کره‌شمالی استقرار ادوات نظامی از سوی ایالات متحده و تمرینات مشترک را به‌عنوان تمرینات جنگی و شاهدی بر سیاست‌های خصمانه توسط واشنگتن و سئول محکوم کرد. گزارشگر الجزیره که از عرشه پرواز رونالد ریگان گزارش می‌داد، گفت که ماموریت اعلامی مانورهای مشترک نشان دادن «عزم این متحدان در مواجهه با تهدیدهای از سر گرفته‌شده کره شمالی» است. این گزارشگر گفت: «این راهی برای نشان دادن قدرت ائتلاف در مواجهه با آن چیزی است ایالات متحده و کره‌جنوبی تهدیدات افزایش‌یافته از سوی کره‌شمالی می‌نامند. از دیدگاه کره‌شمالی، آنها همیشه از این تمرینات عصبانی هستند.» این گزارشگر افزود: تمرینات نظامی مشترک در سال‌های اخیر کاهش یافته است تا اجازه داده شود که «دیپلماسی سران در راستای ترغیب کره‌شمالی به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای‌اش محقق شود.» وی تصریح کرد: «واضح است که آنها چنین نکرده‌اند.» مک براید گفت: کره‌شمالی به احتمال زیاد این مانورها را به مثابه توجیهی برای «وضعیت خود» می‌نگرد «که باید سلاح‌های هسته‌ای بسیار ارزشمند خود را به هر قیمتی حفظ کند؛ زیرا آنها ضامن بقای این کشور در برابر دنیای خصمانه خواهد بود.»

نیروی دریایی کره‌جنوبی روز جمعه گفت که آموزش ترکیبی‌اش با گروه ضربت ریگان به معنای تقویت آمادگی نظامی متفقین و نشان دادن «عزم قاطع دراتحاد کره و آمریکا به‌خاطر صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره» است. سئول و واشنگتن با از سرگیری آزمایش‌های مهم تسلیحاتی کره‌شمالی، تمرینات نظامی خود در مقیاس بزرگ را احیا کردند؛ تمریناتی که برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ یا به‌دلیل کووید در سال‌های گذشته کم شده یا لغو شده بود. همچنین انتظار می‌رود تهدید کره‌شمالی یک دستور کار اساسی در سفر هفته‌‌ آینده «کامالا هریس» به کره‌جنوبی باشد که قرار است پس از حضور در مراسم تشییع جنازه نخست‌وزیر سابق ژاپن (شینزو آبه)، به کره‌جنوبی سفر کند.

ورود این ناو هواپیمابر به کره‌جنوبی پس از آن صورت می‌گیرد که رهبر کره‌شمالی «کیم جونگ اون» در این ماه به پارلمان کشورش گفت که او هرگز سلاح‌های هسته‌ای خود و موشک‌های مورد نیازش را برای مقابله با آنچه او خصومت آمریکا نسبت به کره‌شمالی می‌بیند، رها نخواهد کرد. کره‌شمالی همچنین قانون جدیدی را تصویب کرد که وضعیت این کشور را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد و استفاده پیشگیرانه از سلاح‌های هسته‌ای را در طیف گسترده‌ای از سناریوها که در آن، این کشور یا رهبری آن مورد تهدید قرار می‌گیرد، مجاز می‌شمرد.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی گفت: «سونگ کیم»، نماینده ویژه دولت بایدن در امور کره‌شمالی، روز پنج‌شنبه با همتای کره جنوبی خود «کیم گون» در سئول دیدار کرد و در آنجا آنها نگرانی جدی خود را از تشدید دکترین هسته‌ای کره‌شمالی که در قانون جدید بیان شده است، ابراز کردند. دیپلمات‌ها - در صورت جنگ هسته‌ای با طیف گسترده‌ای از توانایی‌های نظامی خود، از جمله هسته‌ای - بر تعهد ایالات متحده برای دفاع از کره‌جنوبی تاکید کردند. وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: این متحدان همچنین ارزیابی ماهانه خود را مبنی بر اینکه کره‌شمالی در تلاش است تا اولین آزمایش هسته‌ای خود را از سال۲۰۱۷ انجام دهد، ارائه داده و درباره اقدامات متقابل «سختگیرانه» درباره چنین اقداماتی بحث کردند. کره‌شمالی در سال۲۰۲۲ آزمایش‌های تسلیحاتی خود را با سرعت بی‌سابقه و رکوردداری افزایش داده و بیش از ۳۰موشک بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را پرتاب کرده است. دلیل این پرتاب‌ها هم شکاف در شورای امنیت درباره جنگ تحولات اوکراین است.

