عصر یخبندان در آمریکا

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بیشتر کشور در فلاکت ناشی از برف، یخ یا دمای زیر صفر سهیم بود: تقریبا دوسوم جمعیت ایالات متحده -بیش از ۲۰۰میلیون نفر- در روز جمعه تحت هشدارها یا توصیه‌های زمستانی بودند. حتی نیواورلئان که به‌دلیل آب و هوای مطبوعش معروف است، سه مرکز گرمایش شبانه افتتاح کرد. هواشناسان گفتند که توفان هنوز تمام نشده است.انتظار می‌رود هوای یخبندان در تعطیلات آخر هفته در غرب میانه، شمال شرق و جنوب باقی بماند. شرایط کولاک ممکن است در نقاط اطراف منطقه دریاچه‌های بزرگ برای روزها ادامه یابد، از جمله در بوفالو، شهری که در روز جمعه بادهایی با سرعت ۷۰مایل در ساعت را تجربه کرد.

در شهر نیویورک، انتظار می‌رود باد سرما به زیر صفر برسد و تا صبح شنبه دما به این اندازه باقی بماند. برای بسیاری، سرما ماندگارترین زنگ هشدار تلفن همراهشان بود.رندی هیدن، ۷۰ ساله که یک مزرعه گاوداری ۲۰هزار هکتاری در ژیلت را اداره می‌کند، می‌گوید: «به قدری سرد است که به محض اینکه در جایی می‌نشینید، سرما به جان شما رسوخ می‌کند و بی‌حس می‌شوید.» شهر ژیلت وایومینگ، جایی است که باد سرد باعث شد دمای آن ۴۵درجه زیر صفر باشد. به همان اندازه که لغو هزاران پرواز دردناک بود، بسیاری از مسافران خسته در ترمینال‌های فرودگاه گیر افتادند و متوجه شدند که طبق برنامه‌ریزی برای تعطیلات به خانه‌هایشان نمی‌رسند. شاریس وودینگ ۴۱ساله، مدیر مدرسه‌ای از ممفیس گفت پرواز برگشتش به خانه در شهر نیویورک لغو شده است و برای دوشنبه دوباره رزرو شد.او گفت که دلش شکسته است و در فرودگاه لاگاردیا باید بماند.

او ادامه داد: «قرار نبود تعطیلات کریسمس را این‌گونه بگذرانم.» هوای یخ زده و باد زده ساکنان را در بیشتر نقاط کشور به لرزه درآورده است؛ به‌ویژه کسانی که به زمستان‌های معتدل عادت دارند. مقامات گفتند که در جاده‌ها، حداقل ۱۲نفر در تصادفات احتمالی مربوط به توفان در کنتاکی، کانزاس، اوهایو و اوکلاهما جان خود را از دست دادند.

در نشویل، لایه‌ای از یخ و برف همراه با دمای صفر درجه، مرکز شهر معمولا پرهیاهو را نسبتا ساکت و بدون ازدحام و گردشگران باقی گذاشت. هنگامی که کایل الیوت، ۲۹ ساله، از یک پل عابر پیاده، با کوله گیتارش بالا آمد، بعد از پانزده دقیقه پیاده‌روی، دیگر نمی‌توانست پاهایش را حس کند. الیوت که اهل تنسی است، می‌گوید: «من قبلا هرگز هوای این چنین سرد را تجربه نکرده بودم.من قبلا هرگز احساس نکرده بودم موهای صورتم یخ بزند. الان این حس را دارم.»

در نشویل، تقریبا ۵۵هزار کاربر خانگی در سراسر شهر از بعدازظهر جمعه برق خود را قطع‌شده دیدند و مقامات ایالتی از مشاغل و ساکنان درخواست کردند تا استفاده را کاهش دهند و به تثبیت شبکه برق کمک کنند. البته سایر نقاط کشور آمادگی بیشتری برای هجوم هوای یخ‌زده داشتند. گاوهای آنگِس روز جمعه با عجله یک مسیر مرتعی در مزرعه استیو و تارا آگان را به مدت یک ساعت طی کردند و مشتاقانه علوفه و یونجه را میل کردند. دمای هوا در آنجا در طول شب به ۹درجه زیر صفر رسیده بود و وزش بادهای سرد دما را به ۲۷درجه زیر صفر رساند و موجب استحکام برف‌هایی شده بود که در آن اطراف باریده بود.آگان گفت: «مژه‌های شما در عرض چند دقیقه اینجا یخ می‌زنند.» او افزود: «بزرگ‌ترین چالش، در هنگام علوفه دادن به گوساله‌ها گرم نگه داشتن انگشتان است، حتی در دستکش‌های ضخیم. اما شما چاره‌ای ندارید.

باید بیرون بیایید و به گاوها در زمستان به همان اندازه که در تابستان به غذا نیاز دارند، علوفه بدهید. گوران ندلیکوویچ ۵۹ ساله، یک پستچی در شیکاگو گفت: «از اینکه خدمات پستی از پستچی‌ها خواسته است که مسیرهای خود را با پای پیاده در روز جمعه طی کنند، شگفت‌زده شده است.» او گفت: «من پنج یا شش لایه لباس می‌پوشم. بنابراین بدنم مشکلی ندارد؛ اما نوک انگشتانم در دستکش‌هایم یخ می‌زند، عینکم بخار می‌کند و اسکنر من به‌دلیل سرما کار نمی‌کند.» بسیاری از نیوانگلندی‌ها با ترکیبی مشخص از رواقی‌گرایی، به توفان واکنش نشان دادند، حتی زمانی که درختان سقوط کرده و موج‌های جزر و مدی برق را از بین برده و جاده‌ها را بسته بودند.در لندینگ، دینا سوینی، مدیر رستورانی قهوه‌ای رنگ در لبه بندر ماربلهد، در شمال بوستون، بیرون ایستاده بود و آب خاکستری را تماشا می‌کرد که خود را به دیواره‌های دریا می‌کوبیدند و جلبک‌ها را به این سو و آن سو پرت می‌کردند.

او گفت که در داخل ساختمان، سیل با وجود دریچه‌های محافظ ساخته‌شده در ساختار که به آب اقیانوس اجازه عبور به داخل و خارج را می‌دهد، خسارات قابل توجهی وارد کرده است. او گفت: «اقیانوس بسیار عصبانی است.» قطعی برق روز جمعه در سراسر کشور موج زد. بر اساس وب‌سایت خدمات برق‌رسانی آمریکا، آنها به‌ویژه در کارولینای شمالی با قطعی گسترده روبه‌رو بودند؛ جایی که بیش از ۶۰هزار کاربر خانگی و تجاری از عصر جمعه تحت تاثیر این خاموشی‌ها قرار گرفتند. همین وب‌سایت رقم ۹۶هزار کاربر خانگی و تجاری را برای نیویورک نشان می‌داد. کیتلین لینی، هنرمند موسیقی الکترونیک، روز جمعه در خانه روستایی والدینش در افلند، حدود ۴۰دقیقه در شمال غربی رالی، از خواب بیدار شد؛ به این امید که روز خود را با یک دوره یوگای پلوتن شروع کند.

اما وقتی به خود آمد، متوجه شد که برق ندارند.والدین لینی در یک ملک ۱۰ هکتاری زندگی می‌کنند و آب خود را از یک چاه تامین می‌کنند. اما بدون برق پمپاژ آب امکان‌پذیر نیست. برای همین لینی مجبور شده بود تا در کنار خرید غذای ویتنامی، تعداد قابل توجهی هم آب معدنی بخرد. البته برق تا بعدازظهر در خانه والدینش وصل شد، اما لینی نگران بود که ممکن است دوباره با خاموشی روبه‌رو شوند، به‌ویژه که انتظار می‌رفت دما در جمعه شب به ۹درجه کاهش یابد.