سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این فرماندهی تضمین خواهد کرد که ما در درازمدت به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد. ما تا زمانی که طول بکشد به اوکراین متعهد می‌‌مانیم.» در ارتش، فرماندهی یک سازمان متمرکز است که به یک منطقه جغرافیایی یا استراتژیک خاص اختصاص دارد. فرماندهی جدید که گروه کمک امنیتی-اوکراین یا SAG-U نام دارد، در آلمان و در ساختار فرماندهی اروپایی پنتاگون مستقر خواهد شد و با حدود ۳۰۰کارمند، بر یک ماموریت متمرکز خواهد شد: «کمک به آموزش و تجهیز ارتش اوکراین.» این فرماندهی جدید، سیستم آموزشی و کمکی را که مدام در حال پرواز- برای آموزش نیروهای اوکراینی- پس از حمله بود، ساده‌‌سازی می‌‌کند. نیویورک‌‌تایمز در سپتامبر گزارش داده بود که ساختار جدید در حال تاسیس است.

این برنامه کمکی اصلاح‌شده توسط یک ژنرال عالی‌‌رتبه رهبری خواهد شد که جایگزین ژنرال کریستوفر تی دوناهو، رئیس هنگ هجدهم هوابرد ارتش خواهد شد که در چند ماه گذشته بسیاری از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین را از پشت صحنه هماهنگ کرده است. مقامات نظامی گفتند که یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی پست جدید، ژنرال آنتونیو آگوتو جونیور رئیس ستاد فرماندهی اول ارتش ایالات متحده، واقع در راک‌‌آیلندِ آرسنال در ایلینوی است. سینگ گفت که ۴۰۰میلیون دلار کمک امنیتی اضافی شامل کمک مالی برای بازسازی ۴۵تانک از جمهوری چک می‌‌شود که تا پایان دسامبر به اوکراین خواهند رسید. این بودجه همچنین به ۱۱۰۰پهپاد از نوع «Phoenix Ghost»  و ۴۰قایق مخصوص رودخانه اختصاص خواهد یافت.آخرین مبلغ اعلام‌شده برای کمک نظامی که ایالات متحده از زمان حمله روسیه در ۲۴فوریه به اوکراین متعهد شده است به ۹/ ۱۸میلیارد دلار می‌‌رسد. این وجوه شامل ترکیبی از محموله‌های «ارسال فوری» از انبارها و همچنین قراردادهای تسلیحاتی است که قرار است در آینده طی سه سال تحویل شود.

طی چند ماه گذشته، ژنرال دوناهو که فرماندهی تخلیه آمریکایی‌‌ها از افغانستان در اوت۲۰۲۱ را برعهده داشت، به نظارت بر آموزش در اوکراین کمک و با ژنرال‌‌های اوکراینی درباره نیازهای میدان نبرد آنها صحبت کرده و از پیشینه عملیات ویژه خود برای مشاوره به همتایان اوکراینی خود استفاده کرده است. ژنرال دوناهو و کارکنانش از روزهای آغازین جنگ به لهستان و آلمان اعزام شده‌‌اند. مقامات پنتاگون گفتند ژنرال دوناهو تا رسیدن جانشینش در آلمان خواهد ماند. فرماندهی جدید که به ژنرال کریستوفر جی.کاولی، افسر ارشد آمریکایی در اروپا گزارش می‌‌دهد، تصمیمات اتخاذشده توسط گروه «تماسِ دفاعی اوکراین»، ائتلافی متشکل از ۴۰کشور را که وزارت دفاع پس از حمله روسیه به این کشور ایجاد کرده است، اجرا خواهد کرد.

عمده کار این گروه رسیدگی به نیازها و درخواست‌های اوکراین است. به همین منظور هم مقامات ارشد نظامی کشورهای عضو این هفته در بروکسل دیدار کردند. این تغییرات با هدف ارائه ساختاری رسمی برای کمک‌‌ها به اوکراین صورت گرفته است؛ چراکه پیش از آن کمک‌‌ها عمدتا بداهه و آنی شکل می‌‌گرفت و ساختار رسمی نداشت. این نحوه از کمک‌‌ها تقریبا از تلاش‌‌های آموزش و کمک ایالات متحده در عراق و افغانستان در دو دهه گذشته الگوبرداری شده است.