«چو سانگ هون» هم در گزارش ۲۲سپتامبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، کره‌شمالی روز پنج‌شنبه گزارش اطلاعاتی آمریکا مبنی بر فروش میلیون‌ها گلوله توپ و موشک به روسیه را تکذیب کرد و ایالات متحده را به انتشار شایعه‌ای «بی پروا» متهم کرد. یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع ملی کره‌شمالی در بیانیه‌‌ای که توسط خبرگزاری رسمی کره‌شمالی منتشر شد، گفت: «ما قبلا هرگز سلاح یا مهمات به روسیه صادر نکرده‌‌ایم و برنامه‌‌ای برای صادرات آنها نخواهیم داشت. ما به ایالات متحده هشدار می‌دهیم که اظهارات بی پروا را متوقف کند.» این خبرگزاری این مقام مذکور را معاون اداره کل تجهیزات معرفی کرد، اما نام این او را اعلام نکرد. در اوایل ماه جاری، مقامات ایالات متحده اطلاعاتی را که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده بود، منتشر کردند که به گفته آنها تلاش‌های روسیه برای خرید تسلیحات از کره‌شمالی را فاش می‌کرد. این مقامات گفتند که این فروش نشانه‌‌ای از این است که تحریم‌‌ها زنجیره‌های تامین روسیه را به‌شدت محدود کرده و مسکو را مجبور کرده تا برای حمایت از جنگ در اوکراین به کشورهای منزوی برای تامین تجهیزات نظامی روی آورد.

کره‌شمالی یکی از معدود کشورهایی است که رسما از حمله روسیه حمایت کرده و واشنگتن را مسوول این درگیری می‌داند. این کشور همچنین مناطق جداشده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به‌عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت. هرگونه معامله برای خرید تسلیحات از کره‌شمالی ناقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت است که برای محدود کردن توانایی مالی کره‌شمالی برای تامین مالی برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش صورت می‌گیرد. درحالی‌که این مقام کره‌شمالی فروش تسلیحات به روسیه را رد کرد؛ اما افزود کشورش یک کشور مستقل است و بنابراین حق توسعه، صادرات و واردات تسلیحات را دارد. کره‌شمالی افزود: «ما هرگز قطعنامه غیرقانونی تحریمی سازمان ملل را به رسمیت نشناخته‌ایم.» از زمانی که دیپلماسی «نادر» بین رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ در سال۲۰۱۹ راه به جایی نبرد، کره‌شمالی متعهد شد که زرادخانه تسلیحاتی و موشک‌های هسته‌ای خود را «با بیشترین سرعت ممکن» گسترش دهد. این کشور همچنین دکترین هسته‌‌ای تهاجمی‌‌تری را در ماه جاری اتخاذ کرد و شرایطی را که تحت آن اعلام کرد، می‌‌تواند حملات هسته‌‌ای پیشگیرانه را انجام دهد، به قانون وضع کرد.

اما توسعه تسلیحات هسته‌ای آن کشور را در خطر اقتصادی نیز قرار داده است. سازمان ملل از سال۲۰۱۷ تمام صادرات اصلی کره‌شمالی - از جمله زغال سنگ، سنگ آهن، ماهی و منسوجات - را ممنوع کرده و این کشور را به‌طور فزاینده‌ای در تنگنای نقدینگی قرار داده است. صادرات این کشور در طول همه‌‌گیری ویروس کرونا کاهش بیشتری یافته و این کشور را مجبور کرده است تا راه‌های غیرقانونی جذب پول نقد، از جمله سرقت ارزهای دیجیتال را تنوع بخشد. در ماه‌های اخیر، هم مقامات ایالات متحده و هم مقامات کره‌جنوبی اطلاعاتی را منتشر کردند دال بر اینکه کره شمالی پس از پنج سال وقفه آماده است آزمایش‌‌های تسلیحات هسته‌‌ای خود را از سر بگیرد. چنین آزمایشی هنوز انجام نشده است؛ اما برخی از تحلیلگران در کره جنوبی معتقدند که ممکن است کره‌شمالی برای جلوگیری از تحریک چین- رقیب ایالات متحده که پیونگ یانگ به‌شدت به کمک اقتصادی آن نیاز دارد- فعلا از چنین اقدامی جلوگیری کند.