رکورد پرتاب موشک در کره شکست

موشک بین‌قاره‌ای در حال توسعه

در ۱۶دسامبر، کره‌شمالی موتور موشکی جدید و با رانش بالا را آزمایش کرد که به نظر می‌رسد برای افزایش قابلیت‌های خود از سوخت جامد استفاده می‌کند. دو روز بعد، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که دو موشک بالستیک میان‌برد از همان سایتی که موتور موشک جدید در آن آزمایش شد، پرتاب شده است. کره‌شمالی مدعی شد که در حال آزمایش یک فناوری برای قرار دادن یک ماهواره جاسوسی نظامی در مدار زمین است. مقامات کره‌جنوبی در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند تا مشخص کنند آیا این آزمایش‌ها ارتباطی با تلاش‌های کره‌شمالی برای ساخت یک موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد داشته است یا خیر؟

حمل‌ونقل و مخفی شدن چنین موشکی آسان‌تر و پرتاب سریع‌تر -و در نتیجه رهگیری آن سخت‌تر- از موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای موجود است که همگی به سوخت مایع وابسته هستند. کیم یو جونگ، خواهر و سخنگوی رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون، در ۲۰دسامبر هشدار داد که این کشور ممکن است برای اولین‌بار در تاریخ کشور، موشکی را با برد کامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما پرتاب کند. کارشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا کره‌شمالی دارای فناوری لازم برای انجام این کار در مسیر کامل است یا خیر؟ رسیدن به این فناوری به منزله ورود پیونگ‌یانگ به فضا و انفجار از طریق جو زمین برای رسیدن به هدف مورد نظر خود است. خواهر اون تهدید کرد که آزمایش‌های اخیر این تردیدها را برطرف خواهد کرد.

موشک بالستیک قاره‌پیمای نسل بعدی

نوامبر شلوغ‌ترین ماه در آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی در سال۲۰۲۲ بود و دست‌کم ۴۶موشک بالستیک و سایر موشک‌ها پرتاب شد که نیمی از آنها فقط در ۲نوامبر پرتاب شده است. یکی از موشک‌های شلیک‌شده در آن روز بر فراز مرز دریایی بین کره پرواز و در آب‌های سواحل شرقی کره‌جنوبی سقوط کرد و زنگ هشدار حمله هوایی را در جزیره‌ای پرجمعیت به صدا درآورد. در پاسخ، کره‌جنوبی سه موشک هوا به زمین را در سراسر مرز به سوی آب‌های نزدیک کره‌شمالی شلیک کرد. شمالی‌ها همچنین فعالیت‌های سریع تسلیحاتی خود را در نوامبر با شلیک آزمایشی موشک هواسونگ-۱۷، جدیدترین و قوی‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما، در ۱۸ نوامبر تکمیل کردند. داده‌های پرواز نشان می‌دهد که اگر موشک در یک زاویه معمولی پرتاب شود، از نظر تئوری می‌تواند به هر نقطه از قاره ایالات متحده برسد.

موشک بر فراز ژاپن

در پاییز، کره‌جنوبی، ایالات متحده و ژاپن تمرینات نظامی مشترک خود را برای تقویت بازدارندگی خود در برابر تهدید موشکی و هسته‌ای روبه رشد کره‌شمالی افزایش دادند. در همان زمان، آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی به‌طور فزاینده‌ای تحریک‌آمیز شد. در ۴ اکتبر، کره‌شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد شلیک کرد که بر فراز شمال ژاپن به پرواز درآمد و زنگ خطر را به‌صدا درآورد و ساکنان را به تکاپو واداشت. کره‌شمالی در ۱۲اکتبر، دو موشک کروز راهبردی دوربرد را پرتاب کرد که به گفته او در واحدهایی که مشغول فعالیت‌های موشکی «هسته‌ای تاکتیکی» هستند، مستقر شده بودند. همچنین پیونگ‌یانگ مدعی شد که با پرتاب «کلاهک‌های هسته‌ای» دست به تمرین حمله نظامی به «تاسیسات اصلی فرماندهی نظامی دشمن» طی آزمایش‌های انجام‌شده در ۶اکتبر زده است.

