، استراتژیست تسلیحاتی سابق کاخ سفید پس از انتشار یک مطالعه جدید برای مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: «با توجه به اینکه خط مقدم اکنون عمدتا ثابت باقی مانده است، توپخانه به مهم‌ترین بازوی جنگی تبدیل شده است.»

راب لی و مایکل کوفمن، تحلیلگران برجسته نظامی نوشتند: «مساله این است که آیا این مزایا برای نیروهای اوکراینی برای بازپس‌گیری قلمرو از نیروهای مستقر روسی کافی است یا خیر؟» تسلیح ارتش اوکراین با مهمات کافی توپخانه‌ای بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر تحت رهبری آمریکا برای افزایش قدرت رزمی کلی کی‌یف است که با ارائه سلاح‌های دوربرد دقیق‌تر، تانک‌های غربی و خودروهای زرهی جنگی و آموزش تسلیحات ترکیبی تکمیل می‌شود. ایالات متحده تاکنون بیش از یک میلیون گلوله ۱۵۵میلی‌متری را به اوکراین ارسال کرده یا متعهد شده است که به اوکراین ارسال کند. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «بخش قابل توجهی از آن - هرچند کمتر از نیمی - از ذخایر موجود در اسرائیل و کره‌جنوبی حاصل شده است.»

سایر کشورهای غربی از جمله آلمان، کانادا، استونی و ایتالیا گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری را به اوکراین ارسال کرده‌اند. به گفته مقامات آمریکایی و غربی، ارتش اوکراین ماهانه از حدود ۹۰هزار گلوله توپ استفاده می‌کند که تقریبا دو برابر میزان تولید آنها توسط ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی است. بقیه باید از منابع دیگر، از جمله ذخایر موجود یا فروش تجاری باشد. کوفمن در مصاحبه‌ای گفت که حملات آتی اوکراین ممکن است به مهمات توپخانه بیشتری در برابر دفاع مستقر روسیه نیاز داشته باشد. کوفمن، مدیر مطالعات روسیه در سی‌ان‌ای، یک موسسه تحقیقاتی در آرلینگتون ویرجینیا گفت: «ایالات متحده در حال جبران تفاوت از ذخایر خود است؛ اما بدون شک این یک راه‌حل پایدار است، با این حال برای آمریکا این یک حرکت ریسکی است.» مقامات پنتاگون می‌گویند که باید اطمینان حاصل کنند که حتی با مسلح کردن اوکراین، ذخایر آمریکا به سطوح خطرناکی پایین نیاید.

به گفته دو مقام ارشد اسرائیلی، ایالات متحده به اسرائیل قول داده است، آنچه را که از انبارهای آنجا می‌گیرد پر خواهد کرد و در مواقع اضطراری شدید، فورا مهمات را ارسال خواهد کرد. بریگ گفت: «ما مطمئن هستیم تا زمانی که طول بکشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد.» ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که می‌توانیم به حفظ سطوح آمادگی که برای دفاع از کشورمان حیاتی است، ادامه دهیم.» ژنرال رایدر روز سه‌شنبه در اظهاراتی به نیویورک‌تایمز گفت که پنتاگون با استناد به دلایل امنیتی عملیاتی «درباره مکان یا واحدهای ارائه‌دهنده تجهیزات یا مواد صحبت نخواهد کرد.» با این حال به گفته ناظران آن ذخایر ذخیره جنگی نقشی اساسی ایفا می‌کنند. وقتی سال گذشته پنتاگون برای اولین بار ایده خروج مهمات از انبار را مطرح کرد، مقامات اسرائیلی نسبت به واکنش مسکو ابراز نگرانی کردند.

اسرائیل تقریبا فروش تسلیحات به اوکراین را تحریم کرده است، از ترس اینکه روسیه ممکن است با استفاده از نیروهای خود در سوریه به محدود کردن حملات هوایی اسرائیل به سوریه متوسل شود. روابط اسرائیل با روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته است و مقامات اوکراینی از اسرائیل برای ارائه حمایت محدود به کشورشان و تسلیم در برابر فشارهای روسیه انتقاد کرده‌اند. مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند با طولانی شدن جنگ، پنتاگون و اسرائیلی‌ها برای جابه‌جایی حدود ۳۰۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلی‌متری به توافق رسیدند.

به گفته یک مقام اسرائیلی که در جریان این موضوع قرار داشت، تمایل آمریکا به جابه‌جایی مهمات رسما در یک مکالمه تلفنی رمزگذاری‌شده بین لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع ایالات متحده و بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل در آن زمان ابراز شد. گانتز موضوع را به کابینه اسرائیل آورد. مقامات خواستند نظر وزارت جنگ اسرائیل را بشنوند که نمایندگان آنها پذیرش طرح را برای پرهیز از تنش با ایالات متحده توصیه کردند، تا حدی به این دلیل که مهمات متعلق به آمریکا بود. یائیر لاپید، نخست‌وزیر وقت هم در پایان بحث با این درخواست موافقت کرد. مقامات اسرائیلی گفتند که اسرائیل سیاست خود مبنی بر عدم ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین را تغییر نداده است و در عوض به تصمیم آمریکا برای استفاده از مهمات خود آن‌گونه که صلاح می‌داند، احترام می‌گذارد.

کشته شدن وزیر کشور اوکراین

پلیس اوکراین از کشته شدن دست‌کم ۱۶تن از جمله وزیر کشور و دو کودک و زخمی شدن ۲۲تن دیگر در سقوط بالگرد در شهر بروواری در نزدیکی پایتخت اوکراین خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، رئیس اداره نظامی منطقه کی‌یف اعلام کرد که این هلی‌کوپتر در نزدیکی یک مهدکودک و ساختمان‌های مسکونی سقوط کرده است. در تلگرام پلیس آمده است در مجموع ۱۶تن که دو تن از آنها کودک و ۹سرنشین هلی‌کوپتر بودند، کشته شدند. ۲۲تن دیگر هم زخمی شدند که ۱۰نفر از آنها کودک هستند. به گفت پلیس «دنیس موناستیرسکی» وزیر کشور اوکراین و «یوگنی انین» معاون وی در میان کشته‌شده‌ها هستند.