ترامپ در سال۲۰۱۷ اظهارنامه دو سال مالیاتی پیشین خود را ارائه کرده بود، اما کمیته راه‌ها و ابزارها به نقل از سرویس داخلی درآمد، در گزارشی فاش کرد که حسابرسی آن پرونده‌ها را در سال۲۰۱۹ آغاز کرد. به گفته سرویس درآمد داخلی، هنوز این ممیزی‌ها تکمیل نشده است و آژانس حسابرسی پرونده‌های درآمدی ترامپ را پس از ترک ریاست‌جمهوری آغاز کرد. این افشاگری می‌تواند زمینه سیاسی مبارزه تقریبا چهارساله این کمیته برای به‌دست آوردن اطلاعات درباره مالیات‌های ترامپ و هرگونه حسابرسی مرتبط را تغییر دهد. ریچارد ای.نیل رویس این کمیته از ماساچوست گفته بود که این هیات برای ارزیابی برنامه حسابرسی اجباری ریاست‌جمهوری به داده‌ها نیاز دارد؛ اما وکلای ترامپ و جمهوری‌خواهان آن را بهانه‌ای برای به دام انداختن ترامپ با انگیزه سیاسی خواندند.

پیش‌تر درباره برنامه حسابرسی گفته شده بود که دارای یکسری اشکالات است و برای همین نتوانسته بودند که به حساب‌های مالیاتی ترامپ برسند. برای همین منظور در گزارش کمیته از برخی تاکتیک‌های به تاخیر انداختن تیم ترامپ نام برده شده و طبق قانون آزادی اطلاعات خواستار ارائه تمام حقایق شدند. گفته می‌شود که رای نمایندگان دموکرات کمیته راه‌ها و ابزارها به یک نبرد حقوقی طولانی‌مدت پایان داد و حالا ترامپ موظف است که تمام اطلاعات مربوط به دو سال اول ریاست‌جمهوری خود را فاش سازد. بیل پاسکرل، نماینده نیوجرسی، رئیس کمیته فرعی نظارت بر راه‌ها و ابزارها، گفت: «پس از ۶سال فشار، من به انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ رای دادم. این راه شکست دادن یک مرد کلاهبردار است.»

همزمان کمیته ششم ژانویه رای به ارجاع اتهامات کیفری ترامپ به وزارت دادگستری داد. در این رابطه مشاور رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خطاب به کمیته تحقیقات شورش کنگره گفت که به دونالد ترامپ هشدار داده بود که با اصرار روی ادعای غلط دزدیده شدن انتخابات، میراث خودش را نابود می‌کند؛ اما او گفته بود تنها چیزی که اهمیت دارد، پیروزی است. «هوپ هیکس» مشاور سابق دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دوشنبه در آخرین جلسه علنی کمیته تحقیقات شورش کنگره در ارتباطی ویدئویی گفت: «ما مدارکی دال بر وقوع تقلب در حدی که روی نتایج انتخابات۲۰۲۰ تاثیر بگذارد، رؤیت نکردیم. من به‌شدت نگران شده بودم که ما در حال خراب کردن میراث او باشیم.» از هیکس پرسیده شد که واکنش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به این صحبت‌ها چه بود و او گفت: «او تقریبا چنین چیزی گفت که اگر من در انتخابات بازنده شوم، هیچ‌کس به میراث من توجهی نخواهد کرد.

تنها چیزی که اهمیت دارد، برنده شدن است.» هیکس مدت‌ها معتمد ترامپ بود و پیش از آنکه نقش‌های متعددی در کاخ سفید ترامپ ایفا کند، در سازمان ترامپ و کمپین ریاست‌جمهوری۲۰۱۶ او کار می‌کرد و اولین حضور او در کاخ سفید به‌عنوان مدیر ارتباطات و مسوول ارتباطات استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا بود. او در ۱۲ژانویه۲۰۲۱ از کاخ سفید رفت که مصادف با گذشت ۶روز از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا بود. در نهایت روز دوشنبه کمیته منتخب مجلس نمایندگان که درباره شورش شش ژانویه ۲۰۲۱ تحقیق می‌کند، به ارجاع اتهامات کیفری علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به وزارت دادگستری رای مثبت داد. ارجاع ترامپ به دادستان‌ها بر سر چهار مورد اتهام کیفری مرتبط با نقش او در حمله به شورش کنگره است. این کمیته متشکل از هفت دموکرات و دو جمهوری‌خواه، به وزارت دادگستری آمریکا توصیه کرده است که از ترامپ به‌دلیل تحریک شورش، ممانعت از انجام روند رسمی، توطئه برای فریب دادن ایالات متحده و توطئه برای اظهارنظر نادرست تحقیق کند.