اولین آزمایش از سیلوی زیر آب

درحالی‌که ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس رونالد ریگان برای مانورهای نظامی مشترک با کره‌جنوبی و ژاپن در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره وارد شد، کره‌شمالی آزمایش موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را آغاز کرد. پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای گفت که آزمایش پرتاب یک موشک هسته‌ای را از یک سیلوی زیر آب شبیه‌سازی کرده است. دیگر پرتاب «کلاهک‌های هسته‌ای» را هم برای حمله به فرودگاه‌های کره‌جنوبی تمرین کرد.

ضربات شمالی‌ها علیه جنوبی‌ها

۱۷ اوت و دو روز پس از آنکه یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی پیشنهادی «جسورانه» به کره‌شمالی داد، پیونگ‌یانگ دو موشک کروز را به سمت ساحل غربی شلیک کرد. یول گفت، اگر کره‌شمالی مذاکرات جدی برای خلع سلاح هسته‌ای را آغاز کند، فورا مشوق‌های اقتصادی را آغاز خواهد کرد. کره‌شمالی او را «ساده» و «کودک» خطاب کرد.

واکنش آمریکا و متحدان به تحریکات اون

پنج ژوئن هشت موشک بالستیک کوتاه‌برد از چهار نقطه مختلف در کره‌شمالی شلیک شد. این موشک‌ها بین ۱۱۰ تا ۶۷۰کیلومتری به سمت شرق پرواز کردند. بعد از دو روز، کره‌جنوبی و ایالات متحده مانورهای مشترک موشکی و هوایی را برای مقابله با تشدید تنش کره‌شمالی برگزار کردند.

سفر بایدن باعث رگبار موشک‌ها شد

کره‌شمالی در ۲۵مه درحالی‌که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از سفر به کره‌جنوبی و ژاپن در حال پرواز به خانه بود، سه موشک بالستیک پرتاب کرد. گمان می‌رفت اولین موشک یک قاره‌پیما باشد که در برد کاهش‌یافته شلیک شده است و تنها ۳۰۶کیلومتر را پوشش می‌دهد. در پاسخ، ایالات متحده و کره‌جنوبی هرکدام یک موشک بالستیک در یک رزمایش متقابل نظامی شلیک کردند.

آزمایش سلاح جدید

کره‌شمالی در ماه آوریل دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سواحل شرقی خود شلیک کرد. بعدا نشان داد که «سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده نوع جدید» را که وسیله‌ای برای هدایت کلاهک‌های هسته‌ای بوده، توسعه داده است.

شلیک یکی از قدرتمندترین قاره‌پیماها

کره‌شمالی در ۵مارس اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ارسال یک ماهواره شناسایی به فضا، موشکی را پرتاب کرده است. اما مقامات کره‌جنوبی و آمریکایی گفتند که کره‌شمالی در حال آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای هواسونگ-۱۷ است. همه آزمایش‌های هواسونگ-۱۷ موفقیت‌آمیز نبودند؛ زیرا یک موشک بلافاصله پس از برخاستن از زمین منفجر شد. اما در ۲۴مارس، یکی از قدرتمندترین موشک‌های قاره‌پیمای شمالی‌ها تا ۶۱۹۶کیلومتری فضا پرواز کرد.

آزمایش فناوری موشک بالستیک قاره‌پیما

یک پرتابه از منطقه سونان پیونگ‌یانگ صورت گرفت و در ماه فوریه ۳۰۰کیلومتر به سمت شرق پرواز کرد. کره‌شمالی گفت این پرتاب بخشی از آماده‌سازی آن برای قرار دادن یک ماهواره شناسایی در مدار زمین است. اما مقامات کره‌جنوبی و آمریکایی گفتند که کره‌شمالی در حال آزمایش هواسونگ-۱۷، آخرین نسل موشک بالستیک قاره‌پیمای خود است.

سال نو با تحرکات جدید

کره‌شمالی سال را با مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، از جمله موشک‌های مافوق صوت آغاز کرد. در ۲۷ژانویه، موشک بالستیک میان‌برد هواسونگ-۱۲ خود را پرتاب کرد. این موشک برای اولین‌بار در سال‌۲۰۱۷ آزمایش شد. این‌بار، کره‌شمالی اعلام کرد که به‌طور تصادفی یکی از چندین موشک هواسونگ-۱۲ خود را که تولید می‌کند، برای پرتاب انتخاب کرده است.