«نه» بابانوئل آمریکایی به زلنسکی عکس: AFP

وی پس از سفر ۱۰ساعته خود به آمریکا، پایتخت این کشور را در روز چهارشنبه، با نزدیک به ۲میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات جدید و همچنین تعهد احتمالی کنگره برای نزدیک به ۵۰میلیارد دلار کمک اضافی در سال آینده ترک کرد. درحالی‌که زلنسکی همه چیزهایی را که در لیست آرزوهایش بود دریافت نکرد، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنج‌شنبه گفت که ایالات متحده متعهد به ارائه تجهیزات مورد نیاز اوکراین است، اگرچه او از ارائه جزئیات خودداری کرد. کربی گفت: «هر رئیس‌جمهوری، هر فرمانده کل قوا در شرایط مشابه چنین عمل می‌کرد؛ بیشترین کمک در کمترین زمان و ما متعهد هستیم که نقش خود را انجام دهیم و در این زمینه کمک کنیم.» وی افزود: «با این حال، بایدن و زلنسکی همه جلسات خود را صرف رسیدگی به هر یک از درخواست‌های اوکراین نکردند.

آمریکا فعلا حاضر به ارائه قابلیت‌های اضافی دیگر نشده است و می‌گوید که این بحث نیاز به بررسی بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر دارد.» با این حال کربی گفت: «مطمئن باشید که قابلیت‌های بیشتری به اوکراین وارد خواهد شد. اما آنها چه هستند و چه مقدار، هنوز مشخص نشده است.» سفر زلنسکی نمایش واضحی از استراتژی او برای جلب متحدان و فشار بر آنها بود. او قدردانی از کمک‌های ارائه‌شده توسط ایالات متحده را با تقاضاهای فزاینده برای دریافت تسلیحات بیشتر ترکیب کرد.

هرچند که وی می‌دانست به همه آنچه می‌خواهد نخواهد رسید، اما معتقد است که ترکیبی از درخواست‌ها و تغییرات مستمر او در میدان نبرد باعث می‌شود واشنگتن ارزیابی‌های خود را از نو تنظیم کند. مقامات اوکراینی ماه‌ها درخواست‌های اصلی خود را درخصوص تجهیزات مورد نیاز برای میادین نبرد مطرح کرده‌اند و اخیرا در توییتی موارد مورد نیاز کی‌یف با عنوان «لیست آرزوهای کریسمس من» از میخایلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، منتشر و بازگو شده است.اوکراینی‌ها که بسیاری از آنها در تاریکی و سردی حملات هوایی روسیه به حال خود رها شده‌اند، از سخنرانی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری کشورشان در کنگره آرامش گرفتند. سفر از پیش اعلام نشده ولادیمیر زلنسکی به واشنگتن در روز چهارشنبه روحیه اوکراینی‌ها را تقویت کرد؛ جایی که میلیون‌ها نفر در تاریکی و سرما بر اثر حملات موشکی روسیه، به سر می‌برند.پس از هفته‌ها بن‌بست در بخش عمده‌ای از جبهه، برخی از اوکراینی‌ها روز پنج‌شنبه گفتند که از دیدن بسیاری از اعضای کنگره که یک روز قبل از حضور زلنسکی شعار میهن‌پرستانه «شکوه قهرمانان» سر می‌دادند، تهییج شده‌اند.

این تشویق‌ها موجب شد تا اوکراینی‌ها دلگرم به کمک‌های بیشتر شوند. بایدن روز چهارشنبه یکی از موارد موجود در این فهرست را تایید کرد: «ارسال باتری پدافند هوایی پاتریوت.» با این حال دولت آمریکا از ارائه کمک چهار مورد دیگر از جمله تانک‌های جنگی و موشک‌های دوربرد خودداری کرده است. از این دیدار پرمخاطب در اوکراین با غرور بیشتر استقبال شد. آنها امیدوارند که درخواست‌های پرشور رئیس‌جمهورشان باعث ادامه جریان تسلیحات و حمایت مالی آمریکا شود. والری تریهاب، مربی اسکی در پستی در فیس‌بوک نوشت: «دوستان، همه چیز خوب خواهد شد، اوکراین خوب خواهد شد، همه چیز به ما داده می‌شود، به ما کمک می‌شود.»

بعدا با تماس تلفنی، تریهاب گفت که تا ساعت ۲:۳۰صبح بیدار مانده است تا سخنرانی زلنسکی در جلسه مشترک کنگره را تماشا کند؛ جایی که رهبر اوکراین مورد تشویق ایستاده قرار گرفت و در پایان رئیس‌جمهور اوکراین، در کنار کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان دیده شدند که پرچم اوکراینی در دست داشتند که توسط سربازان این کشور امضا شده بود. اتریهاب درباره اولین سفر زلنسکی به خارج از کشور پس از حمله روسیه در فوریه، گفت: «این، بدون اغراق، یک رویداد تاریخی است.» تتیانا بیسیک، نویسنده روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: «در تمام زندگی‌ام هرگز تصور نمی‌کردم رئیس‌جمهور اوکراین در کنگره سخنرانی کند.» او افزود: «به اوکراینی بودنم افتخار می‌کنم.»در روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که خواستار پایان جنگ است و از اوکراین خواست که مذاکرات را از سر بگیرد. پوتین با پایبندی به دستورکار تبلیغاتی کرملین، ایالات متحده را متهم کرد که در سال ۲۰۱۴ با حمایت از انقلاب طرفدار غرب این کشور و اقدام نظامی اوکراین در شرق کشور، به جنگ روی آورده است.

او روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «هدف ما حرکت دادن قطار در ریل جنگ نیست، بلکه برعکس، پایان دادن به این جنگ است. ما برای این تلاش می‌کنیم و ادامه خواهیم داد.» مسکو اوکراین را به عدم تمایل به نشستن برای مذاکره متهم کرده است و پوتین نیز روز پنج‌شنبه این کار را تکرار کرد. او گفت: «البته دیر یا زود، هر طرفی که درگیر این جریان باشد، می‌نشیند و به توافق می‌رسد. هرچه سریع‌تر به این درک برسیم بهتر است.» این در حالی است که مفسران روسی با سفر زلنسکی به واشنگتن با تمسخر برخورد کردند. رودیون میروشنیک، تحلیلگر طرفدار کرملین گفت: «مردی با ژاکت سبز ژولیده که به او رئیس‌جمهور یک کشور مستقل می‌گویند، با هواپیمای آمریکایی به پایگاه هوایی آمریکا پرواز کرد.» برخی از مفسران روسی گفتند که راهی که او برای سفر به واشنگتن انتخاب کرده بود ثابت کرد که او دست‌پرورده آمریکایی‌ها است. این در حالی است که دیدار زلنسکی مورد تمجید دو متحد اوکراین، آلمان و فرانسه قرار گرفت.

04-04 